کارل لندشتاینر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لاندشتاینر)
کارل لندشتاینر
زادهٔ۱۴ ژوئن ۱۸۶۸
بادن بی وین، اتریش-مجارستان
درگذشت۲۶ ژوئن ۱۹۴۳ (۷۵ سال)
نیویورک سیتی
ملیتاتریش، هلند، ایالات متحده آمریکا
محل تحصیلدانشگاه وین
شناخته‌شده برایکشف گروه‌های خونی
کشف عامل ارهاش
کشف پولیوویروس
جایزه(ها)جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی (۱۹۳۰)
آکادمی ملی علوم (۱۹۳۲)
جایزه پژوهش پزشکی بالینی لسکر-دی‌بیکی (۱۹۴۶ پس از مرگ)
پیشینه علمی
شاخه(ها)پزشکی، ویروس‌شناسی
محل کاردانشگاه وین
دانشگاه راکفلر

کارل لندشتاینر (به آلمانی: Karl Landsteiner) (زاده ۱۴ ژوئن ۱۸۶۸، وین - درگذشته ۲۶ ژوئن ۱۹۴۳، نیویورکزیست‌شناس اتریشی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۳۰ به خاطر کشف گروه‌های خونی بود.[۱] پس از اکتشافات او ایمنی انتقال خون یا اجزای خون افزایش یافته‌است.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

پدر کارل لندشتاینر، لئوپولد لندشتاینر دکترای حقوق، روزنامه‌نگار و اولین سردبیر روزنامه دی پرسه وین، وقتی که کارل شش ساله بود، درگذشت. بعد از فوت پدر، مادرش سرپرستی او را بر عهده گرفت. لندشتاینر پزشکی را در دانشگاه وین در سال ۱۸۹۱ به پایان رساند و در سال ۱۹۱۶ با هلن ولاستو ازدواج کرد.

پژوهشها و کارهای آکادمیک[ویرایش]

در سال ۱۸۹۱ مقاله‌ای دربارهٔ تأثیر رژیم غذایی در ترکیب مواد تشکیل دهنده خون منتشر ساخت. او برای افزایش دانش خود در زمینه شیمی با آرتور هانچ در زوریخ، امیل فیشر در وورتسبورگ و اویگن بامبرگر در مونیخ کار کرد.

پس از بازگشت به وین، مطالعات خود را در بیمارستان عمومی وین از سرگرفت و در سال ۱۸۹۶ دستیار ماکس فون گروبر در مؤسسه بهداشت وین شد و در این زمان به مکانیسم ایمنی بدن علاقه‌مند شد.

تا سال ۱۹۱۹، پس از بیست سال کار بر روی آناتومی پاتولوژیکی، لندشتاینر با تعدادی از همکارانش مقاله‌های بسیاری از یافته‌های خود درزمینه سرم‌شناسی، باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی و ایمنی‌شناسی منتشر کرده بودند. او در این ضمن حقایق جدیدی در مورد ایمنی‌شناسی سیفیلیس کشف کرد. در سال ۱۹۰۹، او گروهای خونی را در چهار گروه A, B، AB و O طبقه‌بندی کرد.[۱] لندشتاینر پیش از این، در ۱۹۰۱-۱۹۰۳، ادعا کرد که ویژگی‌های گروه‌های خونی ارثی هستند.

در نیویورک با همکاری با لوین، کار بیشتر بر روی گروه‌های خونی انجام داد که منجر به کشف عامل RH در خون شد. لندشتاینر عمر خود را، صرف بررسی گروه‌های خونی و آنتی‌ژن، آنتی‌بادی و سایر عوامل ایمونولوژیک خون کرد[۳] و در سال ۱۹۳۹ استاد ممتاز بازنشسته در انستیتو راکفلر شد.

مرگ[ویرایش]

در تاریخ ۲۴ ژوئن ۱۹۴۳، لندشتاینر در آزمایشگاه خود دچار حمله قلبی شد و دو روز بعد درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

فهرست برندگان جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ دانیلز, جف (1386). عبدی زاده, جهانگیر; ناسی زاده, سهیلا (eds.). گروه‌های خونی انسانی (PDF). Vol. جلد اول. تهران: زهد. ISBN 978-964-2740-06-2. Archived from the original (PDF) on 30 March 2017. Retrieved 14 June 2016.
  2. «خصوصیات گروه‌های خونی را بیشتر بشناسید». بیمارستان شهید دکتر لواسانی. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۶-۱۴.
  3. "تغییر گروه‌های خونی، از ایده تا تحقق". جام جم آنلاین©.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Karl Landsteiner»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد (بازیابی در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶).

پیوند به بیرون[ویرایش]