لیلا خالد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیلا خالد
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
اطلاعات شخصی
زاده۹ آوریل ۱۹۴۴ ‏(۷۹ سال)
حیفا، فلسطین تحت قیومیت انگلستان
ملیت فلسطین
همسر(ان)فیاض رشید هلال
فرزندانبدر، بشار
اقامتگاهامان، اردن
پیشه، سیاستمدار

لیلا خالد (به عربی: لیلی خالد) (تولد ۹ آوریل ۱۹۴۴) عضو شورای مرکزی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین[۱] و عضو فعلی شورای ملی فلسطین نهاد قانون‌گذاری سازمان آزادی‌بخش فلسطین است.

خالد به دلیل نقشی که در دو هواپیماربایی که در سال ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ (میلادی) داشت، مشهور گردید. این دو هواپیماربایی بخشی از رخدادهایی بود که به سپتامبر سیاه شهرت دارند

لیلا خالد در سال ۱۹۷۰ پس از آزادی و بازگشت از انگلستان

هواپیماربایی‌ها[ویرایش]

دیوار بیت لحم با گرافیتی که لیلا خالد را به تصویر می‌کشد. نزدیکی دروازه دیوار به بیت لحم در ۲۰۱۲-۰۵-۲۷.

در ۲۹ اوت سال ۱۹۶۹، خالد عضوی از گروهی بود که هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ پرواز شمارهٔ ۸۴۰ تی‌دبلیوای که در مسیر رم به آتن در پرواز بود را ربودند و آن را در دمشق فرود آوردند. در طول این پرواز، خلبان هواپیما را مجبور کردند که از فراز حیفا بگذرد تا خالد بتواند محل تولدش را (که اجازه نداشت به آنجا بازگردد) را ببیند.[۲] با وجود انفجاری که در هواپیما رخ داد کسی در این واقعه صدمه ندید. پس از این هواپیماربایی، خالد برای مخفی‌سازی هویتش تحت چند عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت.

در ۶ سپتامبر سال ۱۹۷۰، خالد و پاتریک آرگوئللو، از تابعین نیکاراگوئه، به ربودن پرواز شمارهٔ ۲۱۹ هواپیمایی ال‌عال که از آمستردام به مقصد نیویورک در حال پرواز بود، اقدام نمودند. این رویداد بخشی از چند هواپیماربایی هم‌زمان بود که توسط جبهه مردمی برای آزادی فلسطین برنامه‌ریزی شده بود. آرگوئللو در این هواپیماربایی کشته و خالد دستگیر شد. خلبان هواپیما را به سمت فرودگاه هیث‌رو در لندن هدایت نمود و خالد در آنجا به پلیس تحویل داده شد.

در ۱ اکتبر همان سال، دولت انگلستان خالد را در یک برنامهٔ تبادل زندانیان آزاد کرد. یک سال بعد جبهه مردمی برای آزادی فلسطین هواپیماربایی را به عنوان یک روش تاکتیکی کنار گذاشت.

در سال ۲۰۰۶، لینا مقبول فیلمساز سوئدی فلسطینی‌تبار، فیلم مستندی در مورد لیلا خالد با نام «لیلا خالد: هواپیماربا» ساخت.[۳]

پانویس[ویرایش]

  1. اخبار، گفتگوها و مقالات مربوط به لیلا خالد در وبگاه جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بایگانی‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine بازدید: ژانویه ۲۰۰۹
  2. «Muttahida Quami Movement (MQM) Official Website - www.mqm.org». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۲ مارس ۲۰۰۷.
  3. Leila Khaled: Hijacker (2006)

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]