لبوفسکی بزرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لباوسکی بزرگ)
لبوفسکی بزرگ
پوستر فیلم
کارگردانبرادران کوئن
تهیه‌کنندهبرادران کوئن
نویسندهبرادران کوئن
بازیگرانجف بریجز
جان گودمن
جولیان مور
استیو بوشمی
جان تورتورو
موسیقیکارتر برول
فیلم‌بردارراجر دیکینز
تدوین‌گربرادران کوئن
تریشا کوک
توزیع‌کنندهگرمرسی پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۶ مارس ۱۹۹۸
مدت زمان
۱۱۷ دقیقه
کشور
  • ایالات متحده آمریکا[۱]
  • انگلستان[۲]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۵ میلیون دلار
فروش گیشه۴۶ میلیون دلار

لبوفسکی بزرگ (به انگلیسی: The Big Lebowski) یک فیلم کمدی جنایی آمریکایی به‌کارگردانیِ برادران کوئن، با بازیِ جف بریجز، جان گودمن، جان تورتورو و جولیان مور ساخته‌شده در سال ۱۹۹۸ است. داستان این فیلم در مورد چند روز از زندگیِ یک بی‌کارِ آمریکایی در شهر لس آنجلس آمریکاست که روزی با یک میلیونرِ هم‌نامِ خود اشتباه گرفته می‌شود. از این فیلم، به‌دلیلِ خلق شخصیت‌های پرطرفدار و محبوب، به‌عنوانِ یکی از موفق‌ترین آثار برادران کوئن یاد می‌شود.[۳]

شخصیت‌ها و بازیگران[ویرایش]

جف بریجز در نقش جف لبوفسکی ملقب به دود (Dude): او یک بی‌کارِ تمام‌عیار است و زندگی‌اش را با رفتن به باشگاه بولینگ و موسیقی گوش کردن می‌گذراند.[۴]

جان گودمن در نقش والتر: او یک سربازِ ازجنگ‌برگشته است که هر مسئله‌ای را به جنگ ربط می‌دهد و رفتاری خشونت‌آمیز دارد که می‌توان گفت از اثرات جنگ است. او داد زدن در اماکن عمومی را حقّ خود می‌داند.

استیو بوشمی در نقش دانی: او کمی کندذهن و مظلوم است و مانندِ دود و والتر زندگی پوچی دارد. اکثر حرف‌هایی که می‌زند واکنش تندِ والتر را به همراه دارد. سرانجام او می‌میرد.

جولیان مور در نقش ماد لبوفسکی: یک نقاش فمنیست که هدفش باردارشدن است.

جان تورتورو در نقش جیزس کوئینتانا: او یک بولینگ‌بازِ حرفه‌ای است که روابط تیره و تاری با والتر دارد. در کنارِ این‌ها او یک منحرف جنسی است که به‌علت نمایش بدن خود به یک کودکِ ۸ ساله، شش ماه را در زندان گذرانده. در طول فیلم، بیش‌تر او را در حال بدوبی‌راه‌ گفتن به والتر می‌بینیم. سکانسِ بولینگ‌بازی‌کردنِ او به‌همراه آهنگ هتل کالیفرنیا (بازخوانی جیپسی کینگز) یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سکانس‌های این فیلم به‌شمار می‌رود.

تارا رید در نقش بانی لبوفسکی: او همسرِ جوان لبوفسکی بزرگ است که سابقهٔ بازی در فیلم‌های بزرگسالان را داشته‌است. او در گذشته در یک روستا به‌همراهِ خانواده‌اش زندگی می‌کرده و بعدها از آن‌جا فرار کرده و با چند نیهیلیست دوست شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "The Big Lebowski". Turner Classic Movies. Retrieved October 19, 2015.
  2. "The Big Lebowski". British Film Institute. Retrieved August 27, 2017.
  3. "Complete National Film Registry Listing | Film Registry | National Film Preservation Board | Programs at the Library of Congress | Library of Congress". Library of Congress, Washington, D.C. 20540 USA. Retrieved 2020-05-19.
  4. "New Films Added to National Registry | News Releases – Library of Congress". Library of Congress. December 17, 2014. Retrieved October 1, 2015.

پیوند به بیرون[ویرایش]