فلاورجان

مختصات: ۳۲°۳۳′۲۷″شمالی ۵۱°۳۰′۳۶″شرقی / ۳۲٫۵۵۷۴۴۹۵۴°شمالی ۵۱٫۵۱۰۰۲۱۵۸°شرقی / 32.55744954; 51.51002158
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
منطقه فلاورجان دارای باغ رستوران و باغ تالارهای فراوان است.
فلاورجان
شهر ساحلی فلاورجان
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانفلاورجان
بخشمرکزی
نام(های) پیشینپُلوَرگُون یا پُل وَرگان
مردم
جمعیت۶۱،۴۳۷ نفر (۱۴۰۰)
رشد جمعیتتصاعدی بسیار بالا
تراکم جمعیت۴۵ نفر نفر بر کیلومتر مربع
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۶۱۲
میانگین دمای سالانه۱۸
میانگین بارش سالانه۷۰۰
روزهای یخبندان سالانهزمستان
اطلاعات شهری
شهردارمحمدعلی عزیزی[۱]
تأسیس شهرداری۱۳۴۵
وبگاه
شناسهٔ ملی خودروایران۴۳ی و ۲۳ه و ۶۷ص
کد آماری۱۴۱۹
فلاورجان بر ایران واقع شده‌است
فلاورجان
روی نقشه ایران
۳۲°۳۳′۲۷″شمالی ۵۱°۳۰′۳۶″شرقی / ۳۲٫۵۵۷۴۴۹۵۴°شمالی ۵۱٫۵۱۰۰۲۱۵۸°شرقی / 32.55744954; 51.51002158

فَلاوَرجان شهر ساحلی زاینده‌رود [۲]، مرکز شهرستان فلاورجان در استان اصفهان است که شهر فلاورجان در فاصله ۸ کیلومتری از شهر اصفهان قرار دارد. فلاورجان یکی از شهرهای پرجمعیت استان اصفهان است و دارای باغ رستوران های فراوان و مجموعه ویلایی های متنوع است.نام قدیم فلاورجان ، «پُل‌وَرگان» است که دلیل این نام‌گذاری، وجود پل تاریخی وَرگان در مرکز شهرستان است.[۳]

برنامه توسعه اصفهان بزرگ با الحاق فلاورجان[ویرایش]

اهداف برنامه:

۱.تقسیم عادلانه بودجه شهرسازی

۲.کاهش تبعیض و محرومیت زدایی

این برنامه برای خوراسگان و قهجاورستان انجام شد و برای شهرابریشم، خمینی‌شهر ، درچه و فلاورجان در حال انجام است.[۴]

بر اساس این طرح الحاق سه شهرستان فلاورجان و خمینی‌شهر و شاهین‌شهر به شهرداری مرکزی اصفهان صورت می‌گیرد، این برنامه با عنوان چشم انداز اصفهان بزرگ در حال انجام است و شوراهای شهرهای ابریشم ، فلاورجان، درچه ،خمینی‌شهر و شاهین‌شهر پیگیر جدی موضوع هستند.

نماینده مردم خمینی‌شهر درمجلس تصریح کرد: همه ی زیرساخت‌ها در این راستا درحال آماده سازی است قطار شهری و مترو از جمله این زیرساخت‌ها هستند که اصفهان را از طریق راه‌های ارتباطی به این شهرستان‌ها متصل می‌کند.[۵]

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

شهر فلاورجان از سمت شرق متصل به شهر کلیشاد و سودرجان و از سمت شمال به شهر زازران و بلوار آتشگاه مسیر اصفهان-خمینی شهر-نجف آباد و از سمت غرب متصل به شهر قهدریجان و از سمت جنوب متصل به رودخانه زاینده رود و اتوبان ذوب آهن اصفهان می باشد.

شهر فلاورجان در طول و عرض جغرافیایی ۳۲٫۵۵۵۰۹۲, ۵۱٫۵۱۰۵۲۵ و فاصله ۴۴۲ کیلومتری استان تهران واقع شده‌است.

رستوران های فلاورجان[ویرایش]

در سفر به شهر ساحلی فلاورجان که دارای باغ رستوران های متعدد وفراوانی وجود دارد ،از رستوران های فلاورجان می توان رستوران مهران، رستوران برکت، رستوران نارنج، باغ رستوران سنتی دور همی و … را نام برد.

گردشگری[ویرایش]

شهر فلاورجان دارای مجموعه باغ های فراوان و باغ ویلا ها و خانه باغ است که هر هفته عده بسیار زیادی از اصفهان و سایر شهر ها به این مجموعه باغ ها می آیند و تفریح می‌کنند.

شهرستان فلاورجان به دلیل مجاورتی که با رودخانه زاینده رود دارد، از قدیم‌الایام گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کرده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. https://www.imna.ir/news/668225
  2. «نیوزفلاورجان،فلاورجان نیوز | نیوز فلاورجان ،فلاورجان نیوز"کانال خبری فلاورجان"newsfalavarjan.ir پایگاه خبری شهرستان فلاورجان ،جدیدترین خبرهای شهرستان فلاورجان , شهر ابریشم ، شهر ایمانشهر،شهر بهاران شهر ،شهر پیر بکران ،شهر زازران ،شهر فلاورجان ،شهر قهدریجان آخرین اخبار شهرستان فلاورجان را در این سایت کانال خبری شهرستان فلاورجان دنبال کنید. پنج اسفندماه روز شهرستان فلاورجان -هفته فرهنگی شهرستان فلاورجان -اخبار شهرستان فلاورجان نیوزفلاورجان،فلاورجان نیوز ،شهرستان فلاورجان». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۱.
  3. «افزایش ۱۲۰درصدی اعتبارات شهرستان فلاورجان/کسب رتبه سوم استان درجذب اعتبارات اشتغال · پایگاه خبری اصفهان غرب، استان اصفهان آخرین اخبار سیاسی، اقتصادی، ورزشی، هنری، فرهنگی و علمی شهرستان غرب استان اصفهان. اصفهان غرب». پایگاه خبری اصفهان غرب، استان اصفهان آخرین اخبار سیاسی، اقتصادی، ورزشی، هنری، فرهنگی و علمی شهرستان غرب استان اصفهان. اصفهان غرب. ۲۱ مرداد ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹.[پیوند مرده]
  4. «الحاق 3 شهرستان به اصفهان از طریق نمایندگان مردم در شوراها پیگیری شود - تسنیم». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۷.
  5. «ضرورت الحاق درچه به اصفهان/ تبدیل ۷۰هکتار زمین مسکونی به کشاورزی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۵-۰۲-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۲۷.
  • اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳خ.