ماهیچه گودی زانویی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Popliteus muscle
Popliteus muscle (shown in red)
Dissection video (2 min 22 s)
جزئیات
خاستگاه lateral femoral epicondyle
پیوندگاهposterior surface of tibia proximal to soleus line
سرخرگ‌هاسرخرگ پشت‌زانویی
عصب‌دهیعصب درشت‌نی
حرکتMedially rotates tibia on the femur if the femur is fixed (sitting down) or laterally rotates femur on the tibia if tibia is fixed (standing up), unlocks the knee to allow flexion (bending), helps to prevent the forward dislocation of the femur while crouching
شناسه‌ها
لاتینMusculus popliteus, poplit=ham (pit) of the knee
TA98A04.7.02.050
TA22665
FMA22590

ماهیچه گودی زانویی یا ماهیچه رکبی یا عضله پوپلیته (به فرانسوی: Muscle poplité) ماهیچه‌ای است که در حرکات مفصل زانو نقش کلیدی ایفا می‌کند. این ماهیچه در بالا از سطح خارجی کندیل خارجی استخوان ران منشأ گرفته و در پایین به سطح پشتی استخوان درشت‌نی می‌چسبد. انقباض آن موجب خم شدن زانو و چرخش ساق به داخل می‌شود. عصب آن از عصب درشت‌نئی (تیبیال) بوده و از شریان پوپلیته تغذیه می‌کند.

مبدأ این ماهیچه از سطح خارجی کوندیل خارجی استخوان ران توسط یک تاندون گرد و توسط تعداد کمی از الیاف عضلانی از غضروف هلالی خارجی است.

انتها[ویرایش]

الیاف عضلانی به طرف پایین و داخل آمده و به سطح خلفی درشت‌نی (تیبیا) در بالای خط سولئال متصل می‌شوند. عضله از داخل کپسول مفصل زانو آغاز می‌شود و تاندون آن منیسک خارجی را از رباط خارجی مفصل جدا می‌کند. این عضله از طریق بخش تحتانی سطح خلفی کپسول مفصلی خارج شده و به طرف محل اتصال خود می‌رود.

عمل[ویرایش]

چرخش داخلی درشت‌نی بر روی استخوان ران یا اگر پا بر روی زمین باشد چرخش خارجی استخوان ران بر روی درشت‌نی. اگر زانو در وضعیت اکستانسیون باشد عمل اخیر در آغاز فلکسیون انجام می‌گیرد و عمل چرخشی آن رباط‌های مفصل زانو را شل می‌کند گاه به این عمل بازشدن قفل زانو می‌گویند. از آنجایی که عضله به منیسک خارجی متصل است این غضروف را در آغاز فلکسیون زانو به عقب می‌کشد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • آناتومی بالینی ریچارداس. اسنل ویرایش نهم
  • Gary A. Thibodeau (2012), Anthony's Textbook of Anatomy & Physiology (به انگلیسی), Mosbyl
  • این مقاله در بردارندهٔ بخش‌هایی از صفحه page 484   چاپ ۲۰ام آناتومی گری (۱۹۱۸) است که در مالکیت عمومی قرار دارد.

پیوند به بیرون[ویرایش]