ماشین مجازی اسکواک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسکواک
قرمز در زبان سی/سی++ نوشته شده و آبی به زبان جاواست
قرمز در زبان سی/سی++ نوشته شده و آبی به زبان جاواست
توسعه‌دهنده(ها)سان میکروسیستمز
نوشته‌شده باسی و جاو
سیستم‌عاملچند سکویی
گونهماشین مجازی جاوا
پروانهگنو License
وبگاه

ماشین مجازی اسکواک٬ (به انگلیسی: Squawk virtual machine) ماشینی مجازی جاوا برای زبان جاواست که برای نگارش میکرو نوشته شده‌است. نگارش میکرو، در ارتباط با سیستم‌های تعبیه شده و دستگاه‌های کوچک کاربرد دارد. بسیاری از ماشین‌های مجازی‌ای که برای جاوا نوشته‌شده است از زبان‌های سطح‌پایین و بومیِ ماشین مانند سی / سی++ یا از زبان اسمبلی استفاده شده‌است. نکته‌ای که در ماشین مجازی اسکواک جالب توجه است آن است که این ماشین تماماً با زبان جاوا نوشته شده.() پیاده‌سازی با جاوا امکان استفادهٔ ساده و ایجاد کد قابل حمل و نیز یکپارچه‌سازی بی‌تفصی را برای استفاده کنندگان فراهم می‌آورد. این یکپارچه‌سازی شامل یکپارچه شدن ماشین مجازی و منابع برنامه از قبیل اشیا، نخ‌ها و سیتم‌عامل‌هاست.

  • تا آنجا که ممکن است شبیه به ماشین مجازی جاواست
  • هدف، دستگاه‌های کوچک و با منابع محدود است
  • امکان توسعهٔ جاوا برای نگارش میکرو را فراهم می‌آورد.

برنامهٔ تحقیقاتی‌ای که برای این کار شروع شده بود از نام جیرجیرک (به انگلیسی: Squeak) (که نام برنامه‌ای هم هست) الهام گرفته و به نام اسکواک شهرت یافت. اسکواک از بعضی از ویژگی‌های نگارش میکروی جاوا ارث‌بری نموده. از این میان می‌توان به ویژگیِ اثر اندک در حافظه نام برد.[۱] این ماشین برای استفادهٔ ساده از وابستگی‌های خارجی توسعه یافته‌است. این سادگی باعث پدیدآمدن ویژگی قابل‌حمل بودن و نیز سادگی در اشکال‌زدایی و نگهداری شده‌است. در اسکواک یک یا چند برنامه می‌توانند به تنهایی در ماشین‌مجازی جاوای ممکن اجرا شوند. این بدان معناست که هر برنامه مستقل از سایر برنامه‌ها قابل اجراست.

منابع[ویرایش]

  1. «ماشین مجازی جاوا برای دستگاه‌های بسیار کوچک» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۰ نوامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۱۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]