شش قهرمان بزرگ (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از قهرمان بزرگ شماره ۶)
کارگردان
تهیه‌کنندهRoy Conli[۱]
فیلمنامه‌نویس
بر پایهBig Hero 6
by Man of Action
بازیگران
موسیقیهنری جکمن
فیلم‌بردارJulio Macat
تدوین‌گرTim Mertens
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهWalt Disney Studios
Motion Pictures
تاریخ‌های انتشار
مدت زمان
۱۰۲ دقیقه[۲]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم$۱۶۵ میلیون[۳]
فروش گیشه$۶۵۷ میلیون

۶ ابر قهرمان[۵] (به انگلیسی: Big Hero 6) فیلمی در ژانر موزیکال، علمی–تخیلی، و فانتزی به کارگردانی کریس ویلیامز و دان هال است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این فیلم از کمیک‌های مارول کامیکس به همین نام تقلید شده‌است. یک سریال انیمیشنی نیز هم به به این نام درست شده و درحال پخش است.

داستان[ویرایش]

داستان فیلم در شهری در آینده به نام سان‌فرانسوکیو -ترکیبی از فرهنگ و جغرافیا و معماری دنیای شرق و غرب- اتفاق می‌افتد. قهرمان داستان، نوجوانی به نام هیرو هامادا، اعجوبه دانش رباتیک، روزی به همراه برادر بزرگترش، تاداشی، به کالج می‌رود و آنجا عاشق چیزی که در آزمایشگاه می‌بیند می‌شود. او برای این‌که ثابت کند که لیاقت ورود به دانشگاه را دارد باید چیزی اختراع کند و او موفق می‌شود وسیله ای به نام "میکروبات" تولید کند. میکروبات ها با فکر انسان کار میکنند. اما در شب ارائه اختراعش پس از ارائهٔ اختراعش، کالج آتش گرفته و تاداشی هامادا می رود داخل آتش و جان خود را از دست می دهد. تاداشی برای اینکه کالاهان، یکی از مخترئان را نجات دهد، داخل آتش میرود. بعد از این ماجرا، هیرو، ناراحت از همه چیز می شود و با ربات برادرش به نام بی مکس، صحبت میکند. بعد، اخراع هیرو که میکروبات نام داشت، آنها را به یک کارخانه برد که مقدار زیادی میکروبات در آنجا در حال تولید بود. در همین حین، مردی نقاب دار، آنها را دنبال میکند. هیرو و بیمکس مجبور به فرار میشود. ولی آن مرد نقاب دار را یادشان هست و میخواهند بدانند آن مرد کیست و چطوری میکروبات تولید میکند. بدین ترتیب به همراه دوستانشان که فرد، گوگو، واسابی و هانی لمون نام دارند. موفق به ساخت یک تیم ارتقا یافته به نام شش قهرمان بزرگ می شود. آنها مکان مرد نقاب دار را می یابند و با او میجنگند. در حین جنگ، نقاب مرد می افتد و میفهمند که آن مرد، همان کالاهان است. کالاهان به وسیله ی میکروبات ها در آتش دانشگاه زنده مانده است. ولی مرد نقاب دار فرار میکند. هیرو، مقصر این اتفاقات را دوستانش میداند و از آنها جدا میشود و به همراه بی مکس به خانه میرود. ولی هیرو دوباره به دوستانش می پیوندد. بعد ها، متوجه میشوند که کالاهان، این کارها را برای دخترش، ابیگل کالاهان میکرده و خواسته از شخصی که او را به کشتن داده انتقام بگیرد. طی اتفاقاتی، هیرو و بی مکس، ابیگل را پیدا کرده و میخواهند او را به کالاهان بازگردانند ولی بی مکس شارژش تمام شده و از مشتش استفاده میکند و هیرو و ابیگل را به پدرش میرسانند و بی مکس به آنها نمیرسد و میمیرد. ابیگل به بیمارستان منتقل شده و رابرت کالاهان(مرد نقاب دار)، دستگیر میشود. بعد ها، هیرو موفق میشود رباتی، همانند بی مکس بسازد و گروه دوباره تشکیل میشود.

صداپیشگان[ویرایش]

انتقادات[ویرایش]

این فیلم در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها، بر اساس بیش از صدهزار رأی، امتیاز ۸ از ۱۰ را کسب کرده و در راتن تومیتوز، بر اساس ۱۸۱ رأی، ۹۰٪ واکنش مثبت دریافت کرده‌است. جیمز براردینلی نوشته‌است: «گرچه فیلم ساختار شایسته‌ای دارد و به همان اندازه هم سرگرم‌کننده است، اما چیز خاصی دربارهٔ داستان اصلی این ابرقهرمان کارتونی وجود ندارد. … این دومین انیمیشن سال ۲۰۱۴ است که با مهارت هرچه تمام‌تر با مرگ روبه‌رو می‌شود، بدون این‌که باعث ناراحتی کودکان شود. این اتفاق ابتدا در چگونه اژدهای خود را تربیت کنید؟ ۲ رخ داد و بعد در این فیلم تکرار شد. در گذشته، انیمیشن ها اغلب از این موضوع اجتناب می‌کردند؛ البته استثناهایی هم وجود داشت، مثل مادر بامبی. این می‌تواند به این معنا باشد که فیلم‌سازها پذیرفته‌اند که کودکان سریع‌تر بزرگ می‌شوند و می‌توانند با محتوای غم‌انگیز روبه‌رو شوند.»

جایزه‌ها و نامزدی‌ها[ویرایش]

این فیلم در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار جایزه بهترین پویانمایی بلند سال را از آن خود کرد. «شش قهرمان بزرگ» همچنین در ۶۸مین دوره جوایز بفتا و نیز در هفتاد و دومین مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت بهترین پویانمایی بود، ولی در اولی به فیلم لگو و در دومی به چگونه اژدهای خود را تربیت کنید؟ ۲ باخت. این فیلم برنده چند جایزه معتبر دیگر نیز شده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. Roper, Caitlin (October 21, 2014). "Big Hero 6 Proves It: Pixar's Gurus Have Brought the Magic Back to Disney Animation". Wired.com. Retrieved November 13, 2014.
  2. "Ontario Film Review Board: Big Hero ۶". Ontario Film Review Board. Retrieved November 6, 2014.[پیوند مرده]
  3. Brent Lang (November ۴, ۲۰۱۴). "Box Office: 'Interstellar,' 'Big Hero 6' Eye Record-Breaking Weekend". Variety. Retrieved November 5, 2014.
  4. "Big Hero ۶ (۲۰۱۴)". Box Office Mojo. Internet Movie Database. Retrieved December 2, 2014.
  5. «نقد و بررسی انیمیشن Big Hero 6 (6 قهرمان بزرگ)». نقدفارسی. ۲۱ آبان ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ فوریه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۷ مارس ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]