محمود شلتوت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمود شلتوت
مفتی اعظم الازهر
دوره مسئولیت
۱۹۵۸ – ۱۹۶۳
پس ازعبدالرحمان تاج
پیش ازحسن مامون
اطلاعات شخصی
زاده۲۳ آوریل ۱۸۹۳
درگذشته۱۳ دسامبر ۱۹۶۳ (۷۰ سال)
قاهره، مصر

محمود شلتوت (زاده ۲۳ آوریل ۱۸۹۳ – درگذشته ۱۳ دسامبر ۱۹۶۳)، با عنوان مشهور «شیخ شلتوت» روحانی اهل سنت، محقق، مفسر، فقیه اصولی، ادیب لغوی مصری، و از رؤسای دانشگاه الازهر و از مؤسسان دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه بود.[۱] وی از مدافعان و از فعالان وحدت بین شیعه و سنی بوده است. وی با سید حسین بروجردی روابط دوستانه داشت. در سال ۱۳۳۸، بروجردی، میرزا خلیل کمره‌ای را به‌ همراه سید محمود طالقانی و گروهی از روحانیون، به نمایندگی خود به قاهره فرستاد تا از محمود شلتوت مفتی اعظم و رئیس وقت دانشگاه الازهر مصر بخاطر فتوای تاریخی‌اش تشکر نمایند.

فتوای محمود شلتوت[ویرایش]

از محمود شلتوت سؤال شد که

بعضی از مردم چنین می‌اندیشند برای آنکه مسلمان عبادات و معاملاتش صحیح باشد حتماً باید به یکی از مذاهب چهارگانه معروف عمل کند و در بین آنها مذهب شیعه امامیه و مذهب زیدیه نیست. آیا شما با این رأی به طور کلی موافقت دارید، و تقلید از مذهب شیعه امامیه را جائز نمی‌شمارید؟

او در جواب چنین گفت:

۱. دین اسلام بر احدی از پیروانش متابعت از مذهب خاصی را لازم نمی‌شمرد، بلکه ما می‌گوییم: برای هر فرد مؤمن چنین حقی است که بتواند در ابتدای امر از هر یک از مذاهبی که صحیحاً نقل شده و در کتابهای مخصوص احکام آن مذهب نوشته شده است پیروی کند و همچنین کسی که از یک مذهب از این مذاهب پیروی می‌کرده می‌تواند عدول به مذهب دیگر بنماید، هر مذهبی باشد، و در این عمل باکی بر او نیست.

۲. مذهب جعفری معروف به مذهب امامی‌اثناعشری، مذهبی است که شرعاً پیروی از آن مانند پیروی از مذاهب اهل‌سنت جایز است؛ و سزاوار است مسلمانان این مطلب را بدانند و از عصبیت و طرفداری‌های بیجا و بدون حق و حمایت از مذهب معینی خودداری کنند. دین خدا و شریعت او تابع مذهبی نیست یا منحصر در مذهبی نیست. هر کس به مقام اجتهاد فائز گردد عنوان مجتهد بر او بار، و در نزد خدای تعالی عملش مقبول خواهد بود.

و جایز است برای کسی که اهلیت نظر و اجتهاد را ندارد از ایشان تقلید کند و به آنچه در فقه‌شان مقرر داشته‌اند عمل بنماید، و در این مسئله بین عبادات و معاملات تفاوتی نیست.

[۲]

آثار[ویرایش]

  • تفسیر قرآن کریم
  • نهج القرآن فی بناء المجتمع
  • الاسلام عقیده و شریعه
  • الفتاوی
  • القتال فی الاسلام
  • من توجیهات الاسلام
  • مقارنة المذاهب فی الفقه
  • فقه القرآن

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «شیخ محمود شلتوت». کتابخانه طهور. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹.
  2. «همبستگی مذاهب اسلامی(مقالات دارالتقریب)، ترجمه عبدالکریم بی آزار شیرازی، تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ۱۳۷۷ش.، ص۳۴۵-۳۴۴». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۳۰ ژوئیه ۲۰۱۱.