عطا صفرپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عطاالله صفرپور
زاده۲۴ تیر ۱۳۲۴
درگذشته۱۰ شهریور ۱۳۹۷ (۷۳ سال)
سال‌های فعالیت۱۳۳۲ تا ۱۳۹۷

عطاءاله صفرپور (زاده ۲۴ تیر ۱۳۲۴ – درگذشته ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ در گرگان) بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، سینما و و رادیو و تلویزیون بود.

آخرین اثر وی را می‌توان سریال گلشیفته به کارگردانی بهروز شعیبی قلمداد کرد.

زندگی[ویرایش]

وی در سال ۱۳۲۴ در شهر گرگان متولد شد و از سال ۱۳۳۲ با اجرای نمایش سرباز عیالوار وارد عرصه بازیگری تئاتر گردید که این روند تا به امروز نیز ادامه دارد و حاصل آن اجرای بیش از ۵۰ نمایش تئاتر حرفه‌ای بوده‌است. گرایش اصلی وی در تئاتر، نمایش سنتی (روحوضی) بوده آنچنان که می‌توان از او به عنوان یکی از برجسته‌ترین سیاه بازان ایران در سالهای اخیر نام برد.

عطا صفرپور در نمایش اتللو

وی از سال ۱۳۴۶ به عنوان بازیگر وارد رادیو گرگان شد و سپس به عنوان نویسنده و کارگردان نیز فعالیت نمود. همچنین نامبرده همکاری‌هایی با رادیو تهران، رادیو جوان، و رادیو فرهنگ داشته‌است از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به ساخت بیش از ۵۰ میان پرده تلویزیونی آموزشی ترویجی کشاورزی و بیش از ۳۰ میان پرده اجتماعی و ساخت دو فیلم بلند تلویزیونی اشاره کرد.

معروف‌ترین نقش وی، نقش مُرده‌شور در سریال پایتخت ۴ بود.

وی در ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ چشم از جهان فروبست و در امامزاده عبدالله گرگان به خاک سپرده شد.[۱]

بازیگری در فیلم[ویرایش]

حضور در جشنواره‌ها[ویرایش]

کتاب شناسی[ویرایش]

  • دونمایشنامه (یازر یا سر و اتللو)-تاریخ انتشار ۱۳۹۵
  • نمایشنامه رادیویی "ماجراهای آقای گرفتار"- تاریخ انتشار 1398-شابک 3-0337-02-622-978
  • من هم دلم گریه می خواست (مروری بر زندگی هنر مند فقید عطاءاله صفرپور و نمایش روحوضی در جبهه های جنگ تحمیلی)- نوشته حجت شاه محمدی- تاریخ انتشار 1400- شابک 9-3506-03-600-978

منابع[ویرایش]

ویژه نامه پنجمین دوره جشنواره نمایشهای سنتی، آیینی (بخش زندگی یک سیاه باز)

  1. مستند《سیاه روسپید》ساخته مهدی رئیسی در سال ۱۴۰۱ درباره این هنرمند تولید شده است. زندگینامه عطاالله صفرپور بایگانی‌شده در ۲۸ مه ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine ساجد نیوز

پیوند به بیرون[ویرایش]

وبگاه ایران تئاتر