جواد عزتی

صفحه حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از محمد جواد عزتی)

جواد عزتی
عزتی در ۱۳۹۸
نام هنگام تولدمحمدجواد عزتی
زادهٔ۲۰ دی ۱۳۶۰ ‏(۴۲ سال)
تهران، ایران
محل تحصیلدانشگاه سوره
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۱۳۸۱–اکنون
آثارفهرست کامل
همسر(ها)مه‌لقا باقری (ا. ۱۳۸۵)

محمدجواد عزتی (زادهٔ ۲۰ دی ۱۳۶۰) بازیگر ایرانی است. او بابت نقش‌های کمدی و دراماتیکش مشهور است[۱] و یکی از پول‌سازترین بازیگران ایرانی به‌شمار می‌رود.[۲] عزتی در دانشگاه سوره فارغ‌التحصیل شد و کار حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۷۵ با تئاتر آغاز کرد.[۳] او در دههٔ ۱۳۸۰ با حضور در چند سریال از مهران مدیری از جمله قهوه تلخ به‌عنوان بازیگر کمدی به شهرت رسید.[۴]

عزتی در چند فیلم پرفروش نظیر ماجرای نیمروز (۱۳۹۵)، اکسیدان (۱۳۹۵)، لاتاری (۱۳۹۶)، آینه بغل (۱۳۹۶) و هزارپا (۱۳۹۷) که تا مدتی رکورددار پرفروش‌ترین فیلم ایران بود، ایفای نقش کرد. در سال ۱۴۰۰، او در مجموعهٔ زخم کاری و فیلم مرد بازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان ظاهر شد.[۵] عزتی تمساح خونی (۱۴۰۲) را کارگردانی و در آن بازی کرد و برایش نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر شد.

زندگی

محمدجواد عزتی در ۲۰ دی ۱۳۶۰ در تهران به دنیا آمد.[۶] پدرش در سال ۱۳۹۷ و یکی از برادرانش در سال ۱۴۰۰ درگذشت.[۷][۸]

عزتی و برادرانش برای تماشای گلنار به سینما رفت. او شش بار دیگر برادرانش را وادار کرد تا او را به سینما ببرند و سپس با دیدن فیلم گربه آوازخوان با بازی کامبوزیا پرتوی، بیشتر دوستدار سینما شد. شیفنگی عزتی به سینما، با دیدن فیلم‌های ویدئویی به سینمای کمدی کلاسیک گرایش یافت. او از بازیگرانی مانند چارلی چاپلین، باستر کیتون و جری لوئیس نمونه گرفت.[۱]

عزتی در نوجوانی در گروه‌های سرود و تئاتر مدرسه شرکت کرد و برآن شد تا با دوستانش یک گروه تئاتر خیابانی تشکیل دهد. پیشرفت آن‌ها در این گروه و استقبال مخاطبان باعث شد تا از ادامه فراگیری در مدرسه منصرف شوند و در رشته تئاتر هنرستان سوره ثبت نام کنند. عزتی دانشگاه را در این رشته ادامه داد. روزی سعید آقاخانی دخترش را برای دیدن تئاتر کودکان به نمایش عزتی برد و سال بعد، او را برای بازی در مجموعهٔ قصه‌های شبانه معرفی کرد. عزتی نخستین کار حرفه‌ای خود را با این مجموعه تجربه کرد.[۱]

عزتی از سال ۱۳۷۵ به‌صورت حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شده‌است. وی ابتدا در تئاتر فعالیتش را شروع و سپس در سال ۱۳۸۱ اولین کار تلویزیونی‌اش را بازی کرده‌است. عزتی در ۱۳۸۵ با مه‌لقا باقری، بازیگر ایرانی، ازدواج کرد.[۹]

مسیر شغلی عزتی در سال‌های نخست دههٔ ۱۳۹۰ پیشرفت کرد.[۱] وی در مجموعه‌های مثل هیچ‌کس، کمربندها را ببندیم، سه دونگ، سه دونگ، مرد هزارچهره، چاردیواری، لطفاً دور نزنیم، دست بالای دست، و دردسرهای عظیم[۱۰] ایفای نقش کرده‌است. او در سریال‌های باغ مظفر، قهوه تلخ و دردسرهای عظیم ۲ و همچنین سینمایی آینه بغل نیز حضور داشت که با همسرش مه‌لقا باقری هم‌بازی بودند. نقش‌آفرینی او در دردسرهای عظیمبرای او نامزدی بهترین بازیگر مرد تلویزیونی از جشن حافظ را به همراه داشت.[۱]

فیلم آینه بغل به کارگردانی منوچهر هادی محصول سال ۱۳۹۶ که جواد عزتی یکی از نقش‌های اصلی آن را بازی کرده‌است، در سه روز اول فروش خود توانست به فروش یک میلیارد و دویست میلیون تومانی دست یابد و رکورد فیلم‌های فروشنده و ساعت ۵ عصر را بشکند و این اتفاق در کنار فروش فیلم اکسیدان، عزتی را تبدیل به پرفروش‌ترین بازیگر سال ۱۳۹۶ ایران کرد.[۱۱][۱۲] او در ۱۳۹۷ پول‌سازترین بازیگر ایرانی شد.[۱۳]

همچنین برای اولین بار، استعداد بازیگری ساعد سهیلی توسط جواد عزتی (به عنوان بازیگردان) کشف شد و وی نخستین کار حرفه‌ای خود را به واسطهٔ جواد عزتی با فیلم تلویزیونی «میان ماندن و رفتن» شروع کرد.[۱۴]

پروژه‌های بعدی عزتی فیلم مرد بازنده ساختهٔ محمدحسین مهدویان و بعد از اتفاق ساختهٔ پوریا حیدری اوره هستند.[۱۵][۱۶]

عزتی در سال ۱۴۰۲ فیلم کمدی تمساح خونی را کارگردانی کرد.[۱۷] این فیلم در چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر شد.[۱۸] عزتی در نهایت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان بخش نگاه نو جشنواره را دریافت کرد.[۱۹]

فیلم‌شناسی

جوایز و نامزدی‌ها

سال مراسم رده اثر نامزدشده نتیجه منبع
۱۳۹۵ جشنواره رنگین کمان چین بهترین بازیگر مرد کمدی زاپاس نامزدشده [۲۰]
جشنواره چلسی آمریکا بهترین بازیگر مرد پارادایس برنده [۲۱]
۱۳۹۵ جشنواره فیلم فجر بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ماجرای نیمروز نامزدشده [۲۲]
۱۳۹۷ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ماجرای نیمروز: رد خون نامزدشده [۲۳]
۱۳۹۸ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد آتابای نامزدشده [۲۴]
۱۳۹۴ جشن حافظ بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی دردسرهای عظیم نامزدشده
۱۳۹۵ بهترین بازیگر مرد در مدت معلوم نامزدشده
۱۳۹۶ بهترین بازیگر مرد ماجرای نیمروز برنده
۱۳۹۷ بهترین بازیگر مرد لاتاری نامزدشده
۱۳۹۸ بهترین بازیگر مرد هزارپا نامزدشده
۱۳۹۹ بهترین بازیگر مرد ماجرای نیمروز: رد خون نامزدشده
۱۳۹۶ جشن خانه سینما بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ماجرای نیمروز نامزدشده
۱۳۹۷ جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت بهترین بازیگر مرد تنگه ابوقریب نامزدشده
۱۳۹۷ جشن انجمن منتقدان و نویسندگان بهترین بازیگر مرد تنگه ابوقریب نامزدشده
۱۳۹۸ جشنواره بین‌المللی فیلم شهر بهترین بازیگر مرد ماجرای نیمروز: رد خون نامزدشده
۱۴۰۲ جشنواره فیلم فجر بهترین کارگردانی اول تمساح خونی برنده

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ چشمه‌سنگی، آزاده (۱۹ دی ۱۴۰۲). «جواد عزتی ۴۲ ساله شد؛ نگاهی به کارنامه متنوع آقای بازیگر». شهرآرانیوز. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۴۰۲.
  2. شاهوند، احمد (۲۷ دی ۱۴۰۰). «جواد عزتی؛ سلطان گیشه‌ها». فیلیمو. دریافت‌شده در ۱۶ خرداد ۱۴۰۱.
  3. «کارنامه هنری جواد عزتی (بازیگر قهوه تلخ) در یک نگاه / گزارش تصویری». خبرآنلاین. ۶ دی ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۷ مرداد ۱۴۰۰.
  4. فرهادی، پرستو؛ غفاری، شیما (۱۳ بهمن ۱۴۰۲). «طلسم جواد عزتی در فجر ۴۲ می‌شکند؟». ایسنا. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۴۰۲.
  5. تحریریه فیلیمو شات (۲۶ تیر ۱۴۰۰). «بازیگران سریال «زخم کاری» معرفی شدند». فیلیمو. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۹ مرداد ۱۴۰۰.
  6. «جواد عزتی». پایگاه جامع سینمای ایران (سوره). دریافت‌شده در ۱۳ آوریل ۲۰۱۴.
  7. «جواد عزتی به سوگ پدر نشست». انتخاب. ۲۹ اسفند ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۴۰۲.
  8. «جواد عزتی به سوگ نشست». خبرآنلاین. ۱۲ خرداد ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۳ اسفند ۱۴۰۲.
  9. «فاصله سنی جواد عزتی و همسرش چقدر است؟ + عکس». اقتصاد آنلاین. ۲۴ تیر ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۷ مرداد ۱۴۰۰.
  10. «تصویر تکراری جوانان در قاب جهان‌نما». روزنامه ایران. ۶ مرداد ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ مه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۸ خرداد ۱۳۹۷.
  11. «جواد عزتی پولساز تر از سوپر استارها». افکار نیوز.[پیوند مرده]
  12. «آینه بغل رکورد فروش «فروشنده» و «ساعت 5 عصر» را شکست». dustaan. ۲۰۱۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۲۰.
  13. «جواد عزتی و سارا بهرامی پرفروش‌ترین بازیگران سال ۹۷». سلام سینما. دریافت‌شده در ۸ مرداد ۱۴۰۰.
  14. «آپاراتچی 67 با ساعد سهیلی». آپارات - سرویس اشتراک ویدیو. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۰۶.
  15. افکارنیوز، پایگاه خبری (۲۰۲۱-۱۲-۱۶). ««مرد بازنده»؛ دومین همکاری جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور». پایگاه خبری افکارنیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۱۷.
  16. «تیزر فیلم سینمایی بعد از اتفاق رونمایی شد + فیلم». ایمنا. ۷ بهمن ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۳۰ مرداد ۱۴۰۰.
  17. «طلسمی که جواد عزتی باید باطل کند؛ در کمین سیمرغ با تمساح خونی». فرارو. ۲۰ دی ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴.
  18. فرهادی، پرستو؛ غفاری، شیما (۲۱ بهمن ۱۴۰۲). «نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر معرفی شدند». ایسنا. دریافت‌شده در ۲۱ بهمن ۱۴۰۲.
  19. قربانی‌نیا، مریم (۲۲ بهمن ۱۴۰۲). «پرواز سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر ۴۲/ اهدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن مارال بنی‌آدم برای فیلم «پروین»». میراث آریا. دریافت‌شده در ۲۲ بهمن ۱۴۰۲.
  20. ««زاپاس» با استقبال جشنواره چین روبرو شد». ifilm-آیفیلم. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۶.
  21. «فیلم «پارادایس» سه جایزه اصلی جشنواره «چلسی» را از آن خود کرد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۶-۱۰-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۶.
  22. «برگزیدگان سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی شدند». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۶.
  23. «نامزدهای سی و هفتمین جشنواره فجر معرفی شدند- اخبار فرهنگی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۶.
  24. «نامزدهای سودای سیمرغ سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام شدند- اخبار سینما و تئ - اخبار فرهنگی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۲۶.

پیوند به بیرون