گورستان شیخان

مختصات: ۳۴°۳۸′۳۳٫۵″ شمالی ۵۰°۵۲′۵۳٫۷″ شرقی / ۳۴٫۶۴۲۶۳۹°شمالی ۵۰٫۸۸۱۵۸۳°شرقی / 34.642639; 50.881583
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از قبرستان شیخان)
گورستان شیخان
نمایی از داخل گورستان شیخان - قم - ۱۳۹۵
Map
جزئیات
بنیان‌گذاریبیش از هزار و صد سال پیش
مکان
کشورایران
مختصات۳۴°۳۸′۳۳٫۵″ شمالی ۵۰°۵۲′۵۳٫۷″ شرقی / ۳۴٫۶۴۲۶۳۹°شمالی ۵۰٫۸۸۱۵۸۳°شرقی / 34.642639; 50.881583
گونهعمومی، مسلمان، شهدا، تاریخی، ملی
سبکسبک معماری هنری و سنتی

گورستان شیخان یا قبرستان شیخان دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام[۱] و از قبرستان‌های قدیمی شهر قم است که در نزدیکی حرم فاطمه معصومه واقع شده‌است.

این قبرستان در حال حاضر، محل دفن برخی از عالمان شیعه همچون زکریا بن ادریس اشعری قمی، زکریا بن آدم اشعری و میرزای قمی و همچنین کشته‌شدگان وقایع انقلاب ایران (۱۳۵۷) و سربازان ایرانی کشته‌شده در طول جنگ ایران و عراق است.

هشت تن از کشته‌ شدگان انفجار بمب در دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر ۱۳۶۰ همراه خانواده‌هایشان و نیز پزشک اطفال محمد قریب در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند. همچنین میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فقیه و عارف معروف[۲] و نیز فخرالسادات برقعی از مقتولان قتل‌های زنجیره‌ای ایران[۳] در این آرامستان مدفونند.


این قبرستان از نظر وسعت بسیار بزرگتر از وسعت کنونی بوده اما به مرور زمان و به علت عمر زیاد قبور بخش های دیگر از کاربری قبرستان خارج شده و مجموعه فعلی باقی مانده است، گفتنی است که میدان امام خمینی کنونی نیز جزو قبرستان بوده است.[نیازمند منبع]

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. شیخان قم دومین قبرستان تاریخی جهان اسلام بایگانی‌شده در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)
  2. http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/6433/6655/78624
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۵ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۵ مه ۲۰۱۵.

منابع[ویرایش]