محمدحسین زرندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از محمد حسین زرندی)
محمدحسین زرندی
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۱۱
امیرآباد، زرندیه، ایران

محمدحسین معصومی زرندی (۱۳۱۱ در امیرآباد زرندیه – ۶ خرداد ۱۳۹۳)، نماینده سابق ولی فقیه در استان کرمانشاه و نماینده مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری بود.

وی به مدت ۲۳ سال به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

محمدحسین معصومی زرندی در سال ۱۳۱۱ در روستای امیرآباد شهرستان زرندیه در استان مرکزی به دنیا آمد. وی از سال ۱۳۴۳ با همکاری محافل مذهبی شیعه برای تبلیغ تشیع در شهر کرمانشاه به این شهر آمده و در آنجا ساکن شد. زرندی در سال ۱۳۴۵ در کرمانشاه با حاجیه حجازی ازدواج کرد. وی در دورهٔ یکم مجلس خبرگان رهبری به عنوان نمایندهٔ استان کرمانشاه در این مجلس بدان راه یافت. در سال ۱۳۶۴ با ترور عطاالله اشرفی اصفهانی امام جمعهٔ شهر کرمانشاه، از سوی روح‌الله خمینی به عنوان نمایندهٔ ولی فقیه در استان کرمانشاه و امام جمعهٔ کرمانشاه منصوب شد.[۱] وی تا ۱ اسفند ۱۳۸۶ در این مقام باقی ماند و از این تاریخ جای خود را به مصطفی علما داد.[۲] زرندی در ۶ خرداد ۱۳۹۳ در کرمانشاه درگذشت.

تحصیلات[ویرایش]

وی از کودکی تا نوجوانی یعنی تا ششم ابتدایی را در محل و در شهر زرندیه ساوه گذراند و نظام قدیم را با معدل بالا کسب نمودند. به دلیل علاقهٔ پدر به روحانیت و تشویق وی به قم سفر کرد و به تحصیل علوم دینی پرداخت.

اساتید[ویرایش]

زرندی دروس مقدمات و سطح را نزد افرادی چون فکور، سلطانی و اشعری فرا گرفت و دروس خارج فقه و اصول را نزد روح‌الله خمینی به مدت ۸ سال و سید حسین طباطبایی بروجردی به مدت ۳ سال و خارج مکاسب را نزد اراکی و دروس فلسفه (منظومه) را نزد رضا صدر و بخشی از اسفار و شفاء را نزد محمدحسین طباطبایی گذراند. از شاگردان وی میتوان به نورحسین سلیمی اشاره کرد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. سایت خبری آفتاب کرمانشاه، نامۀ دفتر تولیت مجتمع دینی، فرهنگی امام خمینی کرمانشاه، نوشته‌شده در ۳۰ شهریور ۱۳۹۴؛ بایگانی‌شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ توسط Wayback Machine بازدید در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴.
  2. پایگاه اینترنتی علی خامنه‌ای، انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین علما به امامت جمعه کرمانشاه، نوشته‌شده در ۱ اسفند ۱۳۸۶؛ بازدید در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴.
  3. «شوراهاي حل اختلاف مرجع صلح و سازش هستند». خبرگزاری حوزه. ۲۰۱۳-۰۲-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۰۳.