مأموریت: غیرممکن (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ماموریت غیرممکن)

ماموریت غیرممکن
پوستر اصلی فیلم
کارگردانبرایان دی پالما
تهیه‌کنندهتام کروز
پائولا واگنر
فیلمنامه‌نویسدیوید کپ
رابرت تاون
داستاندیوید کپ
استیون زایلیان
بر پایهنوشته بروس گلر
بازیگرانتام کروز
جان ویت
امانوئل بئار
ژان رنو
وینگ ریمز
ونسا ردگریو
کریستین اسکات توماس
سم داگلاس
کارل دوبری
ییژینا تژبیتسکا
دامینیک پرسل
آنابل مالیون
موسیقیدنی الفمن لالو شیفرین
فیلم‌برداراستیون اچ. باروم
تدوین‌گرپال هرش
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز[۱]
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۲ مه ۱۹۹۶ (۱۹۹۶-05-۲۲)
مدت زمان
۱۱۰ دقیقه[۲]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۸۰ میلیون دلار[۳]
فروش گیشه۴۵۷ میلیون دلار[۴]

مأموریت غیرممکن (به انگلیسی: Mission: Impossible) یک فیلم اکشن و جاسوسی آمریکایی محصول ۱۹۹۶ به کارگردانی برایان دی پالما تهیه‌کنندگی و بازی تام کروز بر اساس فیلمنامه‌ای از دیوید کپ و رابرت تاون و داستانی از کپ و استیون زایلیان است. ادامه مجموعه تلویزیونی سال ۱۹۶۶ با به همین نام و سری دنباله آن در سال ۱۹۸۸ (که به‌طور متعارف شش سال پس از دومی اتفاق می‌افتد)، اولین قسمت از مجموعه فیلم‌های مأموریت: غیرممکن محسوب می‌شود. جان ویت، هنری چرنی، امانوئل بئار، ژان رنو، وینگ ریمز، کریستین اسکات توماس و ونسا ردگریو نیز در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. در این فیلم، ایتن هانت (کروز) به دنبال کشف این است که چه کسی او را برای قتل اکثر تیم نیروی مأموریت غیرممکن خود قاب گرفته‌است.

تلاش‌های متعدد پارامونت پیکچرز برای ساخت یک اقتباس سینمایی از این مجموعه تلویزیونی متوقف شد تا اینکه کروز شرکت کروز/واگنر پروداکشنز را تأسیس کرد و تصمیم گرفت که مأموریت غیرممکن را به عنوان پروژه افتتاحیه‌اش انتخاب کند. توسعه ابتدا با سیدنی پولاک، فیلمساز آغاز شد، اما بیشتر فیلمنامه نهایی پس از استخدام دی پالما، استیون زیلیان، دیوید کوپ و رابرت تاون کامل شد. دی پالما همچنین بیشتر سکانس‌های اکشن را طراحی کرد، در حالی که کروز بیشتر بدل کاری‌های خود را انجام داد. فیلمبرداری اصلی در مارس ۱۹۹۵ آغاز شد و تا اوت همان سال، با مکان‌های فیلمبرداری از جمله لندن، استودیو پاین‌وود در انگلستان، و پراگ (که در آن زمان در هالیوود نادر بود) ادامه داشت. این فیلم در ۲۲ می ۱۹۹۶ توسط پارامونت در ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقدهای متفاوت تا مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد، با تمجید از سکانس‌های اکشن، کارگردانی دی پالما و بازی کروز اما انتقادهایی برای طرح پیچیده. همچنین با استقبال منفی بازیگران سریال اصلی تلویزیون مواجه شد. این فیلم ۴۵۷٫۷ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و سومین فیلم پرفروش سال ۱۹۹۶ شد، در حالی که اجرای آهنگ اصلی توسط لری مولن جونیور و آدام کلایتون به یکی از ده‌ها برتر بین‌المللی تبدیل شد و نامزد جوایز گرمی شد. برای بهترین اجرای موسیقی پاپ. موفقیت این فیلم منجر به یک فرنچایز طولانی مدت شد که با مأموریت: غیرممکن ۲ شروع شد که چهار سال بعد در سال ۲۰۰۰ اکران شد.

خلاصه داستان[ویرایش]

اتان هانت (تام کروز) مأمور شاخه غیررسمی سازمان سیا است تیم آن‌ها به رهبری جیم فلپس (جان ویت) به پراگ فرستاده می‌شود تا از نشت اطلاعات کمیته المپیک جلوگیری کند اما عملیات ناکام می‌ماند برای همین اتان هانت (تام کروز) باید به دنبال عامل نفوذی بگردد که عملیات را لو داده و…

بازیگران[ویرایش]

بازخوردها[ویرایش]

در جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، این فیلم بر اساس ۶۵ نقد، با میانگین امتیاز ۶٫۱ از ۱۰، درای ۶۶٪ محبوبیت دارد. اتفاق نظر منتقدان این وب سایت چنین است: «پر از جلوه‌های ویژه، به‌روزرسانی برایان دی پالما از «مأموریت: غیرممکن»، تماشایی گسترده‌ای دارد، اما طرح داستان گاهی پیچیده می‌شود.»[۵] در متاکریتیک، فیلم میانگین وزنی امتیاز دارد ۵۹ از ۱۰۰، بر اساس ۲۹ منتقد، نشان دهنده «بررسی‌های مختلط یا متوسط».[۶] تماشاگران شرکت‌کننده در نظرسنجی سینماسکور به فیلم نمره متوسط «B+» در مقیاس A+ تا F دادند.[۷]

گیشه[ویرایش]

این فیلم در آمریکای شمالی ۱۸۰٫۹ میلیون دلار و در سایر نقاط جهان ۲۷۶٫۷ میلیون دلار فروخت و مجموعاً ۴۵۷٫۶ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت.

منابع[ویرایش]

  1. "Mission: Impossible". American Film Institute. Archived from the original on January 24, 2019. Retrieved May 22, 2017.
  2. "MISSION IMPOSSIBLE (PG)". British Board of Film Classification. May 20, 1996. Archived from the original on January 2, 2016. Retrieved August 2, 2015.
  3. "Mission: Impossible (1996)". Box Office Mojo. Archived from the original on April 24, 2021. Retrieved August 1, 2015.
  4. "Mission: Impossible". Box Office Mojo. Archived from the original on August 2, 2015. Retrieved July 16, 2008.
  5. "Mission: Impossible (1996)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Archived from the original on July 26, 2015. Retrieved July 7, 2023.
  6. "Mission: Impossible Reviews". Metacritic. Archived from the original on August 21, 2015. Retrieved August 1, 2015.
  7. "CinemaScore". cinemascore.com. Archived from the original on December 10, 2019. Retrieved July 2, 2021.

پیوند به بیرون[ویرایش]