لیلا (فیلم ۱۳۷۵)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لیلا (فیلم))
لیلا
کارگردانداریوش مهرجویی
تهیه‌کنندهداریوش مهرجویی
فرامرز فرازمند
نویسندهداریوش مهرجویی
بر پایهداستانی از مهناز انصاریان
بازیگرانلیلا حاتمی
علی مصفا
جمیله شیخی
محمدرضا شریفی‌نیا
توران مهرزاد
امیر پایور
شقایق فراهانی
پریسا زارعی
وحیده محمدی‌فر
نازلی یزدانی
موسیقیکیوان جهانشاهی، فریدون شهبازیان
فیلم‌بردارمحمود کلاری
تدوین‌گرمصطفی خرقه‌پوش
تاریخ‌های انتشار
۱۳۷۶
مدت زمان
۱۱۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

لیلا فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی داریوش مهرجویی است که در سال ۱۳۷۶ منتشر شد. این دوازدهمین فیلم بلند مهرجویی است که در سال ۱۳۷۵ ساخته شد و به عنوان بهترین فیلم سال در دوره ۱۲ منتخب نویسندگان و منتقدان در سال ۱۳۷۶ قرار گرفت. این فیلم را می‌توان به نوعی تکمیل‌کننده سه‌گانه سارا و پری محسوب کرد که فیلم‌نامه آن هم‌چون دو اثر قبلی اقتباسی است و بر اساس داستانی نوشته مهناز انصاریان به نگارش درآمده است.

لیلا نخستین فیلم لیلا حاتمی در دوربین داریوش مهرجویی است. این همکاری سال‌ها بعد با فیلم نارنجی‌پوش تکرار شد. لیلا حاتمی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در جشنواره فجر از آن خود کرد. علی مصفا پیش از این در فیلم پری با مهرجویی همکاری کرده بود و این همراهی در فیلم‌هایی چون دختر دایی گمشده و میکس تکرار شد. مدیریت فیلم‌برداری این فیلم را محمود کلاری برعهده داشت و تدوین آن با مصطفی خرقه‌پوش بود. موسیقی فیلم نیز توسط کیوان جهانشاهی و فریدون شهبازیان ساخته شد.[۱]

داستان فیلم[ویرایش]

لیلا (لیلا حاتمی) و رضا (علی مصفا) در یک مراسم شله‌زرد پزان همدیگر را می‌بینند و چندی بعد با هم ازدواج می‌کنند. آن دو پس از مدتی زندگی متوجه می‌شوند که لیلا نمی‌تواند فرزندی به دنیا بیاورد. آن‌ها درمان‌های متعدد و آزمایش‌های گوناگونی را دنبال می‌کنند. اما همه بدون نتیجه می‌ماند. در این میان هر چند برای رضا بچه‌دار نشدن لیلا اهمیتی ندارد اما مادرش با وجود این احساس رضایت و خوشبختی رضا از زندگی بدون فرزند، لیلا را تحت فشارهای شدید قرار می‌دهد و از او می‌خواهد که اجازه دهد برای رضا همسری بگیرند تا فرزندی برای او بیاورد و سپس همسر دوم رضا از زندگی آن‌ها خارج شود. فشارهای مادر رضا بالاخره جواب میدهد و لیلا، رضا را راضی می‌کند. بدون اطلاع خانواده لیلا ازدواج مجدد رضا با گیتی (شقایق فراهانی) انجام می‌شود. اما شب عروسی، لیلا به خانه مادرش پناه می‌برد و حاضر نمی‌شود به زندگی رضا برگردد. رضا این عمل را خلاف قول‌های قبلی لیلا می‌داند و مدتی بعد همسر دومش را طلاق داده و فرزند دختری را که از او دارد به مادرش می‌سپارد و خود تنها زندگی می‌کند. گیتی دوباره ازدواج می‌کند و رضا هم با خواهش‌های مکرر از لیلا و خانوادهٔ او، روزی در همان مراسم شله‌زرد پزان با دخترش باران به دیدار لیلا می‌رود.

بازیگران[ویرایش]

بازیگر نقش
لیلا حاتمی لیلا
علی مصفا رضا
جمیله شیخی مادر رضا
محمدرضا شریفی نیا دایی
امیر پایور پدر رضا
توران مهرزاد مادر لیلا
شقایق فراهانی گیتی
وحیده محمدی‌فر دکتر

جوایز[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مهسا (۱ مهر ۱۳۹۶). ««لیلا» ساخته داریوش مهرجویی پس از بیست سال اکران می‌شود». فیلم‌نت‌نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۸ ژوئیه ۲۰۲۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]