محمود مهرمحمدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمود مهرمحمدی
زادهٔ۱۳۳۷
تهران
ملیتایرانی
شهروندیایران
تحصیلاتدکترای برنامه درسی و آموزش
وبگاه
پیشینه علمی
شاخه(ها)تعلیم و تربیت
برنامه‌ریزی درسی
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
محل کاردانشگاه تربیت مدرس

محمود مهرمحمدی (زاده ۱۳۳۷ در تهران) اندیشمند و دست‌اندرکار آموزش و پرورش در ایران است. او سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

مهرمحمدی عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس (با مرتبه استاد) و دارای مدرک دکترای برنامه درسی و آموزش می‌باشد. وی آثار، پژوهش‌ها و مسئولیت‌های متعددی در باب تعلیم و تربیت دارد و جوایز مهمی را نیز کسب کرده‌است. مهرمحمدی از مجریان و تدوین‌کنندگان اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌باشد و در تأسیس و فعالیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، انجمن مطالعات برنامه درسی و دانشنامه برنامه درسی نقش مهمی بر عهده داشته‌است.[۱][۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

محمود مهرمحمدی به سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای مذهبی که وضع اقتصادی متوسطی داشت در تهران متولد شد. بیشتر دوران تحصیلش را در مدرسه علوی گذراند و در سال ۱۳۵۵ دیپلم ریاضی را اخذ کرد. سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و تحصیلات دانشگاهی خود را در آمریکا گذراند. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته فناوری صنعتی از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و کارشناسی ارشد خود را از همان دانشگاه در رشته فناوری آموزشی گرفت.

دوران بین کارشناسی ارشد و دکترا (۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴) را در ایران گذراند و در وزارت علوم، به عنوان مدیر کل دفتر نظارت و سنجش آموزش وزارت علوم فعالیت می‌کرد. سپس دکترای تخصصی خود را در گرایش برنامه درسی و آموزش از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی کسب کرد. وی در سال ۱۳۶۷ به ایران بازگشت و مسئول مرکز برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم شد. در سال ۱۳۶۸ مهرمحمدی به عنوان مشاور پژوهشی وزیر در این وزارتخانه مشغول به کار شد. در سال ۱۳۷۴، پژوهشکده‌ای در وزارت آموزش و پرورش به نام پژوهشکده تعلیم و تربیت تأسیس شد که بعداْ به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تبدیل شد. از آن سال‌ها به بعد مهرمحمدی درگیر کار اجرایی نشد و تمام وقت در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تدریس بود.[۳] تا اینکه در ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ به سرپرستی دانشگاه فرهنگیان منصوب شد و تا ۲۰ آذر ۹۶ در این سمت مشغول به کار بود.[۲]

علاوه بر این، وی هم‌اکنون مدیر عامل مؤسسه آموزش نیروی انسانی شهید مهدوی، عضو هیئت علمی بازنشسته دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس با رتبه استاد و عضو هیئت مؤسس انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و سردبیر فصلنامه علمی-پژوهشی تعلیم و تربیت (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) و رئیس شورای علمی دانشنامه ایرانی برنامه درسی است. او مجری طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش در سال‌های ۸۳ تا ۸۸ نیز بود.[۴][۵][۶][۷][۸][۹]

تربیت معلم[ویرایش]

محمود مهرمحمدی توجه و دلبستگی فراوانی به امر تربیت معلم داشته و آثار بسیاری در این زمینه دارد. به غیر از کتاب‌های وی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به این امر مربوط هستند، برخی مقالات مختص تربیت معلم وی عبارتند از:

  • نگاهی به شیوه اصلاح و نوع اصلاحات ضروری در تربیت معلم (۱۳۷۱)
  • نظام تربیت معلم در جمهوری فدرال آلمان و مقایسه آن با جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۷)
  • نقد و بررسی رویکردهای تدریس فکورانه به منظور ارائه برنامه درسی تربیت معلم فکور (۱۳۸۵)
  • الگوی تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات -فاوا- در تربیت معلم (۱۳۸۶)
  • برنامه درسی تربیت معلم و الگوی اجرائی مشارکتی آن؛ راهبرد تحولی برای تربیت معلم در ایران (۱۳۹۲)
  • فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران و تحقق معلم پژوهنده (۱۳۹۲)[۱۰][۱۱]

مهرمحمدی در ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ به سرپرستی دانشگاه فرهنگیان منصوب‌شد.[۲] وی می‌گوید که تصدی مسئولیت دانشگاه فرهنگیان کار عظیم تخصصی تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش است که به شهادت مقالات و سایر تلاش‌های علمی ام، دغدغه سال‌های دور و نزدیکم بوده‌است. قرار گرفتن در مسند مدیریت این دانشگاه، بهترین فرصت ممکن را در اختیار چون منی می‌توانست قرار دهد که در جهت عملیاتی کردن اندیشه‌ها و افکارم بکوشم... دانشگاه فرهنگیان یک دستاورد تشکیلاتی مهم و یک فرصت برای آموزش و پرورش کشور است... تربیت معلم در کشور ما باید به یک گفتمان تخصصی تبدیل شود و ضمن پاسداشت میراث گذشتگان، به نوآوری و نواندیشی در این عرصه بها داده شود... هیچ حرفه‌ای به اندازه شغل معلمی بر توسعه و پیشرفت جامعه تأثیرگذار نیست. از این رو است که معلمان را نخستین مشعل‌داران پیشرفت و توسعه کشور می‌دانند و تحول و پیشرفت در هر جامعه‌ای را در گرو متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه قلمداد‌می‌کنند؛ بنابراین محور اصلی تحول و توسعه، نظام تعلیم و تربیت و بهبود شرایط و کیفیت کار معلم است.[۱۲]

کتاب‌ها[ویرایش]

این کتاب‌ها اعم از تألیف و ترجمه به شکل انفرادی یا با همکاری دیگران است:[۱۳]

  • ۱- نظریه‌های برنامه درسی، جی، پی، میلر، ترجمه به فارسی، انتشارات سمت، ۱۳۷۹
  • ۲- مبانی علمی هنر تدریس، ان. ال. گیج، ترجمه به فارسی، انتشارات مدرسه، ۱۳۶۸
  • ۳- برنامه درسی: رویکردها، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها، انتشارات به نشر، مشهد، ۱۳۸۱
  • ۴- بازاندیشی فرایند یاددهی – یادگیری و تربیت معلم. انتشارات مدرسه، ۱۳۷۹
  • ۵- جستارهایی در پژوهش در آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، ۱۳۷۸
  • ۶- بررسی تطبیقی ابعاد اساسی نظام آموزش و پرورش آلمان و مقایسه آن با جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکدة تعلیم و تربیت، ۱۳۷۵
  • ۷- آموزش عمومی هنر: چیستی، چرایی و چگونگی، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۳
  • ۸- زبان تخصصی برای رشته برنامه‌ریزی درسی، انتشارات سمت، ۱۳۸۲
  • ۹- روش‌شناسی مطالعات برنامه درسی، سمت، ۱۳۸۷
  • ۱۰- بازاندیشی فرایند یاددهی - یادگیری، مدرسه، ۱۳۸۷
  • ۱۱- درآمدی بر آموزشگری در آموزش عالی: به سوی استاد آموزش پژوه، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۹۲
  • ۱۲- برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش، سمت، ۱۳۹۳

جوایز[ویرایش]

  • ۱. پژوهشگر برگزیده علوم انسانی، جشنواره بین‌المللی فارابی، ۱۳۹۱
  • ۲. استاد نمونه دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۸۳
  • ۳. استاد نمونه کشوری ایران / وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۳۸۸
  • ۴. استاد راهنمای برتر، جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور،[۱۴]

مقالات[ویرایش]

محمود مهرمحمدی ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی نگاشته است. مقالاتی که وی تنها نویسنده آن بوده‌است، به ترتیب از سال ۹۲ تا ۷۵ عبارتند از:

تبیین و بازشناسی ظرفیت نظریه‌های ناظر به آموزش ارزش‌ها در نظام آموزشی از منظر اثربخشی - بازشناسی مهارت‌های اساسی زندگی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات - بررسی سازواری مدعای نظریه‌های رقیب برنامه درسی برای تربیت شهروند دمکراتیک با تکیه بر روایتی شوآبی - کثرت روش‌شناسی پژوهش افول پوزیتیویسم یا مرگ حقیقت؟ - فرهنگ خانواده مبنای مغفول در ساماندهی تعاملات خانه و مدرسه - نظرورزی دربارهٔ برنامه درسی دبیرستان گرایش عمومی تخصصی یا همگرایی در چهارچوب تخصص گرایی نرم - تبیین چرخش زیباشناسانه در تعلیم و تربیت: درس‌های خرد و کلان برای بهبود کیفیت آموزش با الهام از عالم هنر - بازشناسی مفهوم و تبیین جایگاه تخیل در برنامه‌های درسی و آموزش با تأکید بر دوره ابتدائی - ملاحظات اساسی در باب سیاست گذاری توسعه برنامه درسی میان رشته‌ای در آموزش عالی از منظر فرایند تکوین - «مروری بر اندیشه‌های استاد کاردان و دلالتهای آن برای آموزش و پرورش ایران» - کند و کاو در ترجیحات روش شناختی پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت در ایران - فن آوری اطلاعات و ارتباطات و نسبت آن با آموزش و پرورش - مدیریت هم‌زمان مدارج تمرکز زدایی در نظام برنامه‌ریزی درسی - نظریهٔ هوش چندگانه و دلالت‌های آن برای برنامه درسی و آموزشی - پژوهش مبتنی به عمل فکورانه در فرایند برنامه درسی، نظریه عمل گرای شواب - کاوشی در ماهیت تدریس و رابطه آن با یادگیری - اقدام پژوهی: رویکردی مؤثر در حرکت نظام‌های پژوهشی انسانی- اجتماعی به سوی تعادل - ترکیب بهینه برای تصمیم گیرندگان در فرایند تدوین برنامه درسی - برداشتی نو از سطوح و گستره تحقیقات آموزشی و تربیتی - نظریه پیاژه و کاربرد آن در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی: تحلیلی بر دو کاربرد معارض - چرا باید برنامه‌های درسی را به سوی مسئله محوری سوق دهیم؟[۱۵][۱۶]

زمینه‌های تحقیقاتی[ویرایش]

۱- تربیت معلم ۲- روش‌شناسی پژوهش در حوزه برنامه درسی ۳- هنر و زیباشناسی در برنامه درسی ۴- برنامه درسی پنهان، برنامه درسی پوچ ۵- تلفیق در برنامه‌های درسی ۶- مطالعات تطبیقی در حوزة برنامه درسی ۷- راهبردهای یاددهی – یادگیری ۸- برنامه‌ریزی درسی آموزش عالی ۹- رویکردهای طراحی برنامه‌درسی[۱۷][۱۸]

منابع[ویرایش]

  1. «شناسنامه فصلنامه تعلیم و تربیت»، بانک اطلاعات نشریات کشور.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۳.
  3. «گفتگو با دکتر محمود مهر محمدی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۴.
  4. «سند ملی آموزش و پرورش و فراماسون‌ها!»، خبرآنلاین.
  5. «مجری طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش: سند ملی آموزش و پرورش فرازهای پایانی خود را طی می‌کند»، خبرگزاری فارس.
  6. «مجری طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش: آموزش و پرورش فردا، باید از نو تعریف شود»، خبرگزاری فارس
  7. «مجری طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش در پاسخ به فارس: موافق تعطیل دبستان‌ها در روزهای پنجشنبه هستیم»، خبرگزاری فارس
  8. «تحولات اساسی آموزش و پرورش در راه است؛ سند ملی آموزش و پرورش 20 روز مهلت دارد»، روزنامه اعتماد ملی.
  9. «درباره استاد – استاد محمود مهرمحمدی». بایگانی‌شده از اصلی در 19 اكتبر 2019. دریافت‌شده در 2019-09-19. تاریخ وارد شده در |archivedate= را بررسی کنید (کمک)
  10. مقالات محمود مهرمحمدی درباره تربیت معلم
  11. «مقالات علمی و پژوهشی – استاد محمود مهرمحمدی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 2019-09-19. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  12. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۴.
  13. «کتاب ها – استاد محمود مهرمحمدی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 2019-09-19. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  14. «دستاورد های علمی – استاد محمود مهرمحمدی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 2019-09-19. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  15. [۱]
  16. «مقالات علمی و پژوهشی – استاد محمود مهرمحمدی». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 2019-09-19. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  17. صفحهٔ محمود مهرمحمدی در دانشگاه تربیت مدرس
  18. «درباره استاد – استاد محمود مهرمحمدی». بایگانی‌شده از اصلی در 19 اكتبر 2019. دریافت‌شده در 2019-09-19. تاریخ وارد شده در |archivedate= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]