مجید امین مؤید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مجید امین مؤید (۱۶ خرداد ۱۳۰۹ – ۶ خرداد ۱۳۹۳)نویسنده، مترجم، فعال سیاسی و عضو دیرین کانون نویسندگان ایران بود.[۱]

امین مؤید در شانزدهم خرداد ۱۳۰۹ خورشیدی در محله «دوه چی» تبریز چشم به جهان گشود. با مرگ پدر در سال ۱۳۲۲ مجید تحصیل را ناتمام گذاشته و به کار روی می‌آورد. با انتشار روزنامه آذربایجان (۱۳۳۰)، او به عضویت تحریریه روزنامه در می‌آید.[۲] او در سال ۱۳۳۳ به جرم عضویت در تحریریه آذربایجان در دادگاه نظامی به یکسال حبس محکوم می‌شود. سال ۱۳۳۴ آزاد می‌شود.[۳]

مجید امین مؤید بار دیگر در سال ۱۳۳۷ دستگیر شد. متهم بود که از احیاکنندگان فرقه دموکرات آذربایجان است.[۴] او و ۵ نفر دیگر را در دادگاه نظامی محاکمه کرده، حکم اعدام می‌دهند که در مورد آن ۵ نفر اجرا می‌شود و در تاریخ ۱۴/۲/۱۳۳۹ در تبریز تیرباران می‌شوند.[۵] حکم اعدام مجید امین مؤید که ۷ ماه در زیر اعدام بود، شکسته و به حبس ابد تقلیل می‌یابد.[۶] او تا سال ۱۳۵۶ در زندانهای قزل قلعه، قصر، عادل آباد شیراز و ... زندانی بود.

از ماه آبان ۱۳۹۲ امین مؤید در پی عارضهٔ مغزی در بیمارستان بستری شد.[۷] او در روز ششم خرداد ۱۳۹۳ در تهران درگذشت.[۸]

امین مؤید برخی ترجمه‌هایش در زندان شاه انجام داد که معروف‌ترین آنها «تاریخ اجتماعی هنر» در چهار جلد نوشته آرنولد هاوزر[۹] است. این کتاب از «عهد عتیق» شروع می‌شود و مباحث تاریخ اجتماعی هنر را تا دهه ۷۰ دنبال می‌کند. او همچنین برای نخستین‌بار کتاب «نگاهی از پل» آرتور میلر را ترجمه کرد و برای نخستین‌بار در نشریه «کتاب هفته» به چاپ رساند و آخرین کارش ترجمه «تاریخ انقلاب کبیر فرانسه» بود.[۱۰]

شماری از آثار[ویرایش]

آثار چاپ نشده[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. کانون نویسندگان ایران (۱۳۹۳-۰۳-۰۶). «اطلاعیهٔ کانون نویسندگان ایران به مناسبت در گذشت مجید امین موید». اخبار روز. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مه ۲۰۱۴.
  2. «آذربایجان روزنامه‌سی و اونون باش مدیری». سایت ایشیق. ۲۵ آبان ۱۳۹۱.
  3. حسن ریاضی (۹ آبان ۱۳۹۲). «نیم نگاهی به زندگی و آثار مجید امین مؤید». سایت ایشیق.
  4. همنشین بهار (۲۰۱۴-۰۵-۲۹). «مجید امین مؤید به میهمانی خاک رفت». نشریه خبری سیاسی عصر نو.
  5. اسامی ۵ نفری که اعدام می‌شوند از این قرار است: «حسن زهتاب سرابی»، «ایوب کلانتری»، «علی عظیم زاده جوادی»، «خسرو جهانبان آذری» و «جواد فروغی الیاسی»
  6. مهدی غبرایی. «قلب ما برایش می‌تپد». روزنامه شرق. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مه ۲۰۱۴.
  7. «مجید امین مؤید در بیمارستان بستری است». ایسنا. ۹ آبان ۱۳۹۲.
  8. «خاطرات غبرایی از مترجم بزرگی که 18 سال زندان بود». خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا). ۷ خرداد ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ مه ۲۰۱۴.
  9. هاوزر، آرنولد (۱۳۷۲). ، تاریخ اجتماعی هنر. شرکت چاپ پخش، تهران.
  10. «مترجم پیشکسوت مجید امین‌موید درگذشت». روزنامه اعتماد. ۷ خرداد ۱۳۹۳.[پیوند مرده]
  11. دوبوآر، سیمون (۲۰۱۳). مرگ آرام: روزهای پایانی مادر. انتشارات نگاه، ناکجا.