فرانک لوکاس (فروشنده مواد مخدر)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرانک لوکاس
زادهٔ۹ سپتامبر ۱۹۳۰ ‏(۹۳ سال)
لا گرینج، کارولینای شمالی
درگذشت۳۰ می ۲۰۱۹
پیشهقاچاقچی پیشین مواد مخدر
محکومیت۱۹۷۶; محکوم به ۷۰ سال[۱] اما پس از ۱۵ سال حبس در سال ۱۹٨۱ آزاد شد.[۲] دوباره در ۱۹۸۴ محکوم شد[۲] پس از یک دوره ۷ ساله در سال ۱۹۹۱ آزاد شد.[۳]
اتهام(های) جناییقاچاق مواد مخدر

فرانک لوکاس (به انگلیسی: Frank Lucas) (زاده ۹ سپتامبر ۱۹۳۰ - درگذشته ۳۰ مه ۲۰۱۹)، فروشنده و توزیع کننده سابق شناخته شده آمریکایی هروئین است که در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی در راس شبکه‌ای اقدام به توزیع گسترده هروئین در محله هارلم و نقاط دیگر نیویورک می‌کرد.

او به ویژه برای حذف واسطه‌ها در تجارت مواد مخدر و خرید هروئین به‌طور مستقیم از منبع خود در آسیا (تایلند) و ایتالیا که به مثلث طلایی معروف بود، شناخته شده گردید. لوکاس بخشی عمده‌ای از قاچاق هروئین از آسیا را با استفاده از تابوت از سربازان کشته شده آمریکا در جنگ ویتنام انجام می‌داد.

اقدامات او در توزیع هروئین مرغوب، سبب اعتیاد شمار زیادی از نوجوانان، جوانان و حتی کودکان نیویورک به این ماده مخدر گردید که موجبات خشم عمومی و پلیس را فراهم آورد.

لوکاس در دستگیری اول به دلیل کشته شدن شاهدان، بیگناه شناخته شد ولی در دستگیری بعدی به حبس ابد محکوم گردید که به دلیل همکاری با (اف، بی آی) پس از ۵ سال آزاد شد. وی پس از مدتی ازنو به دلیل فروش مواد مخدر دستگیر و به تحمل ۷ سال زندان محکوم شد.

فیلم پرفروش گانگستر آمریکایی بر اساس زندگی وی ساخته شده که لوکاس از فروش این فیلم، هشتصد هزار دلار دریافت نموده است.

وی در اواخر عمرش بر اثر سکته فلج شده و بر روی صندلی چرخ دار زندگی می‌کرد.

منابع[ویرایش]

  1. "U.S. Jury Convicts Heroin Informant". The New York Times. August 25, 1984. Retrieved 2008-04-09.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Drug Dealer Gets New Prison Term". The New York Times. September 11, 1984. Retrieved 2008-04-09.
  3. Janelle Oswald (2007-12-09). "The Real American Gangster". voice-online. Archived from the original on 15 May 2011. Retrieved 2008-03-08. She spent five years in prison for aiding her husband's narcotic smuggling trade. Having to get used to the public life again after living like a 'ghost' since her release, the making of her partner's life on the big screen has brought back many memories, some good and some bad.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Frank Lucas (drug dealer)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.