محمد خان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

محمد خان (۱۳۳۰ در ولایت غزنی) سیاست‌مدار اهل افغانستان است. وی در گذشته عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار بود و اکنون در شاخهٔ حزب اسلامی ارغندیوال عضویت دارد. محمد خان انجنیر (مهندس) برق و از قومیت پشتون است و در اولین دوره ولسی جرگه (مجلس نمایندگان افغانستان) پس از سقوط طالبان به عنوان نماینده ولایت غزنی انتخاب شد. وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان به عنوان معاون اول عبدالله عبدالله شرکت کرد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

محمد خان در سال ۱۳۳۰ در ولایت غزنی متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در مکتب «جامرات» ولسوالی قره‌باغ ولایت غزنی و دوران ثانویه را در مکتب «سلطان محمود» این ولسوالی گذراند و بعد وارد مرکز دارالمعلمین در شهر گردیز در مرکز ولایت پکتیا شد.

محمد خان در سال ۱۳۵۰ به دانشکده مهندسی کابل راه یافت و در سال ۱۳۵۵ از رشته مهندسی برق فارغ التحصیل شد. سپس در ریاست برق شهر کابل پایتخت افغانستان مشغول به کار گردید. وی یک سال بعد از استقرار حکومت کمونیستی، در سال ۱۳۵۸ به کارخانه‌ای در شهر گرشک ِ ولایت هلمند منتقل شد و تا ماه سرطان سال ۱۳۵۸ در این کارخانه کار کرد و بعد به صفوف مجاهدین افغانستان پیوست.

محمد خان به حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار پیوسته و به عنوان مسوول جهاد در شهر کابل تعیین شد و بعد از ۱۸ ماه دوباره به پاکستان برگشت و در کویته بلوچستان و پیشاور به عنوان مسئول مهاجرین و معاون بخش اطلاعاتی و مالی حزب اسلامی فعالیت داشت. او پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ مدتی در وزارت مالیه مشغول به کار شد و بعد از پیروزی طالبان از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفت.

محمد خان بعد از سقوط حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان نماینده ولایت غزنی در اولین دوره انتخابات ولسی جرگه شرکت کرده و به مجلس نمایندگان افغانستان راه یافته و به عنوان رئیس کمیسیون مواصلات و مخابرات این مجلس فعالیت داشت. وی در دور دوم مجلس نمایندگان از ولایت کابل نامزد شده و قادر به راه‌یابی به مجلس نمایندگان نشد. درسال ۱۳۹۳ه ش درانتخابات ریاست جمهوری به حیث معاون اول داکتر عبدالله عبدالله بود وبعد از پیروزی داکتر اشرف غنی داکتر عبدالله به حیث ریس اجراییه وظیفه خودرا ادامه داد وانجینر صاحب محمدخان همچنان به حیث معاون اول داکتر عبدالله به وظیفه خویش ادامه داد،ودردوره دیګر انتخابات ریاست جمهوری از داکتر محمد اشرف غنی احمدزی حمایت خودرا اعلام کرد دراین دوره بعد از کامیابی داکتر اشرف غنی انجینیر صیب محمد خان به حیث نماینده در مجلس سنا ایفا وظیفه نموده است.وبعد از سقوط دولت جمهوری مجبور به مهاجرت شد وبه کشور ترکیه مهاجرت کرد.

منابع[ویرایش]