مایکل اوون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مایکل اون
اون در سال ۲۰۱۴
اطلاعات شخصی
نام کامل مایکل جیمز اون[۱]
زادروز ۱۴ دسامبر ۱۹۷۹ ‏(۴۴ سال)
زادگاه چستر، انگلستان
قد ۱٫۷۳ متر (۵ فوت ۸ اینچ)[۲]
پست مهاجم
باشگاه‌های جوانان
۱۹۹۱–۱۹۹۶ لیورپول
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۹۶–۲۰۰۴ لیورپول ۲۹۷ (۱۵۸)
۲۰۰۴–۲۰۰۵ رئال مادرید ۴۵ (۱۶)
۲۰۰۵–۲۰۰۹ نیوکاسل یونایتد ۷۹ (۳۰)
۲۰۰۹–۲۰۱۲ منچستر یونایتد ۵۲ (۱۷)
۲۰۱۲–۲۰۱۳ استوک سیتی ۹ (۱)
تیم ملی
زیر ۱۵ سال انگلستان ۸ (۱۲)
زیر ۱۶ سال انگلستان ۱۱ (۱۵)
زیر ۱۸ سال انگلستان ۱۴ (۱۰)
۱۹۹۷ زیر ۲۰ سال انگلستان ۴ (۳)
۱۹۹۷ زیر ۲۱ سال انگلستان ۱ (۱)
۲۰۰۶–۲۰۰۷ انگلستان ب ۲ (۰)
۱۹۹۸–۲۰۰۸ انگلستان ۸۹ (۴۰)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۲۲.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۲

مایکل جیمز اوون (به انگلیسی: Michael James Owen) (زاده ۱۴ دسامبر ۱۹۷۹) بازیکن سابق فوتبال اهل انگلستان است. او در پست مهاجم، برای تیم ملی فوتبال انگلستان و باشگاه‌های لیورپول، رئال مادرید، نیوکاسل یونایتد، منچستر یونایتد، استوک سیتی بازی کرده‌است. او پس از پایان فوتبالش از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان کارشناس فوتبال و همچنین تاجر و پرورش‌دهندهٔ اسب، فعالیت می‌کند.[۳]

مایکل اوون (راست) در پیراهن منچستر یونایتد.

سال‌های آغازین[ویرایش]

مایکل اوون در شهر چستر، چشایر به دنیا آمد. وی فوتبال خود را از ۷ سالگی و زیر نظر پدرش، تری اوون، آغاز کرد. پدر مایکل فوتبالیستی بود که در زمان بازیگری‌اش، هم در باشگاه چستر و هم در اورتون توپ زده بود.[۴] مایکل در هشت سالگی، برای بازی در تیم زیر یازده سال مدرسهٔ دیساید انتخاب شد. او در ۹ سالگی، کاپیتان این تیم شد و در سن ۱۰ سالگی با زدن ۹۷ گل در یک فصل، آقای گل شد و رکورد بیست‌سالهٔ ایان راش را جابه‌جا کرد.[۵][۶]

دوران باشگاهی[ویرایش]

لیورپول[ویرایش]

اوون پس از درخشش در تیم‌های نوجوانان و جوانان لیورپول، مورد توجه چندین باشگاه از جمله منچستر یونایتد، شفیلد، وستهام یونایتد، لیورپول و بروسیا دورتموند آلمان قرار گرفت. قرار گرفت. اوتمار هیتسفلد مربی وقت بروسیا دورتموند از مسوولین لیورپول خواست که اوون را به این باشگاه بفروشند. اما لیورپولی‌ها از انتقال اوون که در تیم نوجوانان این باشگاه بازی می‌کرد خودداری نمودند. اوون به همراه نوجوانان لیورپول، قهرمان لیگ نوجوانان شد.

مایکل در ۱۸ دسامبر ۱۹۹۶ از تیم جوانان باشگاه لیورپول به تیم بزرگسالان این باشگاه پیوست. او در سال ۱۹۹۷ در اولین بازی‌اش در لیگ برتر فوتبال انگلستان فقط شانزده دقیقه پس از حضور در زمین، به ویمبلدون گل زد.

اوون در سال ۲۰۰۱ همراه با سرخ پوشان آنفیلد در جام حذفی انگلستان، جام اتحادیه، لیگ برتر و جام یوفا شرکت کرد و بازی‌های درخشانی از خود به نمایش گذاشت. او در نهایت، از سوی فوتبال‌نویسان انگلستان، به عنوان برترین بازیکن سال انتخاب شد. او در سال ۲۰۰۲ به عنوان مرد سال فوتبال اروپا انتخاب شد تا بعد از ۲۲ سال یک بازیکن انگلیسی دوباره این افتخار را به‌دست‌آورد. (نفر قبلی کوین کیگان بود). او در سال ۲۰۰۳ برابر وست برومویچ آلبیون، در ۱۸۵امین بازی‌اش توانست صدمین گل خود در لیگ برتر را به‌ثمر برساند. مایکل از سال ۱۹۹۸ تا زمان جدایی‌اش از لیورپول همواره، بهترین گلزن لیورپول بود.[۷]

رئال مادرید[ویرایش]

در ماه اوت ۲۰۰۴، اوون با قراردادی ۸ میلیون یورویی به تیم پُر ستارهٔ رئال مادرید پیوست و شماره ۱۱ لباس این تیم را به تن کرد. او در نخستین فصل حضورش در رئال، ۱۳ گل به ثمر رساند. با پایان این فصل در تابستان ۲۰۰۵ و با پیوستن روبینیو و ژولیو باپتیستا به رئال مادرید، اوون تصمیم به جدا شدن از این تیم گرفت.[۸]

نیوکاسل[ویرایش]

ستاره سابق لیورپول در سال ۲۰۰۵ با قراردادی ۱۷ میلیون پوندی به نیوکاسل پیوست تا رکورد بالاترین مبلغ پرداختی نیوکاسل برای خرید یک بازیکن شکسته شود و اوون به عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه شناخته شود. اوون اولین گل خود را در پیروزی ۳ بر صفر کلاغ‌های سیاه بر بلکبرن به ثمر رساند و تا پیش از آن‌که در یک بدشانسی دیگر با مصدومیت روبه‌رو شود، بازی‌های خوبی برای نیوکاسل انجام داد.

منچستر یونایتد[ویرایش]

در سوم ژوئیه ۲۰۰۹ مایکل اوون به عنوان بازیکن آزاد با عقد قراردادی دو ساله به تیم منچستر یونایتد پیوست و پیراهن شماره ۷ منچستر را که پیش از آن در اختیار کریستیانو رونالدو بود بر تن کرد. او در منچستر یونایتد نتوانست انتظارات یونایتدی‌ها را برآورده کند و در نتیجه در سال ۲۰۱۲ به استوک سیتی پیوست.

استوک سیتی[ویرایش]

اوون در لباس استوک سیتی در ۲۰۱۲

اوون در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۲، با قراردادی یک ساله به استوک سیتی پیوست و پیراهن شمارهٔ ۱۰ این تیم را به تن کرد.[۹] او در ابتدای حضور خود در این تیم، دچار آسیب‌دیدگی شدید ماهیچه همسترینگ شد.[۱۰] وی در ۱۹ مارس ۲۰۱۳ اعلام کرد که در پایان این فصل، از فوتبال خداحافظی می‌کند.[۱۱]

تیم ملی[ویرایش]

اوون با ۱۸ سال و ۵۰ روز به عنوان جوان‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلستان تا آن زمان به تیم ملی انگلستان دعوت شد. او اولین بازی ملی خود را در مقابل شیلی انجام داد و در سن ۱۸ سالگی در جام جهانی ۱۹۹۸، فوتبال‌دوستان با نام او به‌عنوان ستاره‌ای جدید و جوان آشنا شدند. او در بازی مقابل آرژانتین با سرعتی شهاب مانند و جاگذاری مدافعین و شوتی سنگین در گوشه دروازه، دروازه کارلوس روآ را فرو ریخت.

اولین گل ملی او در بازی دوستانه در مقابل مراکش به ثمر رسید. در اوائل بازی‌های جام جهانی او یک نیمکت‌نشین بود اما در بازی مقابل رومانی با به ثمر رساندن گل و تغییر نتیجه به نفع انگلیس مربی وقت گلن هادل را مجبور به قبول او کرد و درست ۸ روز بعد با یک گل جاودانی به آرژانتین، شهرت جهانی یافته بود. از این پس او یکی از بازیکنان فیکس تیم ملی انگلیس به حساب می‌آمد.

یکی دیگر از خاطره‌های به‌یادماندنی این سال برای اوون، به ثمر رساندن سه گل در دیدار انتخابی جام جهانی۲۰۰۲ برابر آلمان بود که انگلستان موفق شد با پیروزی ۵ بر ۱ بر ژرمن‌ها، راه صعود خود به جام جهانی هفدهم را هموارتر کند.

اوون در ابتدای سال ۲۰۰۶ در دیدار برابر تاتنهام هاتسپر پایش شکست تا رسیدن او به مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد ولی سرانجام او به این بازی‌ها رسید. او با بدشانسی در بازی برابر سوئد، دچار پارگی رباط صلیبی شد تا قادر نباشد در ادامه بازی‌های جام جهانی برای انگلیس بازی کند.

افتخارات[ویرایش]

لیورپول[ویرایش]

جام حذفی: ۲۰۰۰–۰۱

جام لیگ فوتبال: ۲۰۰۰–۰۱، ۲۰۰۲–۰۳

FA Community Shield: 2001

جام یوفا: ۲۰۰۰–۰۱

سوپر جام یوفا: ۲۰۰۱

منچستر یونایتد[ویرایش]

لیگ برتر: ۲۰۱۰

جام لیگ فوتبال: ۲۰۰۹–۱۰

FA Community Shield: 2010

شخصی[ویرایش]

توپ طلا: ۲۰۰۱

بازیکن جهانی فوتبال سال: ۲۰۰۱

تیم ESM سال: ۲۰۰۰–۰۱

Onze d'Argent: 2001

شخصیت ورزشی بی‌بی‌سی سال: ۱۹۹۸

چکمه طلای لیگ برتر: ۱۹۹۷–۹۸، ۱۹۹۸–۹۹

بازیکن لیگ برتر فصل: ۱۹۹۷–۹۸

PFA بازیکن جوان سال: ۱۹۹۷–۹۸

تیم PFA سال: لیگ برتر ۱۹۹۷–۹۸

بازیکن لیگ برتر ماه: اوت ۱۹۹۸

جایزه بهترین بازیکن جام جهانی فیفا: فرانسه ۱۹۹۸

تیم تمام ستاره جام جهانی فیفا: ۱۹۹۸ (رزرو)

جوایز ۱۰ فصل لیگ برتر: تیم داخلی دهه

فیفا ۱۰۰

تالار مشاهیر فوتبال انگلیسی: ۲۰۱۴

پای طلایی: ۲۰۱۷، به عنوان افسانه فوتبال

نکاتی از زندگی اوون[ویرایش]

  • در سال۲۰۰۵ با «لوئیس بونسال» ازدواج کرد.
  • ثمره ازدواج او یک دختر و یک پسر به نام‌های «رز» و «جیمز» است.
  • جایزه کفش طلایی فوتبال انگلیس را در سال ۹۸ با ۱۸گل در ۳۶بازی کسب کرد.
  • اوون و «جف هرست» تنها بازیکنان انگلیسی هستند که در جام جهانی موفق به هت‌تریک شده‌اند.
  • ورزش مورد علاقه او گلف و تنیس و بیلیارد است.
  • قهرمان دوران کودکی او ایان راش و گری لینکر است.

منابع[ویرایش]

  1. "Premier League clubs submit squad lists" (PDF). PremierLeague.com. Premier League. 2 February 2012. p. ۲۳. Archived from the original (PDF) on 27 February 2012. Retrieved 2 February 2012.
  2. "Premier League PlayerProfile". Premier League. Archived from the original on 28 February 2014. Retrieved 19 April 2011.
  3. "Michael Owen | Football Pundits | BT Sport". BT.com (به انگلیسی). Retrieved 2021-07-05.
  4. «The Mersey marvels» (به انگلیسی). ۲۰۰۲-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۵.
  5. "Michael Owen facts". JockBio. Archived from the original on 4 December 2009. Retrieved 13 December 2009.
  6. "Michael Owen – Player Profile". lfchistory.net. Retrieved 31 August 2012.
  7. "Owen move speculation increases" (به انگلیسی). 2004-08-11. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  8. «Michael Owen and Real Madrid». web.archive.org. ۲۰۰۷-۰۸-۱۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اوت ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۵.
  9. FC، Stoke City. «Stoke City FC». Stoke City FC. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۰۵.
  10. "No trial by TV for Michael Owen, says Stoke City boss Tony Pulis". The Sentinel. Retrieved 23 November 2012.
  11. "Michael Owen: Footballer to retire at end of season". BBC Sport. Retrieved 19 March 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]