مکتب آتن (نقاشی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مدرسه آتن)
مکتب آتن
هنرمندرافائل
سال۱۵۱۰-۱۱
موادفرسک
ابعاد
۵۰۰ × ۷۷۰ سانتیمتر
مالککاخ آپوستولیک، واتیکان

مکتب آتن (به ایتالیایی: Scuola di Atene) یکی از معروفترین آثار نقاش رنسانسی رافائل (۱۴۸۳ - ۱۵۲۰ میلادی) است که در بین سال‌های (۱۵۱۰ و ۱۵۱۱) میلادی به عنوان بخشی از دیواری‌نگاری اقامتگاه پاپ در واتیکان خلق شده است.

این اثر به عنوان شاهکار رافائل و تجسمی تمام عیار از روح کلاسیک دوران اوج رنسانس (به انگلیسی: High Renaissance) شناخته می‌شود. زمانی که پاپ جولیوس دوم به تشویق هنرمندانی بزرگی چون رافائل، لئوناردو داوینچی، دل سارتو و میکل آنژ پرداخت و شهر رم عملاً جایگزین شهر فلورانس در تمرکز آثار هنری اروپا در طول سال‌های رنسانس شد.

در این اثر، چهره‌های مختلفی از مشهورترین فلاسفه یونان باستان، دانشمندان و دیگر شخصیتهای شناخته شده به تصویر کشیده شده‌اند. به دلیل این که خود رافائل به‌طور صریح به نام شخصیتهای موجود در اثر اشاره نکرده است یا منبع مشخصی دربارهٔ این اثر و نامگذاری شخصیتهای آن وجود ندارد، تشخیص آن‌ها همواره با ابهاماتی همراه بوده است، با این حال توافقی کلی در نامگذاری این عده وجود دارد.

به عبارت دیگر، از سقراط، افلاطون و ارسطو تا فیثاغورث ،بطلمیوس، اقلیدس، ابن‌رشد، ابن‌سینا یا زرتشت خورگان همگی در این عکس یادگاری باستانی دیده می‌شوند.[۱][۲]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. patrick، Author:. «Plato's Circle in the Mosaic of Pompeii – Electrum Magazine» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۲.
  2. "I sintomi delle malattie nei capolavori dei pittori del passato". Corriere della Sera (به ایتالیایی). 2020-06-27. Retrieved 2021-03-12.
  3. جیمز. اِی کوریک، تاریخدان و پژوهشگر، در کتاب: امپراطوری بیزانس.

پیوند به بیرون[ویرایش]