فوتبال گیلیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فینال مسابقات قهرمانی ایرلند در سال ۲۰۰۵

فوتبال گیلیک (به ایرلندی: Peil Ghaelach) نوعی ورزش گروهی است که از بازی‌های توپی سنتی مردم ایرلند محسوب می‌شود و بیشتر در این کشور بازی می‌شود. این بازی به همراه ورزش هورلینگ یکی از پرببیننده‌ترین ورزش‌ها در کشور ایرلند است.[۱] فوتبال گیلیک از نوعی بازی بسیار قدیمی ایرلندی به نام کاید نشأت گرفته‌است و شباهت‌های زیادی به راگبی فوتبال و به ویژه فوتبال استرالیایی دارد. مجموعه قوانین فوتبال گیلیک اولین بار در سال ۱۸۸۶ میلادی به چاپ رسید.

مقررات[ویرایش]

فوتبال گیلیک توسط دو تیم ۱۵ نفری در یک زمین چمن مستطیل شکل به طول ۱۳۰ تا ۱۴۵ متر و عرض ۸۰ تا ۹۵ متر بازی می‌شود[۲].هر مسابقه فوتبال گیلیک ۶۰ دقیقه طول می‌کشد که به دو نیمه ۳۰ دقیقه‌ای تقسیم شده‌اند. البته مسابقات بین‌ایالتی بزرگسالان در دو نیمه ۳۵ دقیقه‌ای و مسابقات زیر دوازده سال در دو نیمه ۲۰ یا ۲۵ دقیقه‌ای برگزار می‌شوند.

فوتبال گیلیک همانند سایر ورزش‌های ایرلندی به‌صورت آماتور برگزار می‌شود و تفسیر قوانین ضد حرفه‌ای‌گری ورزش ایرلند بر عهده اتحادیه بازیکنان گیلیک است.

مسابقات[ویرایش]

نمايی از ورزشگاه كروک پارک ميزبان فينال مسابقات قهرمانی ايرلند در سال ۲۰۰۴

قهرمانی ایرلند مهم‌ترین مسابقات این رشته ورزشی است و هر سال بین ۳۴ تیم برگزار می‌شود؛ ۳۲ تیم از ۳۲ ایالت کشور و دو تیم که از مهاجران ایرلندی مقیم لندن و نیویورک تشکیل شده‌است.

فوتبال گیلیک و سایر انواع فوتبال[ویرایش]

فوتبال گیلیک شباهت‌هایی با تمام انواع راگبی فوتبال و به‌ویژه فوتبال استرالیایی دارد. برخی معتقدند که این دو ورزش ریشه مشترکی دارند. اخیراً مسابقاتی بین بازیکنان فوتبال ایرلندی و فوتبال استرالیایی با تلفیق قوانین هر دو ورزش برگزار می‌شود.

فوتبال گیلیک زنان[ویرایش]

فوتبال گیلیک زنان هم از دهه ۱۹۷۰ محبوبیت زیادی در میان زنان ایرلندی پیدا کرده‌است.

فوتبال گیلیک در خارج از ایرلند[ویرایش]

فوتبال گیلیک توسط مهاجران ایرلندی به سایر کشورها هم راه یافته‌است. علاوه بر لندن و نیویورک دیگر باشگاه‌های فوتبال گیلیک در شهرهای مختلف بریتانیا، آمریکا، کانادا، استرالیا، اروپای قاره‌ای و آسیا در حال فعالیت هستند.

منابع[ویرایش]

  1. http://www.gaa.ie/files/04arstat.pdf بایگانی‌شده در ۲۶ مه ۲۰۰۶ توسط Wayback Machine فایل پی‌دی‌اف تعداد تماشاگران مسابقات ورزشی در ایرلند
  2. BBC SPORT | Northern Ireland | Gaelic Games | Pitch dimensions

پیوند یه بیرون[ویرایش]