فهرست مخترعانی که با اختراع خود کشته شدند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در زیر فهرست نوآورانی آمده‌است که مرگ آن‌ها با پروسه طراحی، تولید یا خود اختراع آن‌ها ربط داشته‌است.

خودرو[ویرایش]

هوانوردی[ویرایش]

فرانز ریشلت که در ۱۹۱۲ چتر نجاتی شبیه به کت ساخت و با آن از روی برج ایفل پرید و کشته شد.
وان هو در حال پرواز با صندلی راکت‌دار.
  • اسماعیل جوهری (در گذشت در ۱۰۰۳ یا ۱۰۱۰ میلادی)، از بام مسجدی در نیشابور با دو بال چوبی به پایین پرید تا پرواز کند که به مرگش منجر شد.
  • ژان فرانسیس پیلاتر د روزیر، او را اولین درگذشته سوانح و حوادث هوایی می‌دانند. در ۱۵ ژوئن ۱۷۸۵ هنگامی که در بالون روزیر به همراه پیر روماین قصد عبور از کانال مانش را داشت کشته شد.
  • اوتو لیلینتال (۱۸۴۸ - ۱۸۹۶)، یک روز پس از پرواز کایت سواری درگذشت.
  • فرنز ریشلت (۱۸۷۹ - ۱۹۱۲)، یک خیاط بود که کت چتر نجات را اختراع کرده بود و برای آزمایشش خود را با آن از برج ایفل به پایین پرتاب کرد که باعث مرگش شد. او گفته بود که ابتدا یک عروسک آزمایشی را با آن امتحان خواهد کرد اما خودش با آن به پایین پرید.
  • آئورل ولایکو (۱۸۸۲ - ۱۹۱۳)، هنگام عبور از کوه‌های کارپات با هواپیمای ساخت خودش، ولایکو ۲ سقوط کرد و کشته شد.
  • هنری اسمولینسکی (درگذشته ۱۹۷۳)، در هنگام آزمایش اولین محصول شرکتی که خود بنیان نهاده بود با عنوان ماشین پرنده ای‌وی‌ای میزار درگذشت. این ماشین را از روی فورد پینتو ساخته بود.
  • مایکل داکر (درگذشته سال ۲۰۰۹ در سن ۵۳ سالگی)، در هنگام آزمایش تاکسی پرنده درگذشت که برای سفر سریع و راحت میان شهرها ساخته بود.
  • مکس والیر (۱۸۹۵ - ۱۹۳۰)، فیزیکدان اتریشی که در انجمن موشک Verein für Raumschiffahrt موفق به ساخت موشک سوخت‌مایع شد. در ۱۷ می ۱۹۳۰ میلادی، موتور موشکی که با الکل کار می‌کرد در محل آزمایشش در برلین منفجر شد که باعث مرگ او شد.
  • وان هو (سده ششم میلادی)، افسری چینی بوده که گفته می‌شود با نشستن بر روی یک صندلی که ۴۷ راکت زیر آن نصب شده بوده می‌خواسته به فضای بیرونی برسد. گفته می‌شود که راکت‌ها منفجر شدند و دیگر هیچکس نه او و نه صندلی را ندید.

صنعت[ویرایش]

دریانوردی[ویرایش]

زیردریایی هانلی، ۱۹۰۲ میلادی.



پزشکی[ویرایش]

  • توماس میدگلی جونیور (۱۸۸۹ - ۱۹۴۴)، شیمی‌دان و مهندس آمریکایی بود که در سن ۵۱ سالگی به فلج اطفال مبتلا شد که او را کاملاً ناتوان ساخت. او سیستم دقیقی از قرقره‌ها و نخ‌ها ساخت که دیگران بتوانند او را به راحتی از روی تخت بلند کنند. او در سن ۶۳ سالگی در این وسیله خود گیر کرد و به علت خفگی ناشی از گیر افتادن در میان نخ‌ها جان باخت. او را به خاطر طراحی افزونه تترااتیل‌سرب به گازوئیل و نیز کلروفلوئوروکربن (سی‌اف‌سی‌ها) می‌شناسند.
  • الکساندر بوگدانوف (۲۲ آگوست ۱۸۷۳ - ۷ آوریل ۱۹۲۸)، پزشک، فیلسوف، علمی‌تخیلی‌نویس و انقلابی بلاروسی بود که آزمایش‌های تزریق خون را برای رسیدن به جوانی دوباره یا عمر طولانی شروع کرد. او پس از گرفتن خون یک دانشجوی مبتلا به مالاریا و سل، احتمالا به علت عدم سازگاری گروه خون درگذشت.
  • جیم فیکس (۱۹۳۲ - ۱۹۸۴)، نویسنده‌ی، کتاب کامل دو (به انگلیسی: The Complete Book of Running) بود که در آن به فواید دو در تناسب اندام می‌پرداخت و پرفروش‌ترین کتاب سال ۱۹۷۷ در ایالات متحده بود. فیکس در ۲۰ جولای ۱۹۸۴ در سن ۵۲ سالگی بر اثر سکته قلبی پس از دوندگی درگذشت.

فیزیک[ویرایش]

سرگرمی[ویرایش]

  • کارل سوکک (۱۹ آوریل ۱۹۴۷ - ۲۰ ژانویه ۱۹۸۵)، شعبده‌باز کانادایی بود که بشکه جاذب ضربه را اختراع کرد و در هنگام نمایش با آن از روی سقف رلیانت استرودوم به پایین پرید که منجر به مرگش شد.

مجازات[ویرایش]

فالاریس دستور می‌دهد تا برای آزمایش گاو برنزی، پریلوس آتنی را در آن بیندازند.

راه‌آهن[ویرایش]

  • والرین آرباکوفسکی (۱۸۹۵ - ۱۹۲۱)، آئروواگن را ساخت که خودروی ریلی پرسرعتی بود که با موتور هواپیما و پروانه و به منظور جابجایی سربازان شوروی ساخته شده‌بود. در ۲۴ جولای ۱۹۲۱، گروهی به سرپرستی فیودور سرگیف برای آزمایش آئروواگون با آن از موسکو به تولا رفتند. همه چیز به خوبی پیش رفت اما در هنگام بازگشت،‌ آئروواگون از ریل به پایین افتاد و همه سرنشینان آن از جمله آرباکوفسکی ۲۵ ساله کشته شدند.
  • جرج جکسون چرچ‌وارد (۱۸۵۷ - ۱۹۳۳)، مدیر پیشین مهندسی مکانیک شرکت راه‌آهن بزرگ غرب، با قطاری تصادف کرد که با لوکوموتیو کلاس کستل GWR کشیده می‌شد. این لوکوموتیو را چارلز کولت بر اساس طرح‌های چرچ‌وارد ساخت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • جوایز داروین - به افرادی اعطا می‌شود که با مرگ خود، خود را از مسیر تکامل انسان‌ها خارج می‌کنند و بدین ترتیب به مرغوبیت ژن انسان‌ها در طی فرایند تکامل کمک می‌کنند.

منابع[ویرایش]