ماچک‌پشت

مختصات: ۳۶°۳۳′۱۹″ شمالی ۵۲°۵۶′۱۴″ شرقی / ۳۶٫۵۵۵۲۸°شمالی ۵۲٫۹۳۷۲۲°شرقی / 36.55528; 52.93722[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماچک‌پشت
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانساری
بخشمرکزی
دهستاناسفیورد شوراب
نام‌های قدیمیکراکنده
سال بنیاددارای پیشینه تاریخی
مردم
جمعیت۱۸۶۳ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیت۲/۵درصد
جغرافیای طبیعی
مساحت۱کیلومترمربع
ارتفاع از سطح دریا۲متر
کد آماری۰۱۹۵۶۵

ماچک‌پشت، روستای دهستان اسفیورد شوراب، از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران که ۱۳کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و تردد اهالی از جاده ساری به جویبار و روستای تیرکلا انجام می‌شود. همچنین روستای ماچک پشت از شمال محدود به روستای تیرکلا و از مابقی جهات وصل به مزارع کشاورزی است.

نام[ویرایش]

نام سابق این روستا کِراکَنده بود. ماچِک نام باستانی رودی است که از میان این روستا می‌گذرد. شواهد و قرائن حاکی از آنست که طی سده‌های پیشین مردم به علت شیوع بیماری کشنده واگیر (احتمالا طاعون)مجبور به ترک محل زندگی خود شدند و به آن سوی رود ماچِک پناه آوردند. بدین ترتیب این رود نماد زندگی شد و نام روستای جدید ماچک پشت شکل گرفت.

آثار تاریخی[ویرایش]

تپه گور کن مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان ساری، بخش مرکزی، روستای ماچک پشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

سقانفار ماچک پشت مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ با شمارهٔ ثبت ۳۰۹۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این اثر تاریخی اخیراً مورد مرمت قرار گرفته‌است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان اسفیورد شوراب قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۰۰۰نفر (۱۲۰۰خانوار) بوده‌است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران:». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران