قودجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قودجان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانخوانسار
بخشبخش مرکزی
دهستانچشمه سار
نام محلیقودجون
سال بنیادقبل از اسلام
مردم
جمعیت۱۴۷۲ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۷۵۸۴۲
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۳۱
وبگاه رسمیwww.tazieh.ir

قودجان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خوانسار در استان اصفهان ایران است. آیین تعزیه خوانی این روستا از اواسط دوره صفویه و بیش از چهارصد سال است که اجرا می‌شود . [۱] آیین تعزیه خوانی این روستا در فهرست آثار ملی ناملموس میراث فرهنگی ایران با شماره ۶۰۱ به ثبت رسیده‌است.[نیازمند منبع] از بناهای تاریخی قودجان می‌توان چهاربرجی چندین، برج کبوتر قجری، عصارخانه، قنات‌های منحصر به فرد، خانه حشمتی ها، عمارت مهدی قلی قاجار را نام برد.[نیازمند منبع]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان چشمه سار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۶۴۶ نفر (۵۱۸ خانوار) بوده‌است که به دلیل مهاجرت به کلان شهر ها به ۱۴۷۲ نفر در سرشماری سال ۱۳۹۵ و ۱۲۶۷ در سرشماری سال ۱۴۰۰ رسیده است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  1. «برگزاری-بزرگترین-آیین-تعزیه-خوانی-جهان-اسلام-در-روستای-قودجان-خوانسار». خبرگزاری صدا و سیما. خبرگزاری صدا و سیما واحد اصفهان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۹.