صغیر اصفهانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدحسین صغیر اصفهانی
زادهٔ۱۳ رجب ۱۳۱۲
۱۲۷۳ (هجری شمسی)
اصفهان
درگذشت۱۳۹۰ (قمری) (۷۸ سال)
اصفهان
آرامگاهحرم راس الرضا در فلکهٔ طوقچی اصفهان
محل زندگیاصفهان
ملیتایرانی
پیشهعارف به امیرالمومنین
آثاردیوان صغیر اصفهانی - مصیبت نامه صغیر اصفهانی
سبکمدیحه‌سرای
عنوانصغیر اصفهانی
مکتبمعرفت به اهل بیت عصمت
همسر(ها)حاجیه خانم ربابه صغیرا
والدینآقا اسداله
وبگاه

محمدحسین صغیر اصفهانی شاعر مدیحه‌سرای ایرانی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

محمد حسین صغیر اصفهانی در سیزدهم ماه رجب ۱۳۱۲ هجری در اصفهان متولد شد. در اثر تربیت پدرش که آقا اسدالله نام داشت و یکی از مداحان بود به اشعاری که دیگران در مدح و مصیبت «چهارده معصوم» سروده بودند آشنا گردید و در سنین هشت و نه سالگی شروع به گفتن اشعار کرد به همین دلیل صغیر تخلص گرفت.

(مرا صغیر تخلص بجا بود، که سه چیز) (مراد دارم و هستم از این تخلّص شاد) (در اوّل عهد اینکه به عهد صغارتم ایزد) (دهان به گفتن اشعار جانفزا بگشاد) (به دوم اینکه نگیرند اکابرم خرده) (اگر ز خامۀ من نقطه ای خطا افتاد) (به سوم اینکه چو روز حساب پیش آید) (مسلم است که آنجا بود صغیر آزاد)[۱]

علیرضا افتخاری در آلبوم نیلوفرانه ۲ و حسام الدین سراج در آلبوم رؤیای وصال قطعاتی از صغیر اصفهانی را خوانده‌اند. حدود هشت ساله بود که با یک رویای صادقه زبانش در مدح امیرالمومنین علیه السلام باز میشود. دوازده بهار از عمرش می‌گذشت که الهاماتی از طرف حضرت دوست بر زبانش به صورت شعر جاری میشود. استاد صغیر در مدت زندگی خود یادگاری هایی در قالب خاطره/کرامات و بیان شیوا یی از ادبیات فارسی بر جای گذارد. که بیشترین شهرتش به سبب اشعار عرفانی و فوق العاده روحانی است که در مدح و منقبت مولی الموحدین ُ یعصوب الدین ُامیرالمومنین غالب العدو ُمظهر العجائب حضرت مولا علی علیه السلام است که در نوع خودش بی نظیر و مثال زدنی است یکی دیگر از خصوصیات بارز و مهم این شاعر شهیر که می توان گفت او را از دیگر شاعران محترم اهلبیت متمایز کرده است آغاز شاعری در سن صغارت و اون هم نه اشعار معمولی اشعاری که حتی علما و بزرگان آن زمان را حیرت زده وانگشت به دهان کرده بود و این چیزی نیست جز الطاف و توجهات خاصه ی اهلبیت علیهم السلام که به این نوکر آستان خود نموده بودند و همواره از طرقهای آسمانی و روحانی اورا یاری میکرده اند و دیگر آنکه در زمینه ادبیات هم کار بی نظیری کرده که شاید به جرات بتوان گفت شاید شاعری تا کنون به این مهم دست نیافته است و آن این است که استاد صغیر در همه ی سبک های ادبیاتی وشاعری شعر سروده اند.

(غزل-قصیده-مثنوی-حکایات-ساقی نامه-مصیبت نامه- بحرطویل -ترجیع بند-ترکیب بند-مربع ترکیب تجنیسیه-قصیده هفت میوه-قصیده عشقیه-مخمس-مسدس-تضمین اشعار دیگر شاعران -رباعی-تک بیتی-قطعه-نصیحت-توحیدیه- نبوت-امامت-ترجمه خطبه الغدیر وپندواندرزهای دلنشین)

(تا منقبت شیر حق آیین صغیر است) (در دفتر نظمش ورق باطله ای نیست) (در جهان آمد صغیر و چند روزی ماند و رفت) (یادگار از وی در این عالم کتابی بیش نیست)

درگذشت[ویرایش]

صغیراصفهانی در هفتاد و هشت سالگی به علت بیماری اوره درگذشت. آرامگاه او در محل حرم راس الرضا در فلکهٔ طوقچی اصفهان می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. ر.نامش محمد حسین بودونام پدرش اسدالله در سنه ۱۳۱۲هجری قمری مصادف با ۱۳رجب روز تولد مولای متقیان حضرت علی (علیه السلام) در اصفهان دیده به جهان گشود .از ۳ سالگی علاقه ی زیادی به نوشتن و خواندن پیدا کرد ولیکن به خاطر صغرت سن هیچ مکتب خانه ای اجازه تحصیل به وی را نمیدهد تا بلاخره در سن شش سالگی اولین تک بیتی خود را هنگامی که در مراسم عروسی ،کودکان را به روی بام کرده و به پذیرایی مهمانان مشغول میشوند به زبان جاری میکند. نه گفته امام ونه گفته خدا که اطفال مردم کنید روی بام ـ 81