صفحه وب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
صفحه خانه

صفحهٔ وب (به انگلیسی: Web page) یا تارنما[۱] یک منبع اطلاعاتی مناسب برای تار جهان گستر وب است؛ و می‌توان با یک مرورگر وب به آن دسترسی یافت. یک وب می‌تواند هرچیزی را به نمایش بگذارد، اما معمولاً با اچ‌تی‌ام‌ال یا زبان‌های نشانه گذاری دیگری نوشته می‌شوند. کار مرورگر وب، هماهنگی بین المان‌هایی است که با آن‌ها صفحات وب نوشته می‌شوند، که معمولاً از نوع استایل شیت‌ها (style sheets)، اسکریپت‌ها scripts و تصاویر هستند، که در صفحات وب یافت می‌شوند. یک صفحه وب معمولاً از ابرمتن‌ها تشکیل شده که شامل منو در بالا و گوشه‌ها است که یک صفحه وب را به صفحات دیگر وصل کرده، که آن‌ها را با نام لینک می‌شناسند.

در شبکه، یک مرورگر وب می‌تواند صفحه وب را از راه دور از طریق سرور وب دریافت نماید. در لایه‌های بالاتر، یک سرور در وب می‌تواند اجازه دسترسی را فقط به شبکه‌های محرمانه مانند اینترانت شرکت‌ها بدهد یا می‌تواند سطح دسترسی را برای کل وب باز بگذارد. در لایه‌های پایین‌تر، مرورگر وب برای درخواست از پروتکل انتقال ابرمتن استفاده می‌کند.

یک صفحه وب ایستا (استاتیک)، دقیقاً همان چیزی را که به عنوان محتوای وب روی سیستم ذخیره کرده تحویل می‌دهد، در حالی که صفحات وب دینامیکی با اپلیکیشن‌هایی که در سمت سرور قرار دارد تولید می‌شود یا اسکریپت‌هایی که در سمت کاربر قرار گرفته اجرا می‌شوند. صفحات دینامیکی به مرورگر کمک می‌کنند تا ورودی‌های کاربر به سمت سرور را ارتقا بدهند.[۲][۳]

رنگ، تایپوگرافی، تصویر، و تعامل[ویرایش]

صفحات وب معمولاً شامل اطلاعاتی نظیر متن‌های رنگی و تصاویر پس زمینه‌ای و سایر رسانه‌ها هستند. ساختار لایه‌ها، تایپوگرافی و طرح بندی رنگ‌ها با استفاده از cssها به وجود می‌آیند؛ که هم می‌تواند با HTML ادغام شود یا در فایل جداگانه‌ای به سند HTML متصل گردند. مرورگرهای وب این فایل‌ها را فقط برای بار اولی که از سرور می‌خوانند دانلود می‌کنند دفعات بعدی برای دسترسی به این فایل‌ها آن‌ها را از طریق محل حافظه داخلی یا همان cache بارگذاری مجدد می‌نمایند.

رفتارهای دینامیکی[ویرایش]

کدهای سمت کاربر مانند جاوااسکریپت یا تکنیک‌های ایجکس (AJAX) می‌توانند داخل متن HTML قرار بگیرد یا مانند استایل شیت‌ها در فایل جداگانه به سند اصلی متصل شوند. این اسکریپت‌ها بر روی کامپیوتر کاربران اجرا می‌شوند. (اگر آن‌ها اجازه این اجرا را داده باشند)

مرورگر[ویرایش]

یک مرورگر وب می‌تواند رابط کاربری گرافیکی داشته باشد، مانند موزیلا فایرفاکس، اپرا، کروم و اینترنت اکسپلورر یا فقط از متن پشتیبانی کنند مانند: لینکس و لینکز. کاربران وب با عدم توانایی معمولاً از تکنولوژی‌های کمکی و استراتژی‌های انطباقی برای دسترسی به وب استفاده می‌کنند. کاربران ممکن است کورنگی داشته باشند، شاید دوست نداشته باشند از ماوس استفاده کنند و مشکل نرون حرکتی داشته باشند، ممکن است کر باشند و نیاز داشته باشند تا صدا برای آن‌ها زیرنویس شود، ممکن است کور باشند و به یک نوشته بریل نیاز داشته باشند یا به یک ذره بین برای بزرگنمایی صفحه نیاز داشته باشند. کاربران نیاز دارند تا بتوانند دانلود کردن تصاویر و ویدئوها را در مرورگر برای ذخیره کردن زمان غیرفعال کنند. ممکن است یکسری از کاربران دوست نداشته باشند از فونت‌ها و طرح بندی رنگ‌ها استفاده کنند یا نخواهند استایل‌ها بر روی صفحات وب بارگذاری شوند. کنسرسیوم جهانی وب (W3C) و ابتکار قابلیت دسترسی به وب (WAI) پیشنهاد می‌کنند که طراحی وب سایت باید تمام این گزینه‌ها را دارا باشد.

المان‌ها[ویرایش]

یک صفحه وب به عنوان یک مجموعه‌ای از اطلاعات، می‌تواند شامل تعداد متعددی از اطلاعات باشد، که در نهایت باید توسط کاربر دیده یا شنیده شود:[۴][۵]

ادراک (ارائه) اطلاعات:

  • اطلاعات با نوشته
  • اطلاعات بدون نوشته:
  • شامل تصاویر ایستا، گرافیک یا فلش است.
  • تصاویر پویا و انیمیشن‌ها مانند تصاویر gif، فلش‌ها یا جاوا اپلت
  • صداها که به‌طور متداول MP3 و OGG یا با سایر فرمت‌ها هستند.

گونه‌های گوناگون[ویرایش]

اطلاعات (مخفی) داخلی[ویرایش]

  • کامنت‌ها مخصوص کد نویسی
  • فایل‌های لینک شده (مثال: DOC, XLS, PDF و…)
  • اطلاعات متا یا فرا اطلاعات مانند اطلاعات کاراکترها، اسناد و…
  • نمودار و اطلاعات مربوط به استایل: اطلاعات مربوط به شیوه نمایش مطالب (مثلاً اندازه تصاویر) و مشخصات بصری
  • اسکریپت، معمولاً جاوا اسکریپت

یک صفحه وب همچنین می‌تواند شامل المان‌های دینامیکی برای تطبیق با کاربران باشد؛ مثلاً مرورگر می‌تواند از طریق IP کاربران به محل و موقعیت جغرافیایی آن‌ها دسترسی پیدا کند.

نمایش و اجرای وب[ویرایش]

یک صفحه وب معمولاً به فضای بیشتری برای نمایش اطلاعات بر روی نمایشگرها نیاز دارد. در بیشتر مرورگرهای مدرن، یک نوار کشویی برای پیمایش صفحات وجود دارد تا کاربر راحت‌تر بتواند صفحه‌های وب را پیمایش نماید و محتوای صفحه وب را ببیند. معمولاً این نوارها در کنار پنجره‌ها به صورت عمودی قرار می‌گیرند.

یک وب سایت به‌طور عمومی شامل گروهی از صفحات وب است که به یکدیگر متصل یا لینک شده‌اند. مهم‌ترین صفحه‌ای که یک وب سایت دارد، صفحهٔ خانگی آن یا صفحه فهرست آن است. با توجه به تنظیمات مرورگر، صفحه خانگی می‌تواند نام‌های متفاوتی داشته باشد؛ ولی معمولاً اسم صفحه خانگی یک وب سایت index.html است. وقتی مرورگر یک صفحه را باز می‌کند ابتدا وب سرور آدرس صفحه خانگی را به مرورگر ارسال می‌کند و سپس از آنجا به صفحات دیگر منتقل می‌شود.

وقتی یک صفحه وب ایجاد می‌کنید، برای اینکه از استانداردهای HTML , CSS و XML بتوانید استفاده کنید دارای اهمیت است که حتماً از کنسرسیوم وب جهانی تبعیت کنید. این استانداردها باعث می‌شود که مرورگرها به راحتی بتوانند سایت شما را اجرا و به نمایش در بیاورند.

URL یا آدرس‌های وب سایت[ویرایش]

URLها با نام Uniform Resource Locator شناخته می‌شوند. عموماً این روزها وب سایت‌ها دارای انعطاف بیشتری هستند. یک وب سایت دینامیکی ابتدا در سمت سرور ساخته می‌شود و سپس به کاربر نمایش داده می‌شود. امروزه تلاش‌های بیشتری برای دینامیکی شدن وب سایت‌ها انجام می‌شود. با اینکار بیشتر اطلاعات بر روی بانک‌های اطلاعاتی قرار خواهد گرفت، به همین علت موتورهای جستجو برای فهرست بندی صفحات در سایت‌های دینامیکی کار سختی را پیش رو دارند از این جهت سایت‌های استاتیک برای موتورهای جستجو از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

ساخت و نمایش[ویرایش]

برای ساخت یک صفحه وب نیاز به یک ویرایشگر متن برای ویرایش HTML دارید؛ و برای بارگذاری سایت و ارسال اطلاعات به سایت نیاز به FTP Client دارید. طراحی سایت کاملاً به نظر شخص مربوط است. می‌توان در طراحی صفحات وب از قالب از پیش ساخته شده استفاده کرد یا یک قالب برای آن ساخت. برای نمایش گرافیکی یک صفحه وب، یک مرورگر وب نیاز است؛ که این نرم‌افزار باید بتواند اطلاعات را از داخل اینترنت دریافت کند. مرورگرهای وب می‌توانند منبع یا کدهای یک وب سایت را به شما نمایش دهند.[۷][۸]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Web page». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۶ سپتامبر ۲۰۲۳.

  1. «فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان: ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵، بخش لاتین، صفحهٔ ۲۱۶». وبگاه رسمی فرهنگستان. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اوت ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۹ خرداد ۱۳۹۰.
  2. آشنایی با ساختار صفحهٔ وب. «طراحی سایت در شهرقدس». qodsweb.
  3. "Web page - definition of web page by The Free Dictionary".
  4. Flanagan, David. JavaScript - The definitive guide (6 ed.). p. 1. JavaScript is part of the triad of technologies that all Web developers must learn: HTML to specify the content of web pages, CSS to specify the presentation of web pages and JavaScript to specify the behaviour of web pages.
  5. "Introduction to WebAssembly 1.1". webassembly.github.io. Archived from the original on 2021-11-22. Retrieved 2021-05-13.
  6. "Behind the scenes of modern web browsers". Tali Garsiel. Archived from the original on 2018-04-18. Retrieved 2018-04-21.
  7. Melendez, Steven (10 اوت 2018). "The Difference Between Dynamic & Static Web Pages". Chron. Archived from the original on 20 March 2019. Retrieved 20 March 2019. Static by definition means something that does not change. The first pages on the World Wide Web were largely static and unchanged, delivering the same information about a particular topic to anyone who visited. In some cases, sites may evolve slightly over time but are still largely static, meaning that they only change when manually changed by their creators, not on a regular and automated basis.
  8. "Definition of: dynamic Web page". PC Magazine. Archived from the original on 17 January 2017. Retrieved 20 March 2019. A Web page that provides custom content for the user based on the results of a search or some other request.