طراحی صحنه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از طراح صحنه)
نگاره‌ای از طراحی صحنه توسط شارل-آنتوان کامبون برای پردهٔ ۳ از صحنهٔ سوم اُپِرای رابرت بروس (en) اثر مشترک جواکینو روسینی و لویی نیدرمایر. این اُپِرا نخستین‌بار در ۳۰ دسامبر ۱۸۴۶ میلادی توسط اپرای پاریس در سال لو پلتی (en) اجرا شد.
طراحی صحنهٔ پردهٔ ۳ از اُپِرای باله راهبه‌ها توسط پیر-لوک-شارل سیسری (en). این اُپِرا نخستین‌بار در ۲۲ نوامبر ۱۸۳۱ میلادی در اپرای پاریس و توسط شرکت بالهٔ اپرای پاریس اجرا شد.

آرایه‌گری[۱] یا طراحی صحنه در زبانزد و اصطلاح نمایشنامه و سینما، فن آراستن و تزیین صحنه نمایش یا صحنهٔ بازی در سینما است.[۲] اگرچه در میان عامه به نادرست گاهی این واژه به جای دکور و به منظور بیان چگونگی چیدمان و آرایش وسایل در خانه به کار می‌رود. دکوراسیون به اجزا و کالایی گفته می‌شود که باعث زیبایی محل مورد نظر می‌شود. در ایران طراح صحنه عمدتاً به شخصی گفته می‌شود که وظیفه انتخاب لوکیشن و انتخاب وسایل مورد نیاز فیلم آکسسوار و چیدمان آن‌ها در صحنه را بر عهده دارد.

در دکوراسیون داخلی به عنوان مثال برای خانه می‌توان از وسایلی مثل تابلوفرش یا هر کالای دیگری که به زیبایی محل کمک کند، استفاده کرد. هنر دکوراسیون کار سخت و حرفه‌ای است که امروزه در دانشگاه‌ها به عنوان یک شغل تدریس و آموزش داده می‌شود.

مدیر صحنه[ویرایش]

او کسی است که بر تمام مراحل آماده شدن صحنه و لباس‌ها نظارت می‌کند و اطلاعات لازم را در اختیار دست اندرکاران این بخش‌ها، قرار می‌دهد.

طراح دکور[ویرایش]

در فیلم‌هایی که به دکور نیاز دارند، فردی به نام طراح دکور، به کار گرفته می‌شود؛او با توجه به آنچه طراح صحنه می‌خواهد و ویژگی‌هایی که او در اختیارش می‌گذارد، دکور را طراحی کرده و تصاویری با زوایای مختلف از طرح مورد نظر خود، تهیه می‌کند و حتی در فیلم‌هایی با دکورهای عظیم، ماکتی از دکورها تهیه می‌کند و ارائه می‌دهد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «آرایه‌گری» مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
  2. فرهنگ واژهٔ دهخدا