مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

مختصات: ۳۴°۳۷′۴۴″شمالی ۵۰°۵۱′۵۴″شرقی / ۳۴٫۶۲۸۹۷۸°شمالی ۵۰٫۸۶۵۰۰۹°شرقی / 34.628978; 50.865009
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
نوعدولتی غیر انتفاعی
بنیانگذاری شده۱۳۷۲
بنیان گذارمحمدتقی مصباح یزدی
وابستگیرهبر جمهوری اسلامی ایران
رئیسمحمود رجبی
کارمندان مدیریتی
  • سید محمدصادق موسوی‌نسب قمی(معاون آموزشی)
  • مهدی ابوطالبی(معاون پژوهشی)
موقعیتقم
وبگاه

مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نام مجموعه‌ای آموزشی برای تحصیل دانشجویان و طلبه‌های شیعه است که در سال ۱۳۷۲ پایه‌گذاری شده‌است.

این مؤسسه توسط محمدتقی مصباح یزدی بنیان‌گذاری شد و پس از درگذشت وی در ۱۳۹۹، محمود رجبی مدیریت مؤسسه را بر عهده‌ گرفته‌است. کتابخانه و مرکز اسناد آن در سال ۲۰۰۶ میلادی شامل بیش از شصت‌هزار جلد کتاب فارسی و عربی و نزدیک به بیست‌هزار جلد کتاب انگلیسی بوده‌است.

بخش‌ها[ویرایش]

بر اساس آمار منتشره در کارنامه پژوهش مربوط به سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹، ۸۴ طرح در بخش پژوهش به تصویب رسیده‌است که از این بین تعداد ۳۹ طرح به انجام رسیده و خاتمه یافته‌است و ۴۵ طرح در دست اجراء و در حال انجام است.

در بخش ترجمه نیز در بخش عربی ۵۵ طرح به انجام رسیده‌است و ۲۳ طرح نیز در حال انجام و ترجمه‌است. در بخش انگلیسی نیز تا سال ۱۳۷۹هـ. ش ۱۳طرح به انجام رسیده‌است.

اولین و مهم‌ترین مدیریت در حوزه معاونت پژوهش، مدیریت پژوهش است که مسؤولیت مستقیم دریافت، تصویب، حمایت و نظارت بر طرح‌های پژوهشی، برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای تحقیق، ترجمه مقالات و کتب مناسب و انتشار نشریات علمی و تخصصی را به عهده دارد برای انجام این وظایف، این مدیریت در ساختار جدید پژوهش، متشکل از ۵ اداره‌است که عبارت‌انداز: اداره امور محققان، اداره نظارت و ارزیابی طرح‌های تحقیقاتی، اداره ترجمه که شامل بخش عربی و انگلیسی است، اداره آموزش ضمن تحقیق و اداره نشریات علمی و تخصصی.

دومین مدیریت در حوزه معاونت پژوهش، مدیریت تدوین متون است که با چهار اداره، وظایف تدوین و آماده‌سازی تحقیقات انجام شده را جهت انتشار انجام می‌دهد. این ادارات عبارت‌انداز: اداره تدوین متون درسی، اداره تدوین متون غیر درسی، اداره ویراستاری و اداره تایپ و امور فنی کتاب.

دومین معاونت؛ معاونت فناوری اطلاعات می‌باشد که در سال ۱۳۹۰ تأسیس شد. این معاونت پیش تر با نام معاونت اطلاع‌رسانی شناخته می‌شد.

نظارت بر پایگاه‌ها و شبکه رایانه‌ای مؤسسه، نظارت بر امور و عملیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مؤسسه در زمینه‌های برنامه‌ریزی و اجرایی فناوری اطلاعات، مطالعه، ارزیابی و پشتیبانی وسایل، لوازم و ابزار سخت‌افزاری در جهت بالابردن سطح کارایی بخش‌های مختلف مؤسسه، پشتیبانی و اجرای کلیه امور سمعی و بصری برنامه‌های مؤسسه هم چون: همایش‌ها، نشست‌ها و برنامه‌های تالار، از وظایف و فعالیت‌های این معاونت است. معاونت فناوری اطلاعات از اداره کل پایگاه‌ها، اداره کل رایانه، اداره کل رسانه، دفتر مطالعات و تحقیقات فناوری اطلاعات، و مدیریت گسترش خدمات فناوری، تشکیل شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]