ماسلنیتسا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماسلنیتسا
ماسلنیتسا، بوریس کوستودیف، ۱۹۱۹ (موزه ایساک برودسکی، سنت پترزبورگ)
نام خودمانیماسلنیتسا، به روسی : Масленица
برپایی توسطروسیه، اوکراین، بلغارستان و قزاقستان
گونهملی
اهمیتهفته واپسین پیش از چله روزه
جشن‌هاخوردن بلینی (نوعی شیرینی)، برف‌بازی، سورتمه سواری
تاریخ۱۶ تا۲۲ فوریه
تناوبهر سال
مرتبط باسه‌شنبه پیش از چهارشنبه خاکستر

ماسلنیتسا (به روسی: Ма́сленица) جشن هفت روزه است که در ماه اسفند (میان پایان ماه فوریه و آغاز ماه مارس) در روسیه و کشورهای اسلاونژاد همانند بلاروس و اوکراین برگزار می‌شود.

ماسلنیتسا ریشه‌های باستانی و غیر مذهبی دارد و تا سده ۱۴ (میلادی) تقریباً همزمان با نوروز ایرانی برگزار می‌شد اما در گذشت زمان با مراسم و باورهای مذهبی کلیسای ارتودوکس آمیخته شد.

در این جشن، باورمندان مسیحی از خوردن گوشت منع می‌شوند و آخرین هفته‌ای است که می‌توانند فراورده‌های لبنی و تخم مرغ بخورند از همین روی به این جشن، «هفته پنیر» نیز می‌گویند.[۱][۲]

ماسلنیتسا از دوشنبه هفته قبل از چله روزه ارتدکس آغاز می‌شود و هر روز هفته تا یکشنبه هفته آتی، آداب و رسوم و برنامه‌های ویژه‌ای دارد. بلافاصله پس از ماسلنیتسا، «روزه داری بزرگ» آغاز می‌شود که طی آن از خوردن گوشت کلیه محصولات حیوانی، موسیقی تند، رقص و پایکوبی منع می‌شوند. روزه بزرگ با عید پاک (ایستر) پایان می‌یابد.

در این روزها به دید و بازدید بزرگ‌ترها می‌روند و «بلینی» خانگی (بلینی نوعی پنکیک نازک است که از غذاهای ملی روسیه محسوب می‌شود و معروف‌ترین نماد این جشن به شمار می‌رود) پخته و می‌خورند.

در ماسلنیتسا رسم است که آدمک‌های چوبی با چهره ای از جنس حصیر به نام «بانو ماسلنیتسا» درست کرده و در روز آخر ماسلنیتسا، آن را آتش می‌زنند. آتش زدن ماسلنیتسا در واقع نماد پایان زمستان است.

پانویس[ویرایش]

  1. «آشنایی با ماسلنیتسا، جشن نوروز در سرزمین اسلاوها». خبرگزاری همشهری آنلاین. ۲۸ اسفند ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۲ خرداد ۱۳۹۸.
  2. «ماسلنتیسا؛ جشن بهاری روس‌ها». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۶ اسفند ۱۳۹۹.

منابع[ویرایش]