محمد ابراهیمی سیدآبادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دکتر محمد ابراهیمی سیدآبادی
محمد ابراهیمی سیدآبادی
زادهٔ۲۲ فروردین ۱۳۵۱ شمسی
اصفهان
محل زندگیپکن
ملیتایرانی ایران
تحصیلاتدکترای مهندسی مکانیک
محل تحصیلدانشگاه صنعتی شریف
پیشهعضو هیات علمی
سازمانپژوهشگاه هوافضا
شناخته‌شده برایتوسعه کاوشگرهای فضایی ایران
مدیریت برنامه فضانورد ایرانی
کارهای برجستهرئیس پژوهشگاه هوافضا
رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی
سرپرست مرکز طراحی و توسعهٔ سامانه‌های فضایی
منصبمدیرکل آموزش، تحصیلات تکمیلی و پایگاه داده‌های اپسکو

محمد ابراهیمی سیدآبادی (زاده ۲۲ فروردین ۱۳۵۱ در اصفهان) مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) و در مقر این سازمان در شهر پکن پایتخت چین مشغول به کار است.[۱]

وی سرپرست پیشین مرکز طراحی و توسعهٔ سامانه‌های فضایی پژوهشگاه فضایی ایران، رئیس پیشین پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی و عضو هیئت علمی و رئیس پیشین پژوهشگاه هوافضا است. عمده شهرت وی به دلیل مدیریت برنامه اعزام فضانورد ایرانی به فضا و نقش کلیدی وی در توسعهٔ کاوشگرهای فضایی ایران است.

زندگی و تحصیلات[ویرایش]

محمد ابراهیمی در ۲۲ فروردین ۱۳۵۱ در اصفهان به دنیا آمد. وی تحصیلات متوسطه خود را در اصفهان به اتمام رساند و پس از آن تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی مکانیک پی گرفت. وی دورهٔ کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان و دکترای خود را در سال ۱۳۸۲ با عنوان پایان‌نامه دکتری «بررسی عددی تولید و انتشار صدای آیرودینامیکی در اطراف وسائط نقلیه» در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رساند[۲][۳] .

سوابق اجرایی[ویرایش]

ابراهیمی پس از پایان تحصیل مدتی به عنوان پژوهشگر در دانشگاه صنعتی شریف فعالیت کرد. وی در سال ۱۳۸۴ به پژوهشگاه هوافضا پیوست و در مدت همکاری خود مشاغل علمی، فنی و مدیریتی متعددی را در زمینه کاوشگرهای فضایی، مدیریت سیستمی، و سایر امور فضایی برعهده داشت. ابراهیمی از سال ۱۳۸۵ به مدت دو سال معاون پژوهشی پژوهشگاه هوافضا بود و در سال ۱۳۹۰ پس از مهندس حسن شفتی، دکتر محسن بهرامی و دکتر حمید فاضلی به عنوان چهارمین رئیس پژوهشگاه هوافضا منصوب گردید. وی در پرتاب کاوشگرهای ۲ و ۳ به عنوان نماینده پژوهشگاه و مدیرفنی حضور داشته و در طرح‌های کاوشگر ۴ و کاوشگر ۵ مسئولیت مدیریت سیستمی را برعهده داشته‌است.[۴] وی از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٣ مدیریت برنامه کاوشگرهای فضایی ایران را به عهده داشت و پرتاب موفق کاوشگر پیشگام، کاوشگر پژوهش و رونمایی از ماکاپ نخستین فضاپیمای سرنشیندار ایرانی از دستاوردهای این دوره است.

حضور در مطبوعات و رسانه‌ها[ویرایش]

ابراهیمی حضور پررنگی در فعالیت مطبوعاتی و رسانه‌ها داشته‌است. وی مدتی مدیر مسئول ماهنامه فضانورد[۵] و مدیر مسئول و مشاور تحریریه نشریه علمی-پژوهشی علوم و فناوری فضایی[۶] بوده‌است و هم‌اکنون عضو هیئت تحریریه نشریه علمی-پژوهشی مکانیک سیالات و آیرودینامیک[۷] است. ابراهیمی در سال‌های اخیر اعلام بسیاری از خبرهای فضایی ایران در حوزهٔ فضانوردی را بر عهده داشته‌است. وی نخستین فردی بود که نام میمون‌های فضانورد ایرانی را اعلام کرد[۸] و نقش عمده‌ای در رفع ابهام در مورد صحت خبر پرتاب نخستین میمون فضانورد ایرانی داشت.[۹] وی همچنین در سال ۱۳۹۲ جزئیات برنامه جدید ایران برای اعزام انسان به فضا را اعلام نمود.[۱۰] وی همچنین در بسیاری از بخش‌های خبری و برنامه‌های صدا و سیما به تشریح برنامه‌های فضایی ایران پرداخته است. وی در نگارش کتاب انسان و فضا ۲ از انتشارات پژوهشگاه هوافضا مشارکت داشته‌است.[۱۱]

جوایز و افتخارات[ویرایش]

  • برنده جایزه اول پژوهش‌های کاربردی از جشنوارهٔ بین‌المللی خوارزمی برای «کسب دانش فنی ارسال و بازگشت کپسول زیستی حامل میمون به فضا»[۱۲]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Asia-Pacific Space Cooperation Organization». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۴ مارس ۲۰۱۶.
  2. «عناوین رساله‌های فارغ‌التحصیلان دوره دکتری گرایش تبدیل انرژی دانشگاه صنعتی شریف» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۴ مارس ۲۰۱۶.
  3. مشخصات پایان‌نامه در وبگاه کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف
  4. «انتصاب سرپرست جدید پژوهشگاه هوافضا». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶.
  5. «وبگاه ماهنامه فضانورد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶.
  6. وبگاه فصلنامهٔ علمی-پژوهشی علوم و فناوری فضایی
  7. «وبگاه فصلنامه مکانیک سیالات و آیرودینامیک». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۴ مارس ۲۰۱۶.
  8. «پیشگام»، نخستین میمون فضانورد ایرانی
  9. رفع ابهام از میمون خالدار فضایی/ مکان فرود کاوشگر زیستی
  10. جزئیات برنامه جدید ایران برای اعزام انسان به فضا/ پرتاب فضاپیما با چند موجود زنده
  11. مشخصات کتابشناختی کتاب انسان و فضا ۲ در وبگاه آدینه‌بوک
  12. «فهرست طرح‌های برگزیدهٔ دورهٔ بیست و ششم جشنواره خوارزمی - سال ۱۳۹۱». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۰ اوت ۲۰۱۷.