شیشه‌مار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لوس مار)

شیشه‌مار
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
راسته: پولک‌داران
تیره: مارمولکان بی‌دست‌وپا
زیرخانواده: Anguinae
سرده: Pseudopus
گونه: مارمولک شیشه‌ای
نام دوبخشی
Pseudopus apodus
Pallas, ۱۷۷۵
مترادف

Ophisaurus apodus

شیشه‌مار[۱]‎ (نام علمی: pseudopus apodus) خزنده‌ای است که در شرق و جنوب شرقی اروپا تا جنوب غربی آسیا و آسیای مرکزی یافت می‌شود. اندازه این مارمولک از نوک پوزه تا مخرج ۵۰۰ میلی‌متر و به احتساب دم ۵۸۴ میلی‌متر می‌باشد. مارمولک شیشه‌ای در نواحی مرطوب یا نسبتاً خشک، در دامنه‌ها و شیب‌های صخره‌ای، دیوارهای سنگلاخی، توده سنگ‌ها، دره‌ها، کناره رودخانه‌ها با پوشش گیاهی انبوه یا پراکنده جنگلی، بوته‌ای، علفزار، چمنزار، باغ‌ها و نیز حاشیه شالیزارها و مزارع زندگی می‌کند.

شیشه‌مار در کلیه مناطق گیلان، مازندران و گرگان دیده می‌شود. شیشه‌مار در زبان مازندرانی پتیلوس، پیتلوس، اشلک یا کَندِفیل و در زبان گیلکی کرلوف یا لوس مار خوانده می‌شود.

شرح[ویرایش]

بدن این موجود قهوه‌ای مایل به زرد می‌باشد. باوری اشتباه وجود دارد که چین‌خوردگی پوست دو پهلوی این جانور را به عنوان منفذی به شکم و ابزار شکار حشرات می‌داند. بعضی گونه‌های این مارمولک شیشه‌ای پا هم دارد اما اندازه آن بسیار کوچک (دو میلی‌متر) است که باعت می‌شود به راحتی قابل دیدن نباشد.

این حیوان بی‌آزار است و سَم ندارد ولی به هنگام دفاع از خود گاز می‌گیرد.

منابع[ویرایش]

  1. هیئت مولفان و مترجمان دانشگاه آکسفورد: فرهنگ مصور انگلیسی فارسی. آکسفورد دودن. مترجم: نصرت‌الله رئیسی. تهران: انتشارات کمانگیر، چاپ ششم ۱۳۷۹. ص۶۴۴.