لوکاش ژیگادلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لوکاش ژیگادلو
اطلاعات شخصی
نام کامللوکاش توماش ژیگادلو
نام مستعارزیومک
تولد۱۱ مرداد ۱۳۵۸
۲ اوت ۱۹۷۹ ‏(۴۴ سال)
زادگاهسولخوف، لهستان
قد۲۰۱
وزن۹۱
اسپک۳۴۲
دفاع321
اطلاعات والیبال
پستپاسور
شماره۱۵
فعالیت حرفه‌ای
تیم‌ها

لوکاش توماش ژیگادلو (به لهستانی: Łukasz Tomasz Żygadło) والیبالیست لهستانی، عضو سابق تیم ملی والیبال لهستان است که سابقۀ بازی برای تیم بانک سرمایه در لیگ برتر والیبال ایران را در کارنامۀ خود دارد.

زندگی ورزشی[ویرایش]

باشگاهی[ویرایش]

او با پیوستن به تیم اوریون سولخوف فعالیت حرفه‌ای‌اش را آغاز کرد. سپس در سن ۱۵ سالگی به آ.ز.س چنستوخوا رفت و تا بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه هم عضو آن باشگاه بود. از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱، او مدال‌های طلا، نقره و برنز را در لیگ و کاپ لهستان به دست آورد. لوکاش در ادامه برای تیم‌های چارنی رادوم و اسکرا بلخاتوف بازی کرد. در فصل ۲۰۰۳/۰۴، او بار دیگر برنده کاپ لهستان شد، این‌بار با تیم پلسکا انرجیا سسنویچ.

در سال ۲۰۰۴ برای نخستین‌بار لژیونر شد و با پاناتینایکوس یونان قرارداد بست و به مقام سومی رسید. پس از آن (۲۰۰۵/۰۶) با هالک‌بانک آنکارا مدال برنز لیگ ترکیه را کسب کرد و آن‌جا به عنوان بهترین پاسور ترکیه انتخاب شد. در دو فصل بعد، ژیگادلو به باشگاه والیبال دینامو کالینینگراد رفت و در نهایت با زاکسا کنجژن کوژله به لهستان بازگشت.

برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ به تیم ایتاس دیاتک ترنتینو ایتالیا پیوست و چهار فصل را آن‌جا ماند. او در این مدت موفق به کسب سه مدال طلا و یک برنز لیگ قهرمانان اروپا، سه مدال طلای قهرمانی باشگاه‌های جهان، یک قهرمانی در سری آ و دو قهرمانی در کاپ ایتالیا شد. هم‌چنین ژیگادلو در سال ۲۰۱۰ برترین پاسور سری آ شناخته شد.

پس از چهار سال، به روسیه نقل مکان کرد و در آن‌جا برای تیم‌های فاکل نووی اورنگوی (۲۰۱۲/۱۳) و زنیت کازان بازی کرد. او قراردادی دو ساله در زنیت به جای والریو ورمیلیو بسته بود، اما در ۶ اکتبر ۲۰۱۳ (۱۴ مهر ۱۳۹۲) حین تمرین آسیب دید و به دلیل شکستگی استخوان پا یک فصل را کاملاً از دست داد و با زنیت فسخ قرارداد کرد. پس از دو جراحی، در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد باشگاه ترنتینو والی را پذیرفت و به جایی که در آن موفقیت‌های بسیاری به دست آورده بود، بازگشت. در این فصل هم ترنتینو قهرمان لیگ ایتالیا شد.

در ژوئیه ۲۰۱۵، تصمیم به جدایی از ترنتینو والی گرفت و به تیم تازه تأسیس بانک سرمایه پیوست.[۱][۲] او در این سال حضور در فینال یک لیگ آسیایی را تجربه کرد. در چهاردهم مارس ۲۰۱۶ (۲۴ اسفند ۱۳۹۴) فدراسیون والیبال ایران به دلیل انصراف پیکان تهران از بازی سوم فینال، بانک سرمایه را قهرمان لیگ معرفی کرد.

تیم ملی[ویرایش]

لوکاش ژیگادلو در سال ۲۰۰۰ به تیم ملی لهستان دعوت شد و در بازی‌هایی از لیگ جهانی، قهرمانی اروپا و جهان شرکت داده شد. توانست به مدال نقره قهرمانی جهان ژاپن در ۲۰۰۶ شد. ژیگادلو در سال ۲۰۱۰ به علت تمرینات نامناسب و بازی‌های کمی به او می‌رسید، از تیم ملی کنار رفت.

با روی کار آمدن آندره آناستازی، او هم به تیم ملی بازگشت و در موفقیت‌های تیم سهیم بود: نقره جام جهانی، دو مدال برنز و یک طلای لیگ جهانی و قهرمانی اروپا. با تغییر سرمربی به استفان آنتیگا، اگرچه ژیگادلو مصدوم بود و کمی از اوجش فاصله داشت، اما باز هم به اردوهای ملی دعوت شد.

زندگی شخصی[ویرایش]

لوکاش ژیگادلو در شهر سولخوف لهستان به دنیا آمد. او به مدرسه قهرمانی ورزش‌ها در ژشوف رفت و در نهایت با مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازاریابی از دانشگاه تکنولوژی چنستوخوا فارغ‌التحصیل شد.

او متأهل و همسرش اگنیشکا شچپانیاک است.

افتخارات[ویرایش]

لیگ قهرمانان اروپا[ویرایش]

جام کنفدراسیون اروپا[ویرایش]

قهرمانی باشگاه‌های جهان[ویرایش]

قهرمانی‌های ملی[ویرایش]


تیم ملی[ویرایش]

فردی[ویرایش]

منابع[ویرایش]