مجید اسلامی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجید اسلامی
زاده۱۳۴۲
تهران
محل زندگیتهران
زمینه کاریروزنامه‌نگار، منتقد سینمایی، مترجم
ملیتایرانی
دانشگاهدانشگاه هنر تهران
کتاب‌هامفاهیم نقد فیلم
در هزارتو (ترجمه)
وبگاه

مجید اسلامی (زادهٔ ۱۳۴۲، تهران) روزنامه‌نگار، منتقد سینمایی و مترجم اهل ایران است.

زندگی[ویرایش]

اسلامی در سال ۱۳۴۲ در تهران به دنیا آمد. در رشتهٔ کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران تحصیل کرد. از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۸۰ در مجلهٔ فیلم به عنوان منتقد فیلم فعالیت داشت که از این میان پنج سالش را دبیر بخش نقد بود. در همان ایام همکاری‌اش را با نشر نی آغاز کرد: چهار فیلم‌نامه ترجمه کرد، از جمله مرد سوم نوشتهٔ گراهام گرین و اورفه نوشتهٔ ژان کوکتو. رمان «در هزارتو» اثر آلن روب‌گری‌یه را ترجمه کرد. مجموعه نقدهایش را در کتابی به نام «مفاهیم نقد فیلم» به چاپ رساند و بیست عنوان کتاب از مجموعهٔ «صد سال سینما، صد فیلم‌نامه» را سرپرستی کرد. از سال ۱۳۸۲ سردبیری ماهنامهٔ فرهنگی-هنری «هفت» را به عهده داشت که در پایان سال ۱۳۸۶ انتشارش متوقف شد. او از سال ۱۳۸۷ تا ابتدای سال ۱۳۹۱ مدیریت انتشارات منظومهٔ خرد را بر عهده داشت، که کتاب‌هایی در زمینه‌های آموزشی و غیرآموزشی منتشر می‌کرد، از جمله کتاب "ترجمه‌ی تنهایی" مجموعه نوشته‌های سینمایی صفی یزدانیان و کتاب "در حضور دیگران" مجموعه نوشته‌های سینمایی نغمه ثمینی.[۱] در بین سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۶ مطالبی از او به طور منظم در نشریه‌ی همشهری۲۴ به چاپ می‌رسید. [۲] او از سال ١۳۹۷ مدیریت گروه سینمای هنرستان هنرهای زیبای پسران را بر عهده دارد. در چهار دوره از دوره‌هایی که بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به صورت مستقل برگزار می‌شد (سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۱۴۰۰)، او به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم‌ها در جشنواره حضور داشت. [۳] وی موسس و سردبیر نشریه ادبی هنری "چهار" بوده که از سال ۹۶ در آن به تناوب داستان، پادکست و مطالبی درباره‌ی سینمای ایران و جهان منتشر شده. [۴]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

عنوان سال انتشار سمت کارگردان
گرگ‌بازی ۱۳۹۶ نویسندهٔ فیلم‌نامه عباس نظام‌دوست
یک، دو، یک ۱۳۹۰ نویسندهٔ فیلم‌نامه مانیا اکبری
تهران ساعت ۷ صبح ۱۳۸۱ نویسندهٔ فیلم‌نامه امیرشهاب رضویان

کتاب‌شناسی[ویرایش]

سینما[ویرایش]

ادبیات[ویرایش]

منتشر نشده[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. اسلامی، «نوشتن در دنیای مجازی»، انشاء و نویسندگی، ۱۱.
  2. «شماره نوروزی "24" با گفتگویی از مهرجویی منتشر شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۲-۰۳-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۶.
  3. «برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر از نگاه حلقه منتقدان معرفی شدند». PANA.IR. ۲۰۱۸-۰۴-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۶.
  4. «اردیبهشت 1396 – زمان گذشت و ساعت چهار بار نواخت». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۰۶.

منابع[ویرایش]

  • اسلامی، مجید (۱۳۸۹). «نوشتن در دنیای مجازی». فصلنامهٔ انشاء و نویسندگی. سال دوم (۶). شاپا ۲۸۰۰–۵۵۳۹مقدار |issn= را بررسی کنید (کمک). از پارامتر ناشناخته |ماه= صرف‌نظر شد (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]