مجموعه فرهنگی ورزشی اختیاریه

مختصات: ۳۵°۴۷′۱۰″ شمالی ۵۱°۲۸′۰″ شرقی / ۳۵٫۷۸۶۱۱°شمالی ۵۱٫۴۶۶۶۷°شرقی / 35.78611; 51.46667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ساختمان اصلی مجموعه ورزشی فرهنگی ورزشی اختیاریه

مجموعه ورزشی فرهنگی ورزشی اختیاریه که آن را زمین خاکی اختیاریه نیز می نامند، از قدیمی‌ترین مجموعه ورزشی‌های تهران و تنها زمین خاکی باقی‌مانده در منطقه شمال شهر تهران و شمیران می‌باشد. این مجموعه در ضلع جنوب شرقی میدان اختیاریه قرارگرفته‌است ، که مدیران ورزشی و فوتبالیست‌های بسیار معروفی در این مجموعه پرورش یافته‌اند.

تاریخچه[ویرایش]

این مجموعه جهت ورزش جوانان در سال ۱۳۳۶ توسط شخصی وقف شده‌است و تاکنون مورد استفاده بسیاری از جوانان شمال شهر تهران بوده‌است. سابقاً این مجموعه دو تیم ورزشی به نام‌های امید اختیاریه و المپ داشته و تعداد بازی زیادی در بین محلات و به صورت سطح بالا در این زمین برگزار می شده‌است.[۱] در این زمین خاکی ستاره‌های فوتبال بسیار زیادی طبق جام‌های و بازی‌های مختلف بازی کرده‌اند و همچنین ستاره‌های زیادی از اواخر دهه ۳۰ تا اواخر دهه ۶۰ در این مجموعه رشد یافته و به فوتبال ایران معرفی شده‌اند.

اشخاص معروفی که پرورش یافته زمین خاکی اختیاریه بوده‌اند[ویرایش]

امکانات[ویرایش]

  • زمین فوتبال
  • زمین بسکتبال
  • وسایل بدن‌سازی و ورزشی

اختلاف بین افراد محلی با سپاه پاسداران بر سر مالکیت زمین[ویرایش]

از حدود مهر ماه سال ۹۱ درگیری‌هایی بر سر تصاحب زمین بین اهالی و پیشکسوتان محل با تعدادی از اعضا و بازنشستگان سپاه پاسداران به وجود آمده‌است. اهالی محل با اشاره به وقفی بودن این زمین جهت امور ورزش و این که تنها زمین خاکی باقی‌مانده در شمیران می‌باشد نسبت به تبدیل آن به زمین تجاری توسط اعضا و بازنشستگان سپاه اعتراض نموده‌اند و اقدام به شعارنویسی در محله اختیاریه و نصب پلاکارد نموده‌اند.[۲][۳]
حسن روشن در مصاحبه‌ای با روزنامهٔ خورشید اختلاف پیش آمده را به این صورت بیان می‌کند :[۴]

" یک مؤسسه وابسته به اوقاف شکل گرفته که یکسری سردار در آن می‌خواهند آن [زمین خاکی] را به تکیه‌ای که در نزدیکی زمین است متصل کنند و به قول معروف آن را بزرگ کرده و بقیه زمین را هم به فضایی تجاری تبدیل کنند. این در حالی است که در شعاع ۱۰۰ متری این زمین هم مسجد هست و هم تکیه. نمی‌دانم برای چه می‌خواهند یکی از تنها باقی‌مانده‌های فضای ورزشی منطقه را از بین ببرند. باید بگویم که شهرداری حتی حاضر شد این زمین را بخرد و به یک مجموعه سرپوشیده چندمنظوره تبدیل کند، اما نمی‌دانم چرا اوقاف این را نپذیرفت و زمین را به آن‌ها واگذار نکرد! "

پانویس[ویرایش]

  1. «مصاحبه منصور پورحیدری با هفته نامه آوای ساوه». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ ژانویه ۲۰۱۳.
  2. «مقاومت برای بقای آخرین زمین خاکی شمیرانات». وبگاه ورزش ایران.
  3. «اعتراض در اختیاریه به نقل از روزنامه قانون». پایگاه خبری-تحلیلی فرارو. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲ ژانویه ۲۰۱۳.
  4. «مصاحبه حسن روشن با روزنامه خورشید در خصوص وضعیت زمین فوتبال اختیاریه». وبگاه سایت روزنامه خورشید.[پیوند مرده]

منابع[ویرایش]