فیاتا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فیاتا (به انگلیسی: FIATA) (به فرانسوی: "Fédération Internationale des Associations de Transitaires et Assimilés")، (به انگلیسی: "International Federation of Freight Forwarders Associations") و (به آلمانی: "Internationale Föderation der Spediteurorganisationen")، یک سازمان غیردولتی است که در ۳۱ می ۱۹۲۶ (۱۰ خرداد ۱۳۰۵) در شهر وین اتریش تأسیس شد.

فیاتا بزرگترین سازمان غیردولتی (NGO) در زمینه حمل و نقل می‌باشد. این سازمان در تمام دنیا نفوذ دارد.

فیاتا نماینده صنعتی قلمداد می‌شود که حدوداً از ۴۰۰۰۰ شرکت لجستیکی و بارفرابری (فورواردری) که به عنوان معماران حمل و نقل می‌باشند و حدود هشت تا ده میلیون نفر در استخدام آنها در ۱۵۰ کشور مختلف می‌باشد ایجاد شده‌است.

فیاتا نقش مشاوره‌ای برای سازمانهای زیر دارد:

اسناد[ویرایش]

فیاتا اسناد و فرمهای گوناگونی برای ایجاد استاندارد واحدی در بین بارفرابان تمامی دنیا ایجاد کرده‌است. این اسناد به سادگی از یکدیگر قابل تشتخیص می‌باشند و هرکدام رنگ خاص خود را دارند و آرم فیاتا در بالای تمامی این اسناد قابل رویت است.

  1. FCR: گواهی رسید بارفرابران.
  2. FCT: گواهی حمل بارفرابران.
  3. FWR: گواهی تحویل انبار فیاتا.
  4. FBL: بارنامه فیاتا که قابل معامله و چند وجهی می‌باشد.
  5. FWB: راهنامه فیاتا که غیرقابل معامله و چند وجهی می‌باشد.
  6. SDT: اظهارنامه فرستنده مبنی بر حمل کالای خطرناک.
  7. SIC: گواهی وزن در حالت (inter modal)که شامل حمل کانتینری می‌باشد و توسط فرستنده تنظیم می‌شود.
  8. FFI: دستورات فیاتا دربارهٔ بارفرابری

اسناد فیاتا بسیار خوشنام می‌باشند و به عنوان اسناد معتبر و قابل قبول شناخته می‌شوند. این اسناد نقش بسزایی در گذشته برای تسهیل در مروادات بین‌المللی داشته‌اند و در آینده نیز به عنوان ابزاری ارزشمند در خدمت سرویس تجارت جهانی می‌باشند.

فیاتا و اعضایش در ایران[ویرایش]

اعضای فیاتا به دو دسته تقسیم می شوند:

- اعضای تشکلی یا Associate Members شامل سندیکاهای ملی از 77 کشور جهان

- اعضای عادی یا Ordinary Members شامل 1600 عضو غیر سندیکایی از 144 کشور جهان.

در حال حاضر در ایران فیاتا دارای دو عضو تشکلی است.

1- فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران (TLFI): فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در سال 1394 بر اساس بند ک ماده 5 قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مصوب 1369/12/15 و ماده 1و 5 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مصوب 1390/11/16 مجلس شورای اسلامی ایران تأسیس و در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به ثبت رسید. این فدراسیون به عنوان یک تشکل بالا دستی در حوزه کسب و کار، متشکل از اتحادیه ها،کانون ها، انجمن ها و تشکل های کارفرمایی فعال در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین المللی اعم از جاده ای، هوایی، دریایی، بندری، ریلی، مسافربری، هواپیمایی می باشد که در تمامی شقوق حمل و نقل بین المللی فعالیت می نمایند. اسامی تعدادی از این اعضا به شرح ذیل می باشد:

-       انجمن پایانه داران بنادر ایران

-       انجمن شرکت های هواپیمایی ایران

-       انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی مالکان کامیون ایران

-       انجمن صنعت بانکرینگ ایران

-       انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته

-       اتحادیه مالکان کشتی ایران

فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در سال 1399 به عنوان عضو تشکلی فیاتا درآمد.

2- انجمن سراسری شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران: در سال ۱۳۴۸شمسی انجمن[۱] با همت و فعالیت سه شرکت حمل و نقل بین‌المللی ایرانی از تأسیس گردید. درآن زمان شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی ایرانی انگشت شمار بودند و حمل و نقل برون مرزی کالا عمدتاً توسط فورواردرهای خارجی FWR که نمایندگان یا دفاتری در ایران داشتند انجام می‌شد. این تجمع صنفی با نام سندیکا فعالیت خود را شروع کرد و در تاریخ ۲۹/۶/۱۳۵۲ به عضویت سازمان جهانی فیاتا[۲] پذیرفته شد و به موجب اساسنامه، وظیفه هماهنگی و ارتقاء وضعیت و کیفیت کار اعضاء و در عین حال، وظیفه توزیع کارنه تیر را بر عهده داشت.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]