قلعه ملک

مختصات: ۳۸°۳۱′۱۲″ شمالی ۴۷°۱۰′۱۶″ شرقی / ۳۸٫۵۲۰۰۰°شمالی ۴۷٫۱۷۱۱۱°شرقی / 38.52000; 47.17111
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قلعه ملک
قلعه ملک
village
قلعه ملک در ایران واقع شده
قلعه ملک
قلعه ملک
مختصات: ۳۸°۳۱′۱۲″ شمالی ۴۷°۱۰′۱۶″ شرقی / ۳۸٫۵۲۰۰۰°شمالی ۴۷٫۱۷۱۱۱°شرقی / 38.52000; 47.17111
کشور ایران
استان‌های ایراناستان آذربایجان شرقی
شهرستان‌های ایرانشهرستان اهر
بخش (تقسیمات کشوری)بخش مرکزی شهرستان اهر
تقسیمات کشوری در ایراندهستان اوچ‌هاچا
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۴۹
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

قلعه ملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌هاچا بخش مرکزی شهرستان اهر واقع شده‌است.این روستا ۴۹ نفر جمعیت دارد.[۱][۲]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

قلعه ملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان اوچ‌هاچا بخش مرکزی شهرستان اهر واقع شده‌است. این روستا در ۱۰ کیلومتری جاده اهر- کلیبر واقع است. از روستاهای اطراف قلعه ملک می‌توان به «شیرین دره»، «بینه»، «قورشاقلو» و «چاپان» اشاره کرد. چشمه ای تاریخی در وسط این روستا قرار دارد که به وسیله کندن قنات به داخل روستا هدایت شده‌است. قبلاً چشمهٔ دیگری نیز به نام «جقلی بلاخ» در نزدیکی روستا وجود داشته که که بنا به گفتهٔ اهالی آب آن بسیار زلال و گوارا بوده‌است.

افتخارات[ویرایش]

از مشاهیر این روستا می‌توان به فضی بی اشاره کرد که قریب به سی سال است که به رحمت خدا رفته و در نزدیکی روستا همجوار با جاده کلیبر دارای قهوه‌خانه بوده که رهگذران زیادی از خدمات آنجا استفاده می‌کردند و عده ای از قدیمی‌ها این روستا را به نام او (فضی بی قفسی) می‌شناسند. از دیگر افتخارات این روستا که چهره ای ملی دارد می‌توان قالالی قوربان را نام برد که علاقهٔ خاصی داشت که روستای شیرین دره را مورد عنایت و الطاف خود قرار دهد و در این زمینه با کمک یکی از اهالی روستای مذکور یک فایل صوتی تهیه کرده و در دسترس عموم قرار داده که محبوبیت خاصی نیز بین عام و خاص پیدا کرده‌است. از مراتع طبیعی این روستا می‌توان به «حتم یویولان»، «ایمیش»، «حاج باغر»، «اشه اوچان»، «شور دره» و … اشاره کرد.

""احمد جون هر کی دوست داری پاک نکن.""

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار».
  2. «اطلاعات آماری جامعه روستایی».