تجر (سامن)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از طجرسامن)
طجر
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانملایر
بخشبخش سامن
دهستانسامن
مردم
جمعیت۷۶۸ نفر
اطلاعات روستایی
ره‌آوردعسل آلو بخارا انگور گردو
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۱

طجر، روستایی از توابع بخش سامن شهرستان ملایر در استان همدان ایران است .

بناهای تاریخی[ویرایش]

تپه خون کافران یا (ریش کافران) در این روستا قرار دارد. این تپه در سال ۱۳۸۱خ به عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ثبت ۳۰۳۷ به ثبت رسیده‌است. امامزاده ابراهیم طجر سامن نیز یکی دیگر از این بناهای تاریخی است که بسیار زیبا و در جایی خوش آب و هوا قرار دارد .

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سامن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۷۶۸ نفر (۲۴۶خانوار) بوده‌است.[۱]

موقعیت[ویرایش]

این روستا در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و ۵ کیلومتری غربی راه ملایر به بروجرد واقع شده‌است. این روستا دارای یک امامزاده می‌باشد به نام امامزاده ابراهیم که وجود این امامزاده در این روستا خود باعث شده‌است که در مناسبت‌های مذهبی از سراسر شهرستان مردم به این روستا بروند و از این رو روستای طجر را از سایر روستاهای اطراف متمایز گردانند.

فعالیت[ویرایش]

مردم این روستا عموماً به شغل‌هایی همچون مرغداری، زنبورداری، کشاورزی و نقاشی ساختمان گرایش دارند. تعداد مرغداری‌های این روستا به حدی زیاد بوده که این روستا را از این نظر در استان بی‌همتا گردانده‌است.

محصولات[ویرایش]

محصولات عمده کشاورزی این روستا عبارتند از عسل، آلو بخارا، گردو، بادام و …

آب و هوا[ویرایش]

تجر در دشت قرار دارد و آب و هوای آن در تابستانها خنک و زمستانها سرد است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۲۹.
  2. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  • کلکی، بیژن. «عسل‌گیری در تجر»، مجله هنر و مردم، دوره۳، ش ۲۸ (بهمن ۴۳)
  • مهندس مهران اولیایی