قوش خزائی

مختصات: ۳۶°۲۹′۳۶″ شمالی ۶۱°۰۷′۲۶″ شرقی / ۳۶٫۴۹۳۳۳°شمالی ۶۱٫۱۲۳۸۹°شرقی / 36.49333; 61.12389
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قوش خزائی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانسرخس
نام‌های دیگرقوش عرب
سال بنیاد۱۶۰ سال پیش
قوش خزائی بر ایران واقع شده‌است
قوش خزائی
۳۶°۲۹′۳۸″شمالی ۶۱°۰۷′۱۴″شرقی / ۳۶٫۴۹۳۹°شمالی ۶۱٫۱۲۰۶°شرقی / 36.4939; 61.1206
مردم
جمعیت۱۹۷۹
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۳۰۱ متر
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۱۲۵۲۶

قوش خزاعی خراسان یا قوش عَرَب، از روستاهای شهرستان سرخس است که در جنوب این شهر و در حاشیه جاده سرخس - مشهد قرار گرفته‌است. اکثر مردم این روستا عرب زبان و عموما عرب تبار هستند و از تیره‌های اعرابی می‌باشند که در عربخانه بیرجند زندگی می‌کنند.

برخی از ساکنین قوش خزاعی معتقدند که از طایفه حازم بن خزیمه خوزستان هستند. طوایف عرب اصلی این روستا عبارتند از : بنی خزیمه : بزرگان این طایفه بر این اعتقاد هستند که از طایفه بنی کنانه بوده و ریشه و اصالتشان از بصره عراق بوده و ابتدا به خوزستان و بعد عربخانه بیرجند مهاجرت کرده . بنی خزاعه (خزائی) : تمامی طوایف موجود خزائی در خراسان اصالت عراقی داشته که از صدر اسلام تاکنون در خراسان ساکن بوده اند. . سادات موسوی : طایفه کوچکی از سادات عرب تبار موسوی در روستای قوش خزائی ساکن هستند که قدمت حضورشان در ایران به ۱۵۰ سال می‌رسد که ابتدا در محلهٔ نوغان مشهد و بعد در قوش خزائی سکنا گزیدند این تیره از سادات از نسب و طایفه بزرگ آل مشعشع نجف اشرف می‌باشند که برخی از آن‌ها در عراق و برخی در خوزستان ساکن هستند . عرب قدیمی نیز جزو طوایف بزرگ روستا بشمار میرود.طایفه بزرگ عرب صاحبی از خوزستان به سیستان و بعدها حدودا دو قرن پیش(۲۰۰ سال قبل) به خراسان کوچ کردند و در مناطق کیبر . قاسم آباد.گیسور.گناباد.وخواف و بقیه نقاط خراسان سکونت دارند و تماما ریشه عربی خوزستانی و عراقی دارند .

قدمت این روستا بیش از ۱۵۰ سال است .

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۴۳۴ خانوار و ۱۹۷۹ نفر است«نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

منابع[ویرایش]