عبدالمجید فیروز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مجید فیروز)

عبدالمجید میرزا فیروز
فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی ایران
دوره مسئولیت
۲۸ دی ۱۳۲۱ – ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۲
(همراه سرهنگ میرمحمد مهنا)
پادشاهمحمدرضا شاه پهلوی
پس ازشرف الدین قهرمانی
پیش ازاحمد نخجوان
رئیس ادارهٔ هواپیمایی شاهنشاهی ایران
دوره مسئولیت
۲۲ دی ۱۳۲۰ – ۵ شهریور ۱۳۲۱
پس ازکریم بوذرجمهری
پیش ازمحمد نخجوان
فرمانده ژاندارمری کل کشور
دوره مسئولیت
۱۳۱۵ – ۱۳۱۸
پادشاهرضا شاه پهلوی
سرپرست وزارت طرق و شوارع
دوره مسئولیت
۲۸ تیر ۱۳۱۱ – فروردین ۱۳۱۲
نخست‌وزیرمهدی قلی هدایت
پس ازرضا افشار
پیش ازعلی منصور
سناتور
دوره مسئولیت
۱۳۲۸ – ۱۳۳۸
اطلاعات شخصی
درگذشتهتیر ۱۳۳۸
همسر(ان)دختر مهدی‌قلی‌خان مجدالدوله
محل تحصیلدانشکده نظامی سن‌سیر
پیشهسیاستمدار
تخصصنظامی
خدمات نظامی
لقب(ها)ناصرالدوله
وفاداری ایران
خدمت/شاخهنیروی هوایی شاهنشاهی ایران
درجهسرلشکر
فرماندهفرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی
ریاست دادرسی ارتش

سرلشکر عبدالمجید میرزا ناصرالدوله (درگذشته تیر ۱۳۳۸) که نام خانوادگی فیروز برگزید، فرمانده نیروی هوایی شاهنشاهی ایران بود.

عبدالمجید میرزا از شاهزادگان قاجار، فرزند عبدالحمید میرزا ناصرالدولهٔ فرمانفرما و برادرزادهٔ عبدالحسین میرزا فرمانفرما بود. جزء اولین دسته از محصلین ارتشی به اروپا اعزام شد و دانشکدهٔ نظامی سن سیر را در فرانسه طی کرد. پس از مشروطیت وارد قزاقخانه شد و در ۱۳۰۰ به درجه سرتیپی و عضویت شورای عالی نظام منصوب شد. در ۲۸ تیر ۱۳۱۱ بعد از برکناری رضا افشار از وزارت طرق، به کفالت آن وزارتخانه منصوب شد و تا فروردین ۱۳۱۲ در این سمت بود. در ۱۳۱۵ به فرماندهی ژاندارمری کل کشور رسید و تا ۱۳۱۸ که ژاندارمری منحل شد، در آن سمت باقی ماند و سپس به ریاست دادرسی ارتش رسید.

بعد از شهریور ۱۳۲۰ عبدالمجید فیروز پس از بیست سال توقف در درجهٔ سرتیپی، درجهٔ سرلشکری گرفت [۱] و در ۲۲ دی آن سال به ریاست ادارهٔ هواپیمایی شاهنشاهی منصوب شد[۲][۳]

سرلشگر فیروز در سال ۱۳۲۸ پس از تشکیل مجلس سنا، به سناتوری رسید و این سمت را دو دوره حفظ کرد. وفات او در ۱۳۳۸ اتفاق افتاد و هنگام فوت ۷۵ سال داشت.

از عبدالمجید فیروز با عنوان افسری تحصیلکرده و آرام و رجلی دانشمند یاد می‌شود که به چند زبان خارجی آشنایی داشت. قبل از انتخاب نام فامیلی فیروز برای خود، لقب ناصرالدوله داشت. با دختر مهدی‌قلی‌خان مجدالدوله ازدواج کرده بود که صاحب فرزند نشد و از این رو چند سال قبل از مرگ، کلیه املاک خود را در اراک برای تأسیس بیمارستانی در کرمان وقف کرد. همچنین کتابخانهٔ بزرگ خود را که متجاوز از شش هزار جلد کتاب به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، عربی و فارسی بود به کتابخانه مجلس شورای ملی بخشید. در میان کتب اهدایی، چند نسخه خطی نادر موجود بوده‌است.[۱][۴]

جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس انجمن اخوت در سال ۱۳۲۷ خورشیدی در باغ ناصرالدوله (عبدالمجید میرزا) برگزار شد.[۵]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ عاقلی، دکتر باقر (چاپ اول سال ۱۳۸۰). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران. ج. سوم. نشر گفتار باهمکاری نشر علم. ص. ۱۱۳۶. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  2. https://web.archive.org/web/20140728203322/http://arteshi.com/showthread.php?t=3498. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۴. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  3. «http://www.military.ir/forums/topic/15478-روز-شمار-نیروی-هوایی-ایران/». پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک); پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  4. ملکی (زاوش)، حسین (۱۳۷۰). دولت‌های ایران در عصر مشروطه. ج. ۲. تهران: اشاره. ص. ۴۲.
  5. «سلسله صفی‌علی‌شاهی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۳۱ اوت ۲۰۱۷.