شیکاگو (موزیکال)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیکاگو (موزیکال)
Original Broadway poster art
موسیقیجان کندر
ترانه‌هافرد اب
کتابFred Ebb
باب فاسی
براساسChicago
by Maurine Dallas Watkins
تهیه‌کنندگان
جوایز1996 Tony Award for Best Revival of a Musical
1997 Laurence Olivier Award for Outstanding Musical Production

شیکاگو (به انگلیسی: Chicago) یک تئاتر موزیکال است که داستان آن در زمان ممنوعیت الکل در ایالات متحده و در شیکاگو اتفاق می‌افتد. موسیقی آن از جان کاندر و ترانه‌سرایی آن فرد اب و بر اساس یک کتاب از اب و باب فوس است. داستان آن یک داستان طنز در رابطه فساد سیاسی در بخشی از دادگاه جنایی به نام «مسائل جنایی افراد مشهور» است. داستان این موزیکال بر اساس نمایشنامه‌ای متعلق به سال ۱۹۲۶ به همین نام است که توسط گزارشگر مارین دالاس واتکینز نگاشته شده‌است که مطالب این نمایشنامه برگرفته از ماجراهای واقعی است که گزارشگر آن را گزارش می‌کرده‌است.

اولین اجرای آن در تئاتر برادوی در ۳ ژوئن ۱۹۷۵ در تئاتر خیابان چهل و ششم روی صحنه رفت[۱] و ۹۳۶ اجرا داشت. باب فوس طراحی رقص بر عهده داشت و به وضوح سبک وی در این اجرا مشهود است. در سال ۱۹۹۶ برادوی بازاجرا از آن داشت که از نظر زمان اجرا بیشترین زمان اجرا را به عنوان یک بازاجرا را دارد و از نظر کلی چهارمین نمایش به شمار می‌رود.[۲]تا ژانویه۲۰۱۲ از این نمایش بیش از ۶٬۲۰۰ اجرا روی صحنه رفت همچنین در تئاتر وست اند نیز اجرا شد و تورهای بین‌المللی از آن اجرا شد. از روی نمایشنامه شیکاگو یک فیلم برنده جایزه اسکار به نام شیکاگو (۲۰۰۲) ساخته شد که کارگردان آن راب مارشال و بازیگرانش رنی زلوگر، کاترین زتا جونز، ریچارد گی‌یر، جان سی ریلی، و کویین لطیفه بودند.

موسیقی‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Chicago". Retrieved January 6, 2009.
  2. Gans, Andrew. "'Lion King' Becomes Broadway's Seventh Longest-Running Show Jan. 2" playbill.com January 2, 2011

Wikipedia contributors, "Chicago (musical)," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Chicago_(musical)&oldid=504934911 (accessed August 8, 2012).

پیوند به بیرون[ویرایش]