علی همدانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

علی همدانی (زادهٔ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۶۴ در تهران) خبرنگار و مجری ایرانی بریتانیایی بخش جهانی بی‌بی‌سی، کارشناس و مدرس رسانه و دامپزشک است. او چندین بار نامزد دریافت چندین جایزه بین‌المللی خبرنگاری از جمله One world media awards شده است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

علی همدانی تحصیلات خود را در رشته دکتری دامپزشکی در خرداد ۱۳۸۸ در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به پایان برد. او کار روزنامه‌نگاری را از پایان سال ۱۳۸۵ خورشیدی، با اجرا و تهیه گزارش‌های رادیویی از فرهنگ روز و سبک زندگی جوانان در ایران برای برنامه‌های زیگزاگ و روز هفتم بخش فارسی رادیوی بی‌بی‌سی و با نام مستعار «زیگعلی» آغاز کرد. شهرت اولیه وی مدیون تهیه گزارش‌ها و گفتگوها با هنرمندان زیرزمینی و تمرکز بر هنر خیابان محور و فرهنگ موازی است. از جمله سروش هیچکس، رضا پیشرو، حسین تهی و امیر تتلو برای نخستین بار توسط علی همدانی در رسانه‌ها معرفی شدند.

خبرگزاری فارس و چند رسانه دولتی دیگر در ایران، وی را عامل مطرح شدن بسیاری از خوانندگان زیرزمینی ایران، معرفی کردند. علی همدانی در سال ۱۳۸۸ برای ادامه فعالیت‌های روزنامه‌نگاری به بریتانیا رفت و کار در بخش فارسی بی‌بی‌سی را با پیوستن به تلویزیون بی‌بی‌سی پی گرفت. علی همدانی در طول دوران فعالیت با گزارش‌های جسورانه دربارهٔ واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی گفته نشده ایران و پوشش خبری موضوعات حساس، بارها جنجال آفرید. او نخستین خبرنگار ایرانی است که وضعیت اسفبار دگرباشان ایرانی را در زمان کار در داخل ایران برای رسانه‌های بین‌المللی گزارش کرد و پس از خروج از ایران بارها به بحث و گزارش وضعیت دگرباشان ایرانی در داخل و خارج از ایران پرداخت.

او جزو معدود خبرنگاران ایرانی خارج از کشور است که موفق شده با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفتگوی خبری انجام دهد. گفتگوهای او با چهره‌های بین‌المللی سیاسیت، حقوق بشر، فرهنگ و هنر نیز خبرساز بوده است. علی همدانی خبرنگار ایرانی است که پس از آزادی آنگ سان سوچی، رهبر دمکراسی خواهی برمه و برنده جایزه صلح نوبل از حصر خانگی، در سال ۲۰۱۱ میلادی، با او گفتگوی تلویزیونی انجام داد. خانم سوچی در این گفتگو به حصر خانگی موسوی و کروبی هم اشاره کرد. او گفتگوهای متعددی با شخصیت‌های هنری، فرهنگی و سیاسی ایران داشته است.

رادیو و تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی[ویرایش]

علی همدانی کار خود را با برنامه زیگزاگ رادیوی فارسی بی‌بی‌سی آغاز کرد. او اجرای تلویزیونی خود را در برنامه‌های نوبت شما و امروزی‌ها انجام داد و سپس به بخش خبر تلویزیون بی‌بی‌سی پیوست. از سال ۱۳۹۱ او از مجریان دایمی برنامه چشم‌انداز بامدادی بی‌بی‌سی است. از زمان پیوستن او به رادیوی بی‌بی‌سی این رسانه دستخوش تحولات عمده‌ای شده است. با همکاری نزدیک او، از خرداد ۱۳۹۴ رادیوی دیداری بی‌بی‌سی فارسی افتتاح شد و به شمار مخاطبان آن افزوده شد. این برنامه رادیو تلویزیونی، نقش پررنگی در پوشش تحولات ایران بر عهده داشته است از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای در بهمن ۱۳۹۴، این برنامه رادیویی را متهم کرد که قصد دارد بر انتخابات مجلس ایران اثر بگذارد. برنامه‌های گوناگون رادیو و تلویزیونی وی از جمله مستندهایش، همواره با استقبال مخاطبان همراه بوده و در مواردی خبرساز بوده است. آثار وی بارها در مطبوعات جهان، از جمله روزنامه اسراییلی هاآرتص، روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت و بسیاری دیگر از رسانه‌‌های بین‌المللی بازتاب داشته‌اند.

کار در افغانستان[ویرایش]

سفرهای مکرر علی همدانی به افغانستان از سال ۱۳۹۲ و در همکاری با سرویس جهانی بی‌بی‌سی و یونیسف آغاز شد. او سفرنامه‌هایش را وبلاگ کابل من منتشر می‌کند و از جمله افغانستان را میهن دوم خویش می‌نامد. سفرهای علی همدانی به افغانستان، برای آموزش خبرنگاران جوان افغان و رسانه‌های محلی در سراسر کشور است.

جنجال‌ها[ویرایش]

در جریان حمله رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران به کارمندان رسانه‌های بین‌المللی فارسی زبان، علی همدانی از جانب رسانه‌های حکومتی متهم به رابطه نامتعارف با همکاران خود شد. رسانه‌های حکومتی از جمله صدا و سیما، خبرگزاری فارس و روزنامه وطن امروز، کارمندان مرد بخش فارسی بی‌بی‌سی را متهم کردند تا به همکاران زن خود تعرض کردند و در این میان نام علی همدانی در کنار سایر مدیران و خبرنگاران این رسانه از جمله صادق صبا، پونه قدوسی، نفیسه کوهنورد و فرن تقی‌زاده آورده شد. علی همدانی با انتشار نامه سرگشاده‌ای که در رسانه‌های ایران هم منتشر شد همه این ادعاها را تکذیب کرد. گفتگوهای او با مقامات جمهوری اسلامی، نیروهای بسیج، خوانندگان زیر زمینی ایران و نیز مستندهای او دربارهٔ دگرباشان ایرانی همواره با جنجال و هیاهوی رسانه‌ای همراه بوده است. وی از جمله خبرنگارانی بود که در تابستان ۱۳۹۶ و به دنبال حکم دادسرای شهید مقدسی مستقر در اوین، به دلیل کار برای بخش فارسی بی‌بی‌سی، ممنوع‌المعامله شد.

در زمستان ۱۳۹۵ و به دنبال فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، وی از جمله خبرنگارانی بود که چند ساعت بعد از صدور فرمان، عازم آمریکا شد. علی همدانی در فرودگاه شیکاگو برای چند ساعتی متوقف شد و خبر برخورد پلیس اداره مهاجرت ایالات متحده آمریکا با او به عنوان خبرنگار بریتانیایی ایرانی برای چندین روز در صدر خبرهای بین‌المللی قرار داشت.

دستگیری[ویرایش]

علی همدانی در آبان ۱۳۸۷ و پس از دو سال فعالیت برای رسانه‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی در ایران، توسط وزارت اطلاعات احضار شد. او در توصیف بازجویی‌های خود نوشته[۱] که مأموران وزارت اطلاعات او را به هتل استقلال در شمال تهران احضار کردند و با نشان دادن حکم دادگاه انقلاب او را به اتهام جاسوسی برای سفارت بریتانیا در تهران بازداشت کردند. او پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ و در سایه فشارهای حکومت ایران از ایران خارج شد و کارش را در دفتر بی‌بی‌سی در لندن پی گرفت.

فیلم‌ها و مستندهای رادیویی[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

رعنا رحیم‌پور

منابع[ویرایش]

[۱]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «کی هستم؟ | من و کارم». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ فوریه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۲.