محمود عنایت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمود عنایت
زادهٔ۸ شهریور ۱۳۱۱
تهران
درگذشت۱۷ ژانویه ۲۰۱۳[۱]
لس‌آنجلس[۱]
آرامگاهگورستان وودلاون[۱]
ملیتایرانی
تحصیلاتدکترای دندان‌پزشکی
محل تحصیلدانشگاه تهران
پیشهروزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم
فرزندانعلی[۱]
والدین
  • سید علی عنایت (پدر)
خویشاوندانحمید عنایت (برادر)[۲]

محمود عنایت (زاده ۸ شهریور ۱۳۱۱، تهران – درگذشت ۲۸ دی ۱۳۹۱، آمریکا[۳][۴]) فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ایرانی و برادر همزاد حمید عنایت بود. وی دارای مدرک دکترای دندان‌پزشکی از دانشگاه تهران بود، ولی از جوانی به فعالیت مطبوعاتی روی آورد. در جوانی از هواداران حزب ایران بود، در دوران قبل از انقلاب مسئول تهیهٔ برنامه‌ای رادیویی به نام پنج و سه دقیقه بود که بعدها به همه روز، همین ساعت، همین‌جا تغییر نام داد. این برنامه انتقاداتی را به حکومت وارد می‌کرد و برنامه‌ای پرطرف‌دار بود.

به گفتهٔ عنایت، او فعالیت مطبوعاتی خود را در تابستان ۱۳۳۰ از کوچهٔ خدابنده‌لو شروع کرد. کوچهٔ خدابنده‌لو کوچه‌ای بود در خیابان ناصرخسرو، تقریباً مقابل وزارت دارایی. در انتهای این کوچه چاپخانه‌ای بود که روزنامهٔ شاهد به مدیریت بقایی در آن چاپ می‌شد،[۵][۶] وی بعدها سردبیری نشریهٔ ایران‌آباد را بر عهده گرفت، و از اسفند ۱۳۳۴ سردبیری نشریهٔ فردوسی را نیز عهده‌دار شد. وی در این نشریه با افرادی چون ابراهیم گلستان، جلال مقدم، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو که اکثراً از مخالفان شاه بودند، همکاری می‌کرد.

عنایت از سال ۱۳۴۴ امتیاز نشریهٔ نگین را نیز کسب کرد و از همان سال‌ها بیش‌تر به کاظم شریعت‌مداری نزدیک شد. در دوران نخست‌وزیری شاپور بختیار به عنوان مشاور وی انتخاب شد.

گفته می‌شود محمود عنایت در سال‌های پس از انقلاب، در شکل‌گیری حزب خلق مسلمان که هوادار کاظم شریعت‌مداری بود، نقش داشت. بعد از سرکوب حزب جمهوری خلق مسلمان و اعدام رهبران آن در تبریز، وی به اروپا و سپس آمریکا پناهنده شد و هم‌چنان به فعالیت مطبوعاتی مشغول بود.

درگذشت[ویرایش]

دکتر محمود عنایت در ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ در سن ۸۰ سالگی در آمریکا درگذشت.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ «خاکسپاری و بزرگداشت محمود عنایت، سردبیر 'نگین' در لس‌آنجلس». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۵ آوریل ۲۰۲۰.
  2. «محمود عنایت، روزنامه‌نگار، مترجم و سردبیر 'نگین' درگذشت». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۵ آوریل ۲۰۲۰.
  3. ««دکتر محمود عنایت درگذشت» «Radio Koocheh». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۳.
  4. «Khodnevis - هفته تلخ ادب و هنر ایران؛ محمود عنایت هم در گذشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۳.
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰.
  6. http://www.tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/2511