فیل‌مرغ (تیره)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از فیل مرغ)

فیل‌مرغ
محدودهٔ زمانی: کواترنری-تاکنون
فیل‌مرغان، Aepyornithidae
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان

فیل‌مرغان یا پیل‌مرغان یا پرندگان پیل‌سان[۱] (نام علمی: Aepyornithidae) نام یک تیره از رده پرندگان است. فیل‌مرغان از اعضای خانواده منقرض‌شده Aepyornithidae می‌باشند. جثه بسیار بزرگ و عظیمی داشته که قادر به پرواز نبودند و در جزیره ماداگاسکار می‌زیسته‌اند. آنها احتمالاً در زمانی بین قرون ۱۷ و ۱۸ به دلایل نامشخصی منقرض شده‌اند. هرچند محققان به فعالیت‌های بشر در خصوص انقراض آنها مشکوک هستند.

یووال نوح هراری در کتاب انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر، انسان را عامل انقراض مرغ فیلی می‌داند. او در این کتاب آورده‌است: در طی میلیون‌ها سال در جزیره ماداگاسکار مجموعه‌ای بی‌نظیر از حیوانات در آنجا به وجود آمدند. این مجموعه شامل مرغ فیلی (فیل مرغ) (elephant bird)، موجود بی‌پروازی با قامتی سه متری و وزنی در حدود ۵۰۰ کیلو-بزرگترین مرغ جهان- و همچنین لمور (Lemur) عظیم الجثه (حیوانی شبیه به میمون) بود. این دو حیوان همراه با بیشتر حیوانات عظیم الجثه ماداگاسکار، حدود ۱۵۰۰ سال پیش، دقیقاً زمانی که اولین بشر پا به این جزیره گذاشت، ناگهان نابود شدند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. حبیبی، طلعت؛ راعی، محمدمهدی (۱۳۷۳). جانورشناسی عمومی مهره‌داران. مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. ص. ۶۵۱. شابک ۹۶۴-۰۳-۳۴۴۴-۸.
  2. کتاب انسان خردمند - تاریخ مختصر بشر - تألیف یووال نوح هراری - صفحه ۱۱۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]