لاهور

مختصات: ۳۱°۳۲′ شمالی ۷۴°۲۰′ شرقی / ۳۱٫۵۳۳°شمالی ۷۴٫۳۳۳°شرقی / 31.533; 74.333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لاهور
نشان رسمی لاهور
مهر
لقب(ها): 
قلب پاکستان
لاهور در پاکستان واقع شده
لاهور
لاهور
مختصات: ۳۱°۳۲′ شمالی ۷۴°۲۰′ شرقی / ۳۱٫۵۳۳°شمالی ۷۴٫۳۳۳°شرقی / 31.533; 74.333
کشور پاکستان
استانپنجاب
مدیریت
 • شهردار
امور اداره شهر
میلان عامر محمود
محمود حنیف
مساحت
 • کل۱۷۷۲ کیلومتر مربع (۶۸۴ مایل مربع)
بلندی
۲۱۷ متر (۷۱۲ پا)
جمعیت
 (۲۰۱۰)
 • کل۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰
کد پستی
۵۴۰۰۰
پیش‌شماره(های) تلفن۰۴۲
تعداد شهرک۹
وبگاه

لاهور (لاهور) (دربارهٔ این پرونده آوا ) یکی از شهرهای جمهوری اسلامی پاکستان و مرکز ایالت پنجاب این کشور است. این شهر پس از کراچی دومین شهر بزرگ پاکستان محسوب می‌شود.

شهر لاهور یکی از بزرگ‌ترین شهرهای پاکستان است و در افکار مردم به عنوان قلب پاکستان مطرح می‌گردد. ریشهٔ تاریخ خلقت در پاکستان به همین شهر بازمی‌گردد و نیز محیطی فرهنگی دارد. کارشناسان ثروت و آموزش و پرورش در میان شهرهای پاکستان بیشتر این شهر را انتخاب می‌نمایند و در این شهر مسکن می‌گزینند؛ چرا که هم برای درآوردن پول محیطی بازرگانی و هم برای آموزش محیطی فرهنگی دارد. شهر لاهور بیشتر اوقات باغ شهر خوانده می‌شود و نیز میراث امپراتوری مغولی هند در این شهر بر جای مانده‌است. این شهر مکانی در نزدیکی رودخانه‌های راوی و وگاه است و به همین دلیل باغات سرسبز و زیبای فراوانی دارد. شهر لاهور به دلیل قرار گرفتن در مرز جمهوری اسلامی پاکستان با هند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعدادی اندکی دانشجوی ایرانی در دانشگاه مهندسی لاهور (دانشگاه UET) و پزشکی پنجاب مشغول به تحصیل می‌باشند.

جغرافیا[ویرایش]

شهر لاهور در ۳۱°۴۵′ شمال عرض جغرافیایی و ۷۴°۳۹′ شرق طول جغرافیایی قرار گرفته‌است.

این شهر از سمت شمال و غرب به ناحیه شیخ اوپورا، از سمت جنوب به ناحیه کاسور و از سمت شرق به رودخانه وگاه محدود شده‌است.

رودخانه راوی که در شمال لاهور جریان دارد، سنگ‌های رسوبی فراوانی را به وجود آورده‌است و در این منطقه منظره‌ای بسیار زیبا حاکم شده‌است. گرداگرد شهر لاهور ۴۰۴ کیلومتر مربع می‌باشد.

اقلیم[ویرایش]

آب و هوای لاهور در طی ماه‌های می، ژوئن و ژوئیه خیلی گرم است. وقتی که درجه گرما در این شهر زیاد می‌شود، به ۴۰ تا ۴۵ درجهٔ سانتی گراد می‌رسد.

در اوت باد موسمی بر لاهور می‌وزد. بارش سنگین باران کل شهر و حتی استان را در این ماه فرا می‌گیرد. دسامبر، ژانویه و فوریه سردترین ماه‌های لاهور هستند.

درجه گرما (ژانویه ۲۰۰۷) ژانویه فوریه مارس آوریل مه ژوئن ژوئیه اوت سپتامبر اکتبر نوامبر دسامبر سالیانه
حد اکثر (°C) ۲۷ ۲۸ ۳۵ ۴۲ ۴۶ ۴۸ ۴۶ ۴۰ ۴۰ ۴۰ ۳۵ ۲۸ ۴۸
حداقل (°C) ۰ ۳ ۱۰ ۱۵ ۱۸ ۱۸ ۲۰ ۱۸ ۸ ۴
لاهور
نمودار اقلیمی (راهنما)
ژفمآمژژآساُند
 
 
۱۴
 
۲۲
۷
 
 
۴
 
۲۷
۱۲
 
 
۱۲
 
۳۳
۱۸
 
 
۶۱
 
۳۵
۲۴
 
 
۱۶۴
 
۳۵
۲۶
 
 
۲۰۲
 
۳۶
۲۷
 
 
۳۷
 
۴۰
۲۷
 
 
۲۲
 
۳۹
۲۳
 
 
۲۰
 
۳۴
۲۰
 
 
۴۱
 
۲۷
۱۴
 
 
۲۹
 
۲۲
۹
 
 
۲۳
 
۲۰
۶
میانگین بالاترین و پایین‌ترین دما به مقیاس سانتیگراد
بارندگی به مقیاس میلی‌متر


مناطق و محلات[ویرایش]

«هیرا مندی» به معنای «بازار الماس» محله‌ای است در شهر لاهور که دست‌کم، از سیصد سال پیش در آن پایکوبی و آوازخوانی زنان و بازار سکس و تن‌فروشی آزاد بوده‌است.[۱]

معماری و مشکلات[ویرایش]

معماری لاهور بازتاب تاریخ شهر و قابل توجه است و این معماری منحصر به فرد و متنوع است. ساخت مکان‌های اقامتی در زمان امپراتوری مغول‌ها بوده‌است. در صورتی که ساختمان‌های آن جا بازتاب سلیقه حکومت انگلستان است. معماری آمیخته انگلیسی و اسلامی سبکی است که خیلی از مغول‌ها از آن استفاده می‌کرده‌اند. امروزه لاهور ساختمان‌های نو را نیز در خود جای داده‌است. طرفداران لاهور در حفظ شهر باستانی و میراث کهنش نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

مشاهیر[ویرایش]

شهرهای خواهرخوانده[ویرایش]

شهرهای خواهرخوانده لاهور عبارتند از:

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. خانه کوکو، هنرکده ای در محله روسپی‌های لاهور، بی‌بی‌سی فارسی
  2. ۲٫۰۰ ۲٫۰۱ ۲٫۰۲ ۲٫۰۳ ۲٫۰۴ ۲٫۰۵ ۲٫۰۶ ۲٫۰۷ ۲٫۰۸ ۲٫۰۹ ۲٫۱۰ ۲٫۱۱ «No committee to develop ties with Lahore's twins». Daily Times of Pakistan. ۲۰۰۷-۰۳-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۰۸-۰۲-۰۸.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ۳٫۴ ۳٫۵ ۳٫۶ ۳٫۷ «Lahore Sister Cities». Chicago Sister Cities International Program. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۰۸-۰۲-۰۸.
  4. «Council okays peace committees: Lahore and Chicago to be declared twin cities». The Post. ۲۰۰۷-۰۱-۲۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۵-۱۶.
  5. «Lahore & Chicago». Chicago Sister Cities International Program. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۰۸-۰۲-۰۸.
  6. «Lahore and Chicago declared sister cities». City District Government of Lahore. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۰۸-۰۲-۰۸.
  7. «Musharraf holds talks with Córdoba's leaders». Associated Press of Pakistan. ۲۰۰۷-۰۴-۲۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اکتبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۰۸-۰۲-۰۸.