شیر آتش‌نشانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شیر آتش‌نشانی در شارلوتزویل، ویرجینیا، ایالات متحده

شیر آتش‌نشانی وسیله‌ای مورد استفاده برای مقابله با آتش است که در شهرها، روستاها و مناطق دیگر از طریق اتصال به سیستم لوله‌کشی آب منطقه، آب مورد نیاز آتش‌نشانان را برای اطفای حریق فراهم می‌کند.[۱] اختراع شیر آتش‌نشانی به فریدریک گراف مهندس ارشد امور آب فیلادلفیا در حدود سال ۱۸۰۱ نسبت داده می‌شود.[۲]

پانویس[ویرایش]

پژوهش‌های علمی و تجربیات عملی نشان داده یکدستگاه شیر آتش نشانی در شهر یا مناطق صنعتی خطرآفرین می‌تواند عملکردی بهتر از خودروی آتش نشانی داشته باشد.این در حالی است که هزینه خرید و نصب شیر در مقایسه با هزینه‌هایی که برای خرید و نگهداری خودرو انجام شود،بسیار اندک است.علاوه بر این،شیر آتش نشانی سوای بازدیدهای منظم برای اطمینان از سالم و بی نقص بودن آن چندان نیاز به مراقبت دائمی ندارد.از همین رو ضرورت دارد تا اهمیت شیر آتش نشانی،این وسیله کوچک اما با کارایی بالا برای جامعه آتش نشانان کشور و همچنین کارشناسان و مدیران شهری بازگو گردد.

کاربر یک شلنگ را به شیر آتش نشانی متصل می‌کند و سپس یک دریچه در شیر آب را برای فراهم آوردن یک جریان قدرتمند آب به منظور 350 کیلو پاسکال (50 پوند در هر فوت مربع (psig)) باز می‌کند (این فشار بر حسب منطقه و بستگی به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل اصلی اصلی انشعاب دارد. این کاربر می‌تواند این شلنگ را به یک موتور آتش نشانی متصل کند، که می‌تواند از یک پمپ قدرتمند برای افزایش فشار آب استفاده کند و احتمالاً آن را به چندین جریان تقسیم کند. ممکن است شلنگ را با یک اتصال رشته متصل کنید. یک کاربر باید مراقب باشد که شیر هیدرانت آتش نشانی رایک دفعه باز یا بسته نکند، زیرا این می‌تواند یک ضربه قوچی ایجاد کند که می‌تواند به لوله‌ها و تجهیزات اطراف آسیب برساند.

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Fire_hydrant
  2. "A Brief History of the Hydrant". Fire Hydrant.org.