ماهیچه سرینی میانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ماهیچه سرینی میانی)
ماهیچه سرینی میانه
Position of gluteus medius muscle (shown in red). Posterior view.
The gluteus medius and nearby muscles.
جزئیات
خاستگاه Gluteal surface of استخوان تهیگاهی، under ماهیچه سرینی بزرگ
پیوندگاهGreater trochanter of the استخوان ران
سرخرگ‌هاsuperior gluteal artery
عصب‌دهیsuperior gluteal nerve (L4, L5, S1 nerve roots)
حرکتبیان حرکات در طب of the مفصل ران; preventing بیان حرکات در طب of the hip. بیان حرکات در طب and flexion of the مفصل ران (anterior fibers). Extension and Lateral/external rotation of the hip (posterior fibers)
ماهیچه مخالفماهیچه‌های نزدیک‌کننده ران
شناسه‌ها
لاتینmusculus glutaeus medius
TA98A04.7.02.007
TA22599
FMA22315
ماهیچه سرین

ماهیچه سُرینی میانه یا عضله گلوتئوس مدیوس (Gluteus medius) یکی از ماهیچه‌های سرینی است. ماهیچه سرینی میانه ماهیچه اصلی دورکننده (ابداکتور) ران است و جلوگیری از چرخش داخلی و نزدیک شدن ران به عهده این عضله است. فعال شدن نامناسب یا کاهش فعالیت این عضله، منجر به مقاومت کمتر در برابر چرخش داخلی و نزدیک شدن ران می‌شود.[۱]

ماهیچه سرینی میانه (میانه از نظر حجم، بین سرینی بزرگ و کوچک) در قسمت خلفی به وسیله عضله سرینی بزرگ پوشیده شده‌است. ماهیچه سرینی میانه از روی سطح سرینی (سطح خارجی) استخوان بی‌نام شروع می‌شود و تارها بعد از سیر به طرف پایین به طرف یکدیگر نیز کشیده شده و کشل یک بادبزن را به عضله می‌دهند. عضله در انتهای تحتانی به سطح جانبی برجستگی بزرگ استخوان ران چسبندگی پیدا می‌کند.[۲]

ناحیه سُرِین از سه عضله تشکیل شده‌است: ماهیچه سرینی بزرگ، ماهیچه سرینی میانه و ماهیچه سرینی کوچک. این ماهیچه‌ها از نوع مخطط بوده و نقش مهمی در دویدن و راه رفتن ایفا می‌کنند.

مسیر[ویرایش]

ماهیچه سرینی میانه از سطح خارجی ایلیوم (زیر ماهیچه سرینی بزرگ) مبدأ گرفته و به برجستگی (تروکانتر) بزرگ استخوان ران ختم می‌شود. از عصب سرینی فوقانی عصب دهی می‌شود و عمل آن چرخش داخلی پا و ابداکسیون لگن است.

شباهت به ماهیچه دالی[ویرایش]

عضله گلوتئوس مدیوس شبیه‌ترین عضله به لحاظ عملکردی به ماهیچه دالی (دلتوئید) است. عضله دلتوئید در راس شانه قرار داشته و گردی این ناحیه را ایجاد می‌کند. به لحاظ عملکردی، بخش جلویی این عضله فلکسور و مدیال روتاتور، بخش میانی (به کمک بخش‌های قدامی و خلفی) ابداکتور و بخش خلفی اکستانسور و لترال روتاتور بازو در مفصل شانه است. عضله گلوتئوس مدیوس دقیقاً مانند عضله دلتوئید به نواحی قدامی، میانی و خلفی تقسیم شده و هر کدام از این قسمت‌ها همان عملکردی را دارند که معادل آن در عضله دلتوئید دارد. با این وجود یک تفاوت اساسی میان دلتوئید و گلوتئوس مدیوس وجود دارد و آن اینکه عضله دلتویید از سر بازویی خود عمل کرده و باعث دور شدن اندام فوقانی از تنه می‌شود اما گلوتئوس مدیوس از سر گلوتئال (لگنی) خود عمل کرده و باعث حفظ وضعیت لگن در وضعیت افقی و پیدایش انواع حرکات در لگن در حین راه رفتن می‌شود.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

ماهیچه سرین

منابع[ویرایش]

  1. «نشریه پژوهش در توانبخشی ورزشی. دوره ۴، شماره ۸، پاییز و زمستان ۹۳۱۵. ۹۱–۱۹» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۲ فوریه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۲ فوریه ۲۰۲۰.
  2. "آناتومی ناحیه لگن خاصره". 2020. Iust.Ac.Ir. Accessed February 22 2020. [۱].