صوفیان (کلاله)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صوفیان (کلاله)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگلستان
شهرستانکلاله
بخشبخش مرکزی
دهستانتمران
مردم
جمعیت۱۶۰۸ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۲۱۹۵۲

صوفیان (کلاله)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کلاله در استان گلستان ایران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان تمران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۴۶۸ نفر (۲۶۷خانوار) بوده‌است. روستای صوفیان کلاله با دشتهای وسیع و رؤیایی، پایتخت اسب اصیل و زیبای ترکمن است و تمام ساکنانش با اسب و اسب‌داری خو گرفته‌اند.

در این روستای باصفا و کوچک که هم‌اکنون بالای ۱۶۰۰ نفر جمعیت دارد، بیش از ۲۰۰ راس اسب اصیل ترکمن شناسایی شده‌است، گونه زیبا که عروس اسبهای خزری لقب گرفته‌است.

اسب‌داری و اسبدوانی در روستای صوفیان کلاله از جلوه‌های گردشگری به‌شمار می‌رود و هر ساله اردیبهشت ماه گردشگران و علاقمندان به ورزش اسبدوانی و اسب از این روستا دیدن می‌کنند.

با توجه به اشتیاق و علاقه‌ای که بین اهالی منطقه برای پرروش اسب وجود دارد، نیاز است تا تسهیلات ارزان قیمت از سوی جهاد کشاورزی در اختیار پرروش دهندگان قرار گیرد.

هشت دوره جشنواره اسب اصیل ترکمن در این روستا برگزار شد که در اولین دوره جشنواره ۲۰ تا ۳۰ راس اسب اصیل در منطقه وجود داشت که اکنون تعداد آن‌ها به ۲۰۰ راس افزایش یافته که نشان از علاقه مردم به اسبدوانی است.

این روستا، مهد اسبدوانی استان و کشور و هر ساله گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور برای بازدید از روستا و شرکت در جشنواره اسب اصیل به روستا سفر می‌کنند.

بیشتر اهالی منطقه به کشاورزی و پرورش اسب مشغول هستند و باشگاه پرورش اسب نیز در منطقه فعال است و این روستا به عنوان پایتخت اسب اصیل ترکمن محسوب می‌شود.

مردم صوفیان درخواست دارند با توجه به اینکه این روستا هر سال میزبان جشنواره اسب اصیل است، محل همایش و کورس به صورت قانونی ثبت شود.

تاکنون شناسایی ۳۸۸ راس اسب اصیل ترکمن در کلاله انجام شده و سه واحد صنعتی اسب‌داری دایر شده که ۱۰۰ اسب اصیل در آن وجود دارد و همچنین در مجموع ۳۸۸ راس اسب ترکمن در شهرستان در سه واحد صنعتی و ۷۰ واحد سنتی وجود دارد.

همچنین در کارگروه توسعه کشاورزی نیز ۹۳ میلیون تومان برای طرح‌های اسب‌داری تخصیص یافته‌است و ما آمادگی داریم تا علاقمندان اسب‌داری با مراجعه به جهاد کشاورزی و ارائه طرح از بسته‌های حمایتی بهره‌مند شوند.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.