طبقه هساث

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طبقهٔ حساس
پوستر فیلم
کارگردانکمال تبریزی
تهیه‌کنندهجواد نوروزبیگی
نویسندهپیمان قاسم‌خانی
(بر اساس طرحی از:
سیروس همتی)
بازیگرانرضا عطاران
محمدرضا فروتن
پانته‌آ بهرام
بهاره رهنما
پیمان قاسم‌خانی
هوتن شکیبا
بهرام ابراهیمی
رضا بهبودی
حمید جانانه
سوگل قلاتیان
محمد بحرانی
بهادر مالکی
کاظم سیاحی
عرفان ناصری
نادر فلاح
شبیر پرستار
آزاده صمدی
فیلم‌بردارعلی تبریزی
تاریخ‌های انتشار
۱۵ اسفند ۱۳۹۲[۱]
مدت زمان
۹۰ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

طبقهٔ هساث یا طبقهٔ حساس[۲][۳] فیلمی کمدی به کارگردانی کمال تبریزی و محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و فیلمنامه‌نویسی پیمان قاسم‌خانی است.

رضا عطاران برای این فیلم سیمرغ بلورین نقش اول مرد را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.[۴]

اکران این فیلم از تاریخ ۱۵ اسفند ۹۲ آغاز شد و تا ۱۰ فروردین ۹۳ بدون هیچ تبلیغاتی در تلویزیون توانست به فروش یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون تومان در تهران دست یابد.[۵] تا پایان فروردین ۹۳ فروش به رقم قابل توجه ۴ میلیارد تومان رسید. اگرچه این فیلم توسط هشتاد سینما اکران شد، تعدادی از سینماهای دیگر نیز خواستار روی پرده بردن آن شدند.[۵]

خلاصه داستان[ویرایش]

آقای کمالی (رضا عطاران) که مردی متعصب و به ظاهر متدین است، بعد از مرگ همسرش، او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند. سپس برای تقویت روحیه به سفر چین می‌رود اما پس از بازگشت می‌فهمد که فروشندهٔ قبر کلاه‌بردار بوده طبقهٔ دیگر را که متعلق به آقای کمالی بوده‌است به دیگری فروخته؛ و حالا مردی غریبه در کنار همسرش دفن شده‌است.

بازیگران[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

سی و دومین جشنواره فیلم فجر (سودای سیمرغ)
قسمت نامزد نتیجه جایزه
بهترین بازیگر نقش اول مرد رضا عطاران برنده سیمرغ بلورین
بهترین فیلمنامه پیمان قاسم خانی نامزدشده سیمرغ بلورین
بهترین موسیقی متن پیمان یزدانیان نامزدشده سیمرغ بلورین
بهترین جلوه‌های ویژه بصری بهنام خاکسار نامزدشده سیمرغ بلورین

دیدگاه[ویرایش]

  • محمدجواد فاضل لنکرانی: «این فیلم را به پیشنهاد و اصرار یکی از دوستانمان دیدم و بعد از تماشای این فیلم تا صبح از ناراحتی خوابم نبرد. این فیلم بهشت، جهنم، برزخ و قیامت را به استهزاء کشیده و برخی مسائل نیز از جمله غیرت را به تمسخر گرفته‌است. به سازنده این فیلم در خصوص ساخت فیلم مارمولک نیز تذکر داده بودم اما تبریزی عنوان کرد من این فیلم را به نیت خدمت ساختم.»[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «طبقه حساس» هم میلیاردی شد خبرگزاری فردا
  2. ««پوستر فیلم»». www.sourehcinema.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۳.
  3. «تازه اکران / معرفی فیلم «طبقه هساث» (طبقه حساس) + عکس‌های فیلم و پشت صحنه و پوستر». www.salamcinama.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۳.
  4. «سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره سی و دوم فیلم فجر در دستان عطاران - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency». www.mehrnews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۳.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Entekhab.ir، پایگاه خبری تحلیلی انتخاب | (۱۱ فروردین ۱۳۹۳). «فروش فیلم "طبقه حساس" از "معراجی ها" سبقت گرفت». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۳.
  6. عصر، ایران (۱۳۹۳-۰۸-۳۰). ««فاضل لنکرانی: بعد از تماشای «طبقه حساس» تا صبح خوابم نبرد»». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۲۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]