محمود راقی

مختصات: ۳۵°۱′۱۴″ شمالی ۶۹°۱۹′۵۰″ شرقی / ۳۵٫۰۲۰۵۶°شمالی ۶۹٫۳۳۰۵۶°شرقی / 35.02056; 69.33056
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمود راقی
محمود عراقی, صدق آباد
محمود راقی در افغانستان واقع شده
محمود راقی
روی نقشه افغانستان
مختصات: ۳۵°۱′۱۴″ شمالی ۶۹°۱۹′۵۰″ شرقی / ۳۵٫۰۲۰۵۶°شمالی ۶۹٫۳۳۰۵۶°شرقی / 35.02056; 69.33056
کشور  افغانستان
ولایتولایت کاپیسا
ولسوالیولسوالی محمود راقی
مدیریت
 • شهردارانجنیر افضلی الکوزی
مساحت
 • خشکی۵۰ مایل مربع (۱۲۰ کیلومتر مربع)
بلندی
۴۷۶۰ پا (۱۴۵۰ متر)
جمعیت
 (٢۰۰۶)
 • شهر٧۴۰٧
 • شهری
٥۰۴٩۰ [۱]
 • زبان های اصلی
دری
پشتو
پشه ای
منطقه زمانییوتی‌سی ۴:۳۰+

شهر محمود راقی مرکز ولایت کاپیسای کشور افغانستان است. این شهر از شهرهای مشهور افغانستان می‌باشد که ۲۰۰،۰۰۰ نفر نفوس دارد. مساحت این شهر ۱۲۰ کیلومترمربع است و ۶۵ کیلومتر از شهر کابل فاصله دارد.

مکان‌های تفریحی این شهر عبارتند از پارک ملی صیاد، پارک ریگ‌روان، تپهٔ حصارک، قول بابر و غیره می‌باشند. مرکز این شهر در تپهٔ وزیر عبدالرحیم خان موقعیت دارد و مناطق مهم دیگر این شهر عبارتند از صدق آباد، ملازادخیل، نوآباد، شوخی، قلعهٔ سیدخان، عبدالله خیل، ده باباعلی، ادوخیل، گلدان، ریگ‌روان، صیاد، علی خیل، شهبازخیل، دیرستان، دربافان، قاضی خیل، هزاره‌ها، هروکی، زاگیرا، قلعهٔ سفید، رحمان خیل، محمدعمرخیل، ده بابی و غیره می‌باشند.

این شهر یک شهر تفریحی افغانستان است و دارای چهار ناحیه بوده که مراکز این چهار ناحیه عبارتند از مرکز ناحیهٔ اول ده باباعلی، مرکز ناحیهٔ دوم نوآباد، مرکز ناحیهٔ سوم شوخی و مرکز ناحیهٔ چهارم صیاد می‌باشد. همچنان در منطقهٔ صیاد شهر محمود راقی چهار دریای پنجشیر، غوربند، شتل و سالنگ با هم وصل شده و پسانتر در نزدیکی تگاب و سروبی به حوزهٔ دریای کابل می‌ریزد و به سوی سند روان می‌شود و دریای پنجشیر در سرسبزی شهر محمود راقی نقش مهم خود را دارد وفابریکه نساجی گلبهار از بزرگترین فابریکه در سطح منطقه در شمال شهر محمودراقی واقع است وبهترین دانشگاه افغانستان به نام دانشگاه البیرونی کاپیسا در شمال شهر محمود راقی موقعیت دارد.

جستار های وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

ویکی‌پدیای انگلیسی، نسخهٔ ۸ نوامبر ۲۰۰۶.

  1. "The State of Afghan Cities report2015". Archived from the original on 2015-10-31.