عبدالله مهتدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
عبدالله مهتدی
دبیرکل
دبیرکل حزب کومله کردستان ایران
اطلاعات شخصی
زاده
عبدالله مهتدی

۱۳۲۸
بوکان، ایران
حزب سیاسیحزب کومله کردستان ایران
همسر(ان)ناهید بهمنی
فرزنداندیلان و دیانا
خویشاوندانصلاح الدین مهتدی
محمد مهتدی
عمر مهتدی
تحصیلاتدکتری اقتصاد

عبدالله مهتدی (زادهٔ ۱۳۲۸ بوکان در استان آذربایجان غربی) فعال سیاسی کُرد ایرانی و یکی از بنیانگذاران حزب کومله انقلابی زحمتکشان کردستان ایران است. او تحصیلات خود را در تهران انجام داده‌است و قبل از انقلاب ۱۳۵۷ نیز به دلیل فعالیت‌های سیاسی در زندان‌های پهلوی به‌سر می‌برد. خانوادهٔ مهتدی از طبقهٔ خان‌زادگان بوکان و ایل دهبُکری به‌شمار می‌روند.

عبدالله مهتدی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۲ دبیرکل کومله و از ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ دبیرکل حزب کمونیست ایران بوده‌است. مهتدی هم‌اکنون دبیرکل حزب کومله کردستان ایران است.

زندگی[ویرایش]

عبدالله مهتدی فرزند حاج رحمان‌آقا مهتدی از وزرای جمهوری مهاباد است که در سال ۱۳۲۸ در شهر بوکان از توابع استان آذربایجان غربی و در خانوادهٔ فرهنگی و سیاستمدار به‌دنیا آمد. در گذشته خاندان مهتدی و ایلخانی‌زاده، از خان‌های قدرتمند در جنوب استان آذربایجان غربی موسوم به مُکریان به‌شمار می‌رفتند. این خاندان از مخالفان جمهوری مهاباد و ارتباط نزدیکی با حکومت پهلوی داشتند.[۱]

عبدالله مهتدی تحصیلات خود را درتهران سپری کرد و در جریان مبارزات مخفی علیه حکومت پهلوی به زندان افتاد و سال‌ها در زندان‌های پهلوی زیر فشار بود، در سال ۱۳۴۸ شمسی با تعدادی از دانشجویان کُرد مانند فؤاد مصطفی سلطانی، محمدحسین کریمی حزب کومله را تأسیس کردند. پس از کشته شدن فؤاد مصطفی سلطانی در سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۲ عبدالله مهتدی به‌عنوان رهبر کومله انتخاب شد و پس از تأسیس حزب کمونیست ایران توسط کومله با گروهی از کمونیست‌های ایرانی به نام سهند و جمعی افراد منفرد دیگر عبدالله مهتدی سمت دبیر کلی حزب کمونیست ایران را بر عهده گرفت و نام کومله هم به سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله) تغییر یافت.[۲]

پس از کنگره هشتم کومله بحثی انتقادی از عبدالله مهتدی و همفکرانش در مورد شکست تجربه حزب کمونست ایران و لازمه القای آن به میان آمد که صفوف کومله را به دو جریان تبدیل کرد که بخش اکثریت اعضا و همچنین اکثریت رهبران و کادرهای شناخته شده کومله در کردستان ایران با او همفکر بودند.

در سال ۲۰۰۰ میلادی عبدالله مهتدی همراه بخش اعظم کادرها و اعضای کومله از حزب کمونیست ایران انشعاب کرده و در طی برگزاری کنفرانس بازسازی کومه‌له، کومله را مستقل از حرب کمونیست ایران بازسازی کرده و همان نام اولیه کومله در بدو تأسیس (سازمان انقلابی زحمتکشان کردستان ایران) را برای خود اختیار برگزیدند. این حزب یکی از احزاب تأثیرگذار کردستان ایران است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

[۳]

منابع[ویرایش]

  1. «خبرگزاری فارس - مزدور بی‌بی‌سی در توهم رهبری کردستان/ بازخوانی بخشی از جنایات عبدالله مهتدی». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۲-۱۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۰۱.
  2. Behnegarsoft.com (۲۰۲۲-۱۲-۰۵). «حقوق‌بگیر بی‌بی‌سی فارسی، در قامت سرکرده یک مافیا! | تاریخ معاصر». تاریخ معاصر | پژوهشکده تاریخ معاصر. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۰۱.
  3. «سایت رسمی کومه له ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۱۷.